۰ نفر

چه کسانی بیشتر به آلزایمر مبتلا می شوند؟

۳۰ شهریور ۱۴۰۱، ۱۶:۳۷
کد خبر: 669827
چه کسانی بیشتر به آلزایمر مبتلا می شوند؟

۱۵ شهریور تا ۱۵ مهر ماه، ماه جهانی بیماری آلزایمر است و ۳۱ شهریور ماه (۲۱ سپتامبر) نیز روز جهانی آلزایمر نامگذاری شده است؛ بیماری که هنوز ناشناخته‌های بسیاری از ابتلا تا درمان آن وجود دارد.

​به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از همشهری آنلاین، سالانه حدود ۱۰ میلیون نفر در جهان به بیماری آلزایمر مبتلا می‌شوند و در هر ۳ ثانیه نیز یک نفر، آلزایمر را تجربه می‌کند.

 طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی (WHO) زوال عقل یا دمانس مجموعه‌ای از اختلالات است که با کاهش سطح شناختی همراه است و می‌تواند بر فعالیت‌های روزمره زندگی و عملکرد اجتماعی فرد تأثیرگذار باشد. از این رو به چالش بسیار بزرگی برای خود شخص و خانواده‌اش تبدیل می‌شود؛ آن‌گونه که زندگی همه آن‌ها را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

ارتباط سن و ابتلا به آلزایمر

دکتر بهنام شریعتی، فلوشیپ روان‌پزشکی سالمندان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره بیماری آلزایمر می‌گوید: «آلزایمر یکی از انواع بیماری‌های به‌اصطلاح عصب‌شناختی و همچنین مهم‌ترین نوع از انواع دمانس است. معمولاً افراد بالای ۶۰ سال بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند و هرچقدر هم سن بالاتر می‌رود، احتمال ابتلا به این بیماری نیز بیشتر خواهد شد.»

 هرچند که این ارتباط قطعی نیست و انواع دمانس و آلزایمر در سنین پایین‌تر هم دیده می‌شود.

فاکتورهای خطر ابتلا به آلزایمر

به گفته دکتر شریعتی، عوامل مختلفی می‌توانند باعث بروز این بیماری شوند. یکی از آن‌ها موضوع ژنتیک است که در انواع زودرس این بیماری بیشتر نقش دارد. ضمن آنکه می‌تواند در انواع دیررس هم نقش داشته باشد.

بعد از آن، نقش عوامل محیطی و عوامل مرتبط با سلامت است که می‌توان با حذف آن عوامل تا حد زیادی از ابتلا به آلزایمر پیشگیری کرد.

از کودکی مراقب ابتلا به آلزایمر باشیم

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، یکی دیگر از عوامل مؤثر در ابتلا به آلزایمر را سطح تحصیلات می‌داند؛ یعنی تحصیلات پایین و توجه نداشتن به یادگیری به خصوص در سنین کودکی می‌تواند با ابتلا به آلزایمر در سالمندی در ارتباط باشد. بنابراین هر چه فرزندان‌مان سواد بیشتری داشته باشند، احتمال می‌رود در آینده و در سالمندی؛ کمتر مبتلا به آلزایمر شوند.

در سنین میانسالی کاهش شنوایی، ضربه به سر، فشارخون بالا، مصرف الکل و مواد مخدر و چاقی از جمله عوامل مؤثر در ابتلا به بیماری آلزایمر شناخته می‌شوند.

در سنین بالاتر نیز سیگار کشیدن، ابتلا به افسردگی، نداشتن تعاملات اجتماعی و تحرک کافی، ابتلا به دیابت و آلودگی هوا از جمله مسائلی هستند که می‌تواند در تشدید احتمال ابتلا به آلزایمر مؤثر باشند.

راه‌های پیشگیری

بهنام شریعتی می‌گوید اگر ما دنبال راه‌حل‌هایی برای پیشگیری از آلزایمر هستیم توجه داشته باشیم باید از همان سنین کودکی، آن را شروع کنیم. هرچند هیچ‌وقت برای پیشگیری از آلزایمر دیر نیست.

در واقع ما اگر ما بتوانیم فاکتورهای خطر مانند چاقی، فشار خون، دیابت، افسردگی را کاهش دهیم و سعی کنیم سالمندانی داشته‌باشیم که تعاملات بیشتری با جامعه باشند می‌توانیم تا حدودی ابتلا به این بیماری را مهار کنیم.

ضمن آنکه اگر جوانان بتوانند در مشاغل به‌صورت حرفه‌ای فعال باشند، بیشتر از ذهنشان کار بکشند و در واقع فعالیت‌های ذهنی بیشتری داشته باشند؛ علاوه بر اینکه جامعه سالم‌تری از نظر مصرف سیگار، الکل و مواد مخدرخواهیم داشت؛ به پیشگیری از ابتلا به این بیماری هم کمک زیادی می‌شود.