۰ نفر

اگر این بیماری را دارید ورزش کنید

۲۵ شهریور ۱۴۰۱، ۱۰:۲۰
کد خبر: 668467
اگر این بیماری را دارید ورزش کنید

ورزش در طولانی‌مدت تاثیر مثبتی بر سلامت بیماران مبتلا به آسم دارد. همچنین باعث بهبود آمادگی قلبی و شرایط سلامت ریه شده و کیفیت زندگی را ارتقا می‌بخشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، دکتر سید شمس‌الدین اطهاری، فلوشیپ آسم و آلرژی، در یادداشتی در روزنامه جام جم نوشت: «برای افراد مبتلا به آسم، ورزش‌کردن بسیار مفید است. به خاطر اینکه اثرات انقباض برونش‌ها را کم می‌کند و حملات آسم نیز کمتر می‌شوند. درمان آسم با ورزش، به کاهش احساس تنگی نفس، خفگی و بهبود شرایط جسمانی فرد کمک می‌کند. علاوه‌ بر این با تحرک بدنی و ورزش، اعتمادبه‌نفس را افزایش داده و به زندگی عادی نزدیک می‌شوید. ورزش در طولانی‌مدت تاثیر مثبتی بر سلامت بیماران مبتلا به آسم دارد. همچنین باعث بهبود آمادگی قلبی و شرایط سلامت ریه شده و کیفیت زندگی را ارتقا می‌بخشد.

بیشتر مبتلایان به آسم با راهنمایی و درمان مناسب می‌توانند بدون ظهور علائمی همچون سرفه، خس‌خس و گرفتگی سینه در تمرینات ورزشی خود شرکت کرده و نتیجه مثبت نیز بگیرند. از طرفی ورزش مناسب باعث کنترل وزن و جلوگیری از چاقی شده و به این ترتیب از حملات مکرر آسم ممانعت می‌کند، زیرا یکی از عوامل تشدید آسم اضافه‌وزن است. اما نکته قابل توجه انجام مرتب و منظم تمرینات ورزشی و در عین حال ورزش ملایم و پرهیز از ورزش و تحرکات سنگین و سخت است. برای انتخاب نوع ورزش مناسب می‌توانید از پزشک معالج خود راهنمایی بگیرید.

برای انتخاب بهترین ورزش‌ها برای افراد مبتلا به آسم، ابