۰ نفر

بیماری های خطرناک اما رایج در کودکان

۲۴ مهر ۱۴۰۱، ۲۲:۳۴
کد خبر: 674326
بیماری های خطرناک اما رایج در کودکان

همه کودکان مستحق دریافت مراقبت‌های پزشکی با کیفیت هستند. مهم است که شما به عنوان والدین یا سرپرست کودک با بیماری های رایج کودکان و جدیدترین دستورالعمل‌های درمانی آگاه باشید تا مطمئن شوید فرزندتان بهترین مراقبت ممکن را دریافت می‌کند.

علائم و حالاتی که در کودکان جدی است و خطرناک

به گزارش اقتصاد آنلاین، اطلاعات زیر که از آکادمی پزشکی اطفال در امریکا گرفته شده است برخی بیماری های رایج کودکان و راه‌های درمان مورد تأیید آنان را به ما آموزش می‌دهد. درمان‌هایی که دراین مطلب در مورد آن بحث می‌شود، بر اساس شواهد علمی و بهترین روش های درمانی تایید شده هستند. با این حال ممکن است به دلایلی بهترین فوق متخصص اطفال برای فرزند شما روش درمانی دیگری را تحویز کند، مخصوصاً اگر کودک شما در حال حاضر بیماری یا آلرژی خاصی داشته باشد. متخصص اطفال هر تغییری در درمان را با شما در میان می گذارد. اگر در مورد مراقبت مناسب از فرزند خود سؤال دارید، لطفاً آنها را با پزشک متخصص اطفال در میان بگذارید.

۱. گلودرد

گلو درد در کودکان بسیار شایع است و ممکن است با درد همراه باشد. با این وجود گلو دردی که ناشی از ویروس باشد نیازی به آنتی بیوتیک ندارد. در این موارد داروی خاصی لازم نیست و کودک شما باید طی هفت تا ده روز بهتر شود. در موارد دیگر گلودرد ممکن است در اثر عفونتی به نام استرپتوکوک ایجاد شود.

عفونت استرپتوکوکی را نمی‌توان به سادگی با معاینه گلو تشخیص داد. برای تشخیص استرپتوکوک یا باید تست آزمایشگاهی انجام شود و یا پزشک در مطب یک آزمایش سریع با استفاده از نمونه برداری با سواب از گلو انجام دهد. اگر آزمایش استرپتوکوک مثبت باشد، پزشک متخصص اطفال آنتی بیوتیک تجویز می کند. این بسیار مهم است که کودکتان طول دوره درمان با آنتی بیوتیک را، حتی اگر علائم بهتر شده یا برطرف شده باشند، ادامه دهد. داروهای استروئیدی (مانند پردنیزون) برای بسیاری از موارد گلودرد درمان مناسبی نیستند.

نوزادان و کودکان نوپا به ندرت دچار گلودرد استرپتوکوکی می شوند، اما کودکانی که در مراکز مراقبت از کودکان نگه داری می شوند یا خواهر و برادر بزرگترشان این بیماری را دارد بیشتر در معرض گرفتن این بیماری را دارند. اگرچه استرپتوکوک عمدتاً از طریق سرفه و عطسه پخش می شود، کودک می تواند با لمس اسباب بازی ای که کودک آلوده با آن بازی کرده این بیماری را بگیرد.

۲. گوش درد

شربت سرماخوردگی / داروی کودک

درد گوش یکی از بیماری های رایج کودکان است و می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد، از جمله عفونت گوش میانی (اوتیت مدیا)، گوش شناگران (عفونت پوست در مجرای گوش)، فشار ناشی از سرماخوردگی یا عفونت سینوسی، دندان دردی که به گوش بزند و سایر دلایل. برای بیان این تفاوت ها، پزشک متخصص کودکان باید گوش فرزندتان را معاینه کند. در واقع معاینه در مطب همچنان بهترین روش پزشک متخصص اطفال برای تشخیص دقیق است. اگر درد گوش فرزند شما همراه با تب شدید باشد، هر دو گوش را درگیر کند یا کودک علائم بیماری دیگری را داشته باشد، پزشک متخصص اطفال ممکن است تصمیم بگیرد آنتی بیوتیک تجویز کند.

آموکسی سیلین، آنتی بیوتیک ترجیحی برای عفونت گوش میانی است، به جز هنگامی که آلرژی به پنی سیلین یا عفونت های مزمن یا مکرر وجود داشته باشد.

بسیاری از عفونت‌های واقعی گوش ناشی از ویروس‌ها بوده و نیازی به آنتی بیوتیک ندارند. اگر متخصص اطفال شک کند که عفونت گوش فرزند شما ناشی از ویروس است، وی با شما درباره راهکارهایی که درد گوش کودک را تا زمان سپری شدن طول دوره درمان بیماری از بین ببرند صحبت خواهد کرد.

۳. عفونت های مجاری ادراری

عفونت مثانه که به آن عفونت ادراری یا UTI نیز گفته می‌شود، به هنگام رشد باکتری‌ها در مجاری ادراری رخ می‌دهد. عفونت مجاری ادراری می تواند از نوزادی تا دوران نوجوانی و حتی جوانی به وجود بیاید. علائم UTI شامل درد یا سوزش در هنگام دفع ادرار، نیاز فوری به ادرار کردن یا نیاز به ادرار مکرر، خیس کردن رختخواب توسط کودکی که می تواند به دستشویی برود، درد شکمی یا درد پشت یا پهلو.

پزشک فرزندتان برای آزمایش عفونت مجاری ادراری قبل از مشخص کردن نوع درمان به آزمایش ادرار نیاز دارد. پزشک ممکن است بسته به اینکه چه باکتری در ادرار کودک وجود دارد، روش درمانی را تنظیم کند.

۴. عفونت پوست

در بیشتر بچه هایی که عفونت های پوستی را تجربه می‌کنند، ممکن است برای تعیین مناسب‌ترین درمان انجام تست پوستی (کشت یا سواب) مورد نیاز باشد. اگر کودکتان سابقه MRSA، عفونت استافیلوکوکی یا سایر باکتری‌های مقاوم را دارد یا اگر وی با در مواجهه با سایر اعضای خانواده قرار داشته یا با باکتری های مقاوم تماسی داشته، به پزشک اطلاع دهید.

۵. برونشیت

برونشیت مزمن نوعی عفونت راه‌های هوایی بزرگتر و مرکزی در ریه ها بوده و بیشتر در بزرگسالان مشاهده می شود. اغلب کلمه «برونشیت» برای توصیف ویروس قفسه سینه استفاده می شود و نیازی به آنتی بیوتیک ندارد.

۶. برونشیولیت

برونشیولیت در نوزادان و کودکان خردسال در فصل سرما و آنفولانزا شایع است. ممکن است پزشک به هنگام تنفس کودکتان، صدای خس خس بشنود.

برونشیولیت اغلب در اثر ویروس ایجاد می شود. که نیازی به آنتی بیوتیک ندارد. درعوض اکثر توصیه های درمانی برای راحت تر کردن کودک شما با نظارت دقیق برای هرگونه مشکل در تنفس، غذا خوردن یا علائم کم آبی بدن انجام می شود. داروهای مورد استفاده در افراد دچار آسم (مانند آلبوترول یا استروئیدها) برای بسیاری از نوزادان یا کودکان کم سن با برونشیولیت توصیه نمی شود. کودکانی که زودرس به دنیا آمده اند یا دارای مشکلات بهداشتی زمینه ای هستند ممکن است به برنامه های درمانی مختلفی نیاز داشته باشند.

۷. درد

بهترین داروهای تسکین درد برای کودکان استامینوفن یا ایبوپروفن است. با پزشک متخصص اطفال درمورد اینکه چه مقدار به فرزند خود بدهید صحبت کنید، زیرا دوز آنها باید بر اساس وزن فرزند شما باشد.

مسکن های مخدر برای کودکانی که جراحات یا شکایات رایجی مانند پیچ خوردن زانو، درد گوش یا گلودرد دارند مناسب نیستند. کدئین هرگز نباید برای کودکان استفاده شود زیرا ممکن است باعث مشکلات شدید تنفسی و حتی مرگ در آن‌ها شود.

۸. سرماخوردگی

سرماخوردگی توسط ویروس ها در قسمت فوقانی مجرای تنفسی ایجاد می شود. بسیاری از کودکان کم سن، مخصوصاً آنهایی که در مراکز حمایتی مراقبت می شوند، سالیانه بین ۶ تا ۸ بار سرما می خورند. علائم سرماخوردگی (از جمله آبریزش بینی، احتقان و سرفه) ممکن است تا ده روز ادامه داشته باشد.

مخاط سبز در بینی به طور خودکار به معنای عدم نیاز به آنتی بیوتیک ها نیست. سرماخوردگی معمولاً هرگز به آنتی بیوتیک احتیاج ندارد. اما اگر کودک به عفونت سینوسی مشکوک باشد، پزشک براساس علائم فرزند شما و معاینه جسمی با دقت تصمیم خواهد گرفت که آنتی بیوتیک تجویز کند.

۹. سینوزیت باکتریایی

سینوزیت باکتریایی با به دام افتادن باکتری‌ها در سینوس‌ها اتفاق می‌افتد. وقتی علائم شبیه سرماخوردگی مانند آبریزش بینی، سرفه هنگام روز یا هر دو، بیش از ده روز بدون بهبودی ادامه یابد، پزشک به سینوزیت مشکوک می‌شود.

اگر این مشکل به همراه آبریزش بینی غلیظ و زرد و تب به مدت حداقل ۳ تا ۴ روز متوالی همراه شود ممکن است نیاز به آنتی بیوتیک باشد.

۱۰. سرفه

سرفه معمولاً در اثر ویروس ها ایجاد شده و اغلب نیازی به آنتی بیوتیک ندارد.

داروهای سرفه برای کودکان ۴ سال و کوچکتر یا برای کودکان ۴ تا ۶ سال توصیه نمی شود، مگر اینکه توسط پزشک تجویز شده باشند. مطالعات به طور مداوم نشان داده‌ند که داروهای سرفه در گروه سنی ۴ سال به پایین جواب نمی دهد و می‌تواند عوارض جانبی جدی ایجاد نماید. داروهای سرفه همراه با آرام بخش‌ها از جمله کدئین  نباید در کودکان استفاده شود.

۱۱. آسم و آلرژی

هر کودکی ممکن است دچار حساسیت شود اما کودکان خانواده هایی که سابقه آلرژی دارند به احتمال بیشتری دچار آلرژی خواهند شد. ممکن است کودکان پتانسیل حساسیت را از والدین خود به ارث ببرند، اما تنها برخی از آنها به یک بیماری آلرژیک فعال مبتلا می شوند. آلرژی کودکان می‌تواند به روش‌های مختلفی نمود کند از جمله:

بثورات پوستی (درماتیت آتوپیک یا اگزما)

آسم – رینیت آلرژیک (که به عنوان «تب یونجه» نیز شناخته می شود)

حساسیت های غذایی

آسم در کودکان علت اصلی مراجعه به اورژانس، بستری شدن در بیمارستان و غیبت از مدرسه است. آسم در دوران کودکی قابل درمان نیست و علائم ممکن است تا بزرگسالی ادامه یابد اما با درمان صحیح، شما و کودکتان می توانید علائم را تحت کنترل داشته باشید و از آسیب رسیدن به ریه های در حال رشد جلوگیری کنید.

بیماران مبتلا به آسم یا آلرژی توسط تیم آلرژی / ایمونولوژی کودکان ما ویزیت می شوند. هنگام مراجعه به کلینیک، ما مشاوره پزشکی دقیقی ارائه می دهیم و یک برنامه مراقبت ویژه برای کودک شما تهیه می کنیم. سپس مراقبت های لازم را با ارائه دهنده مراقبت های اولیه فرزند شما، پرستار مدرسه و سایر افراد درگیر در مراقبت آسم یا آلرژی کودک هماهنگ می کنیم.

۱۲. فلج مغزی

فلج مغزی به توصیف گروهی از اختلالات مزمن که توانایی کودک برای کنترل حرکات و وضعیت بدن خود را مختل می کنند، می پردازد. این اختلالات ناشی از صدمه به نواحی حرکتی مغز در حال رشد در دوران بارداری یا بعد از تولد است. علائم همیشه در طول سال اول زندگی کودک قابل تشخیص نیستند.

از هر ۱۰۰۰ تولد تقریباً دو تا شش نوزادممکن است دچار فلج مغزی شوند، این بیماری شایع‌ترین ناتوانی در بین کودکان در ایالات متحده است. کودکان مبتلا به فلج مغزی خفیف ممکن است فقط یک لنگش خفیف یا ناهماهنگی در راه رفتن داشته باشند اما کودکان با نوع شدید فلج مغزی ممکن است در کل دوران زندگیشان به مراقبت و نظارت نیاز داشته باشند. بسیاری از نوزادانی که با فلج مغزی متولد شده اند همچنین تا حدودی دچار عقب ماندگی ذهنی و یا تشنج می شوند.

بیماران مبتلا به فلج مغزی یا مشکوک به فلج مغزی توسط تیم نورولوژی اطفال ما ویزیت می شوند که طیف گسترده ای از بیماری های سیستم عصبی و اختلالات را در کودکان درمان می کنند.

۱۳. دیابت کودکان

کودکان عمدتاً به دیابت نوع ۲ مبتلا می شوند، فرمی از این بیماری که در آن سیستم ایمنی سلول های تولید کننده انسولین را تخریب کرده و بدن دیگر انسولین تولید نمی کند. بنابراین تزریق انسولین برای ادامه حیات مورد نیاز است. گرچند دیابت نوع ۲ بیشتر در بزرگسالان رواج دارد، اما کودکان نیز گاهی دیابت نوع ۲ می گیرند. نوع دوم معمولاً به دلیل افزایش وزن در پی عدم فعالیت فیزیکی و افزایش مصرف انرژی به وجود می آید و با قرص و / یا انسولین به همراه رژیم و ورزش قابل درمان است. کودکان معمولاً پس از ده سالگی به دیابت نوع ۲ مبتلا می شوند و اغلب سابقه خانوادگی این بیماری را دارند.

مشاورۀ آنلاین با دکتر کودکان مورد نظرتان را رزرو کنید

به صفحه مشاورۀ آنلاین کودکان بروید و زمان مشاوره دلخواهتان را (تصویری، صوتی و متنی) آنلاین رزرو کنید.رزرو مشاورۀ کودکان

علائم دیابت کودکی

علائم دیابت نوع ۱ و نوع ۲ در کودکان عطش بیش از حد، تکرر ادرار، کاهش وزن، خستگی و کم آبی بدن است. در دیابت نوع دو همچنین ممکن است درد شکمی و استفراغ وجود داشته باشد که نشان دهنده شرایط بحرانی تهدید کننده زندگی کودک به نام کتواسیدوز دیابتی است.

درمان دیابت کودکی

دیابت در دوران کودکی قابل درمان نیست اما قابل کنترل است. مرکز درمان دیابت در بیمارستان دانشگاه هاروارد که مورد تأید انجمن دیابت آمریکا است ارئه کننده مراقبت و آموزشهای جامع سیار به بیماران سرپایی است. پزشکان ما که در حیطه دیابت بزرگسال و کودک تخصص دارند در کنار متخصصان تغذیه، مربیان دارای مدرک در زمینه دیابت و داروسازان مشغول به کار هستند تا بتوانند مراقبت های با کیفیتی به بیماران دیابتی ارائه دهند. سنسورهای پیشرفته کنترل مداوم قند خون، پمپ های انسولین و غربالگری های شبکیه چشم برای بیمارانی که می خواهند مدیریت دیابت شدیدتری داشته باشند در دسترس هستند. این مرکز اولین مرکز در نوع خود در جامعه است که برای مدیریت بیماران دیابتی، حداکثر استفاده را از فناوری می کند.

علاوه بر این برنامه های ویژه و جلسات گروهی حمایتی به منظور کمک به والدین و فرزندان به منظور نیازهای خاص مدیریت دیابت، بصورت سه ماهه برگزار می شود. به والدین در مذاکره با پرسنل مدرسه درمورد مراقبت از کودک در محیط مدرسه راهنمایی داده می شود. استراتژی های مقابله در طول هر مرحله از پیشرفت به والدین و فرزندان ارائه می شود. حمایتهای تربیتی ارائه شده توسط کارکنان مرکز درمان دیابت به کودک دیابتی ابزاری می دهد تا بتواند با اعتماد به نفس و خوداتکایی در مدیریت دیابتش تا بزرگسالی رشد کند.

۱۴. چاقی کودکان

طبق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای ایالات متحده (CDC)، در طی ۳۰ سال گذشته چاقی کودکان بیش از دو برابر و چاقی نوجوانان بیش از سه برابر شده است. در سال ۲۰۱۰ ، بیش از یک سوم کودکان و نوجوانان دچار اضافه وزن یا چاقی بودند.

اضافه وزن به عنوان داشتن وزن اضافی برای قدی خاص تعریف می شود که این وزن می تواند حاصل از چربی، ماهیچه، استخوان، آب یا ترکیبی از این عوامل باشد.

چاقی با داشتن چربی اضافی بدن تعریف می شود.

اضافه وزن و چاقی نتیجه «عدم تعادل کالری» است – سوزاندن کالری خیلی کم در ازای کالری دریافتی – و متأثر از عوامل مختلف ژنتیکی، رفتاری و محیطی است. در طولانی مدت، کودکان و نوجوانان چاق می توانند تبدیل به بزرگسالان چاق شده و در معرض مشکلات سلامتی مانند بیماری قلبی، دیابت نوع ۲، سکته، انواع مختلف سرطان و استئوآرتریت هستند.

پیشگیری و درمان چاقی کودکی

تیم اندوکرینولوژی ما که طیف وسیعی از اختلالات غدد را در کودکان درمان می کند، کودکان دچار اضافه وزن و چاقی را ویزیت می کند. تیم ما تحقسقاتی را انجام داده و تخصص قابل توجهی در این شرایط که به طور نامتوازنی آفریقایی آمریکایی ها را درگیر می کند، دارد. آنها به عواملی چون عادات شیوه زندگی، رفتارهای غذایی و فعالیت بدنی کودکان و نوجوانان، اختلالات پزشکی و ژنتیکی مؤثر در افزایش ورن مانند دیابت نگاه می کنند.

۱۵. اختلالات زنتیکی و سندروم داون

سندروم داون یک اختلال ژنتیکی است که در طول دوره زندگی کودک چالش های فیزیکی و ذهنی برای وی ایجاد می نماید. این بیماری توسط سندروم داون ایجاد می شود که از نظر شدت متغیر است و بنابراین مشکلات تکاملی از متوسط تا جدی متغیرند.

سندروم داون رایج ترین دلیل ژنتیکی ناتوانی های یادگیری در کودکان است. محققان می دانند که سندروم داون توسط یک کروموزوم اضافی ایجاد می شود، اما به طور قطع به علت ایجاد سندروم داون یا اینکه چه تعداد فاکتورهای مختلف باعث آن می شوند، پی نبرده اند.

