۰ نفر

نشانه های مالش چشم ها توسط کودکان و نوزادان

۱۳ مهر ۱۴۰۱، ۲۲:۴۸
کد خبر: 672193
نشانه های مالش چشم ها توسط کودکان و نوزادان

مالش چشم های کودک می تواند نشانه خستگی و خواب آلودگی باشد. با این حال، مطالعات اخیر نشان داده‌اند که کودکانی که در اوایل زندگی در معرض زمان بیش از حد صفحه نمایش به دلیل استفاده از دستگاه‌هایی مانند گوشی‌های هوشمند قرار می‌گیرند، ممکن است دچار خستگی چشم شوند که می‌تواند منجر به افزایش مالش چشم شود.

کودک با مالیدن چشمانش به شما چه میگوید؟

به گزارش اقتصاد آنلاین، اگر کودک شما مشکل مالش چشم دارد و به طور دائم چشم هایش را می مالد بهتر است برای درک برخی از دلایل احتمالی مالش چشم های نوزادان و راه های پیشگیری و مدیریت این عارضه ادامه مقاله را تا انتها بخوانید.

شایع ترین علل مالش چشم در کودکان

مالش چشم های نوزادان احتمالاً زیباترین چیزی است که می بینید. مشت‌های کوچک آن‌ها که آن چشم‌های گرد کنجکاو را می‌مالند، مطمئناً بند قلب شما را می‌کشد. معمولاً نوزادان زمانی که احساس خستگی یا خواب آلودگی می کنند چشمان خود را می مالند، اما در برخی موارد ممکن است کودک شما به دلیل گرد و غبار یا مژه در چشم، عفونت چشم یا حتی آلرژی نیز احساس درد کند.

به طور کلی، این را بدانید که علاوه بر خواب‌آلودگی و خستگی، دلایل احتمالی دیگری نیز وجود دارد که چرا نوزادان چشم‌های خود را می‌مالند.

کودک کنجکاو است.

وقتی بچه ها مهارت های حرکتی ظریفی را ایجاد می کنند، تمایل دارند کنجکاو شوند. در این شرایط از جمله کارهایی که آن‌ها انجام می‌دهند، آزمایش با لمس هر قسمت از بدنشان است تا بفهمند بدن چگونه پاسخ می‌دهد.

نوزاد + پوشک

کودک متحیر یا تعجب زده است.

وقتی متوجه می شوید که کودک شما خسته نیست و هنوز چشمانش را می مالید، ممکن است به دلیل تحریک بصری باورنکردنی باشد که در حین انجام این کار دریافت می کند. نوزادان احساس بستن چشمان خود، مالش آنها و تکرار آن برای دیدن همه آن الگوهای بصری را دوست دارند. همچنین ممکن است متوجه شده باشید که وقتی چشمان خود را می‌بندید و می‌مالید، می‌توانید الگوها و نورهایی را در پلک‌های بسته مشاهده کنید. ممکن است دلیل مالش مکرر چشم های کودک شما به همین دلیل باشد.

اقدامات پیشگیرانه: توجه کودک خود را با نشان دادن چیزهای جالب تر به او منحرف کنید. از آنجایی که دامنه توجه کودک شما کوتاه است، به راحتی حواس او پرت می شود.

کودک خواب آلود است.

هنگامی که نوزادان چشمان خود را می مالند و خمیازه می کشند به این معنی است که آنها خواب آلود و خسته هستند. اما مالش چشم ها چگونه به کودک شما کمک می کند؟ هنگامی که نوزادان خسته می شوند، چشمان آنها خسته می شود. همانطور که ماساژ به تسکین درد عضلات کمک می کند، مالش چشم ها در هنگام خستگی کمک می کند. با این کار کودک از درد و تنش ایجاد شده در ماهیچه های چشم، اطراف چشم و روی پلک ها خلاص می شود.

اقدامات پیشگیرانه: مراقب علائم خواب آلودگی و خستگی کودک خود باشید. موسسه رشد کودک می گوید مالش و خمیازه نشانه های رایجی هستند که نشان می دهد کودک شما به چرت زدن نیاز دارد. اگر متوجه این اولین علائم خواب آلودگی شدید، برای جلوگیری از خستگی (و مالش چشم) کودک خود را فورا بخوابانید.

روال خواب کودک خود را درک کنید. پس از تنظیم یک روال مناسب، مطمئن شوید که کودک در زمان معینی بخوابد حتی اگر شما از خانه دور هستید. با این کار اجازه نمی دهید کودکتان خسته شود.

درد یا خارش چشم

یکی دیگر از دلایل مالش چشم های نوزاد ممکن است به دلیل آلرژی یا عفونت باشد که ممکن است خود را از طریق درد چشم یا خارش نشان دهد. علائمی که نشان می دهد کودک شما عفونت چشمی دارد ممکن است شامل چشم های متورم یا قرمز، ترشح، تب یا گریه مداوم باشد. در چنین مواقعی بهتر است با پزشک مشورت کنید تا بتواند عفونت یا آلرژی چشم نوزادتان را به درستی تشخیص دهد و درمان کند.

علل مالش چشم کودک: خشکی چشم

همچنین ممکن است چشمان نوزادان زمانی که بیش از حد خشک می شوند، آنها را مالش دهند. چشم ها توسط یک لایه اشک محافظت می شود، که وقتی برای مدت طولانی در معرض هوا قرار می گیرد تبخیر می شود. این امر باعث خشکی چشم می شود و باعث ناراحتی نوزادان می شود و آنها به طور غریزی سعی می کنند با مالش چشمان خود به خود آرامش دهند. زیرا مالش چشم باعث تحریک اشک می شود که رطوبت را به چشم باز می گرداند.

علل مالش چشم کودک: قرار گرفتن جسم خارجی در چشم

همچنین اگر یک جسم خارجی، چشم کودک شما را تحریک می کند ممکن است چشمانش را بمالد. ممکن است پوسته اطراف چشم، کرک، یا کمی گرد و غبار در چشم وجود داشته باشد. این ذرات می توانند چشم را به قدری تحریک کنند که ممکن است کودک بخواهد چشم ها را به شدت مالش دهد. اما در این حالت، مالش می‌تواند به چشم‌های کوچولوی شما آسیب بیشتری وارد کند زیرا ممکن است باعث خراش ذرات روی سطح چشم شود.

اگر مالش چشم‌ها همراه با گریه و قرمز شدن چشم‌ها مشاهده شود، نشانه قطعی است که ذره‌ای در چشمان کودک شما وجود دارد. در این حالت، یک تکه پنبه را در آب سرد آغشته کنید و به آرامی روی چشم ها فشار دهید تا ذرات آن از بین برود. با استفاده از یک پارچه نخی تمیز هرگونه پوسته پوسته را پاک کنید. اگر کودک شما هنوز هم احساس سوزش دارد، او را نزد یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی ببرید.

احتیاط: از یک تکه پنبه ای برای هر دو چشم استفاده نکنید.

اقدامات پیشگیرانه: کودک خود را در مکانی که گرد و غبار زیادی در هوا شناور است رها نکنید. اگر اجتناب ناپذیر است، با استفاده از عینک آفتابی کودک از چشم ها محافظت کنید . قرمزی چشم همچنین می تواند به دلیل ورم ملتحمه یا آنفولانزای چشم باشد. در مورد ورم ملتحمه، ترشحات چسبنده از کناره های داخلی چشم و همچنین قرمزی و آبریزش چشم ها وجود خواهد داشت.

روزی سه تا چهار بار چشم ها را با آب شیر تازه تمیز کرده و بشویید. از گلوله های پنبه استریل برای تمیز کردن ترشحات چسبناک از چشم استفاده کنید. یک یا دو روز صبر کنید؛ اگر قرمزی و ترشح از بین نرفت، با چشم پزشک مشورت کنید.

خدمات درمانی دندانپزشکی اطفال

برای به حداقل رساندن صدمات و خراش های چشم، باید از مالش چشم های کودک خود جلوگیری کنید. اگر کودک شما عادت به مالش چشم ها دارد، سعی کنید دست های او را با دستکش بپوشانید. دانشکده پزشکی استنفورد توصیه می‌کند که پیراهن‌هایی با آستین‌های کامل یا دستکش‌های کودک بپوشید تا دست‌ها را کاملاً بپوشانید. همچنین می‌توانید پیراهن‌های آستین بلند کودکتان را بکشید تا دست‌های او را بپوشانید تا از مالش چشم‌هایش جلوگیری کنید.

در شرایطی که فکر می‌کنید ممکن است چشم‌ها را مالش دهند، می‌توانید دست‌های کودکتان را از صورتش دور نگه دارید. یا می توانید با دادن یک اسباب بازی یا پخش موسیقی حواس آنها را پرت کنید و ذهن آنها را از آن دور کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

آگاهی از علل احتمالی مالش چشم در نوزادان و اقدامات پیشگیرانه می تواند به جلوگیری از آسیب یا خراش چشم در اثر مالش زیاد کمک کند. همچنین عاقلانه است که در مورد علائمی که ممکن است نیاز به مداخله پزشکی را داشته باشند، بدانید.

افتادگی پلک

درد و خارش چشم

ناتوانی در تعقیب اسباب بازی با چشم

چشمان کودک شما مدام آبریزش دارد.

عملکرد هر دو چشم کودک شما با هم متفاوت هستند.

نوزاد پس از مرحله نوزادی به نورهای چشمک زن پاسخ نمی دهد.

واکنش به نور شدید یا عفونت چشمی که به نظر نمی رسد محو شود.

اگر رنگ چشم های کودک در عکس های فلش دائماً رنگ های عجیب و غریب دارد.

در صورت مشاهده هر یک از علائم بالا، مشورت با یک متخصص چشم عاقلانه خواهد بود. نکته اصلی این است که اگر می بینید که کودکتان چشمانش را می مالید، نیازی به وحشت یا نگرانی نیست. این وضعیت می تواند نشانه ای از خواب آلودگی یا خستگی چشم باشد. اما اگر متوجه علائم عجیب و غریب دیگری مانند انحراف چشم یا حرکت ضعیف چشم و هماهنگی چشم و دست شدید، مشاوره با کودکان توصیه می شود.

خطرات مالش شدید چشم

در حالی که مالش خفیف چشم هنگام خواب آلودگی و غیره بعید است خطری ایجاد کند، مالش شدید چشم ممکن است خطرات خاصی داشته باشد. در اینجا برخی از خطرات مالش مکرر یا با زور چشم ها آورده شده است.

خطر عفونت را افزایش می دهد.

نوزادان به طور طبیعی کنجکاو هستند و مدام همه چیز اطراف خود را لمس می کنند. ناگفته نماند اطرافیان که میکروب هایی را که با خود حمل می کنند، هنگام در آغوش گرفتن بچه ها منتقل می کنند. مالش چشم ها خطر انتقال این میکروب ها به چشم کودک و ایجاد عفونت را افزایش می دهد.

بینایی را در دراز مدت بدتر می کند.

مالش مداوم چشم ها منجر به نازک شدن بافت قرنیه و بدتر شدن بینایی در طولانی مدت می شود. در حالی که ممکن است اثرات آن به اندازه عفونت فوری نباشد، احتمال دارد که کودک شما در آینده با نزدیک بینی پیشرونده بزرگ شود.

می تواند باعث آسیب شود.

اگر چیزی در آن گیر کرده باشد که باعث تحریک می شود، ممکن است نوزاد به شدت چشم خود را بمالد. این امر خطر ساییدگی قرنیه را افزایش می دهد که می تواند دردناک باشد و بهبودی طولانی تری طول بکشد.

اگر متوجه شدید که کودکتان عادت به مالش چشم دارد نگران یا وحشت زده نشوید. در شرایطی که فکر می‌کنید چیزی او را آزار می‌دهد و متوجه قرمزی یا تورم شدید، سعی کنید با استفاده از روش‌هایی که در بالا توضیح داده شد، چشم‌ها را بشویید و اطراف آن‌ها را تمیز کنید. اگر به قرمزی کمک نکرد و تورم ادامه یافت، با پزشک مشورت کنید. اگر مالش چشم حتی بدون قرمزی یا تورم به میزان بیشتری ادامه پیدا کرد، باز هم بهتر است یک بار به پزشک مراجعه کنید تا ۱۰۰% مطمئن شوید که همه چیز درست است.