درمان اختلالات ژنتیکی

سندروم داون مشکلی است که در کل عمر وجود دارد. مداخلات سریع به نوزادان و کودکان مبتلا به سندروم داون کمک می کند تا توانایی های فیزیکی و فکری خود را ارتقا دهند. تیم اختلالات ژنتیکی اطفال ما بیماران مبتلا به این سندروم را ویزیت می کنند، این تیم عوامل ژنتیکی و اختلالات ژنتیکی را مطالعه می کند تا در مورد پیشگیری و مقابله با نقایص مادرزادی، ناتوانی های تکاملی و سایر شرایط خاص کودکان اطلاعات بیشتری کسب کند. 

۱۶. اختلالات تشنج

تشنج هنگامی اتفاق می افتد که کودک انواع خاصی از فعالیت های الکتریکی غیر طبیعی را در مغز تجربه کند. در طول تشنج ، فرزند شما ممکن است:

ناهنجاری هایی در احساسات یا عواطف خود تجربه کند

دچار تشنج (تکان دادن غیر طبیعی عضلات) شود

هوشیاری خود را از دست دهد

به اطراف خیره شود

داشتن تنها یک تشنج به این معنی نیست که فرزند شما صرع دارد. معمولاً قبل از تشخیص صرع، چندین تشنج باید رخ دهد. بسیاری از کودکان مبتلا به صرع از این بیماری عبور می کنند. با این حال حتی تشنج های خفیف باید به پزشک متخصص اطفال گزارش شده و تحت درمان قرار گیرد.

بیماران مبتلا به تشنج توسط تیم عصب شناسی کودکان ما که طیف گسترده ای از بیماری های سیستم عصبی و اختلالات را در کودکان درمان می کنند، ویزیت می شود.

۱۷. بیماری کم خونی داسی شکل

بیماری کم خونی داسی شکل که اغلب به آنمی سلول داسی یا فقط «سلول داسی» گفته می شود، یک بیماری ارثی است که هموگلوبین درون سلول های قرمز خون را تحت تأثیر قرار می دهد. وجود هموگلوبین داسی (HbS) منجر به تشکیل گلبول های قرمز هلالی یا مایل به شکل سفت و سخت و چسبناک می شود که باعث گرفتگی یا بسته شدن رگ های خونی کوچک می شوند. بسته به اینکه کدام یک از اعضای بدن فرزند شما درگیر باشد، این گرفتگی باعث ایجاد حملات دردناک، مرگ بافتی و عوارض جدی می شود.

بیماری کم خونی داسی شکل عمدتاً در جمعیت آمریکایی آفریقایی مشاهده می شود. این بیماری در مردم با قومیت های دیگر مانند خاورمیانه، هند مرکزی و کشورهای حاشیه دریای مدیترانه، مخصوصاً اتالیا و یونان دیده می شود.

درمان کم خونی داسی شکل

درمان‌های موثری برای کمک به تسکین علائم کم خونی داسی شکل در فرزند شما وجود دارد، اما در اکثر موارد درمانی وجود ندارد. کودکان مبتلا به این بیماری نیاز به مراقبت های منظم پزشکی توسط تیم هماتولوژی ما دارند.

اگر علائم تغییر کنند

گاهی اوقات عفونت‌های خفیف (ویروسی یا باکتریایی) می‌توانند به عفونت‌های جدی‌تر تبدیل شوند. اگر به نظر می‌رسد بیماری فرزند شما تغییر کرده باشد، وخیم‌تر شده، بعد از گذشت چند روز از بین نمی رود یا اگر نگران علائم جدید ایجاد شده هستید با پزشک معالج خود تماس بگیرید. اگر بیماری فرزند شما بدتر شده یا اگر عارضه ایجاد کرده پزشک متخصص اطفال ممکن است یک روش درمانی جدید توصیه کند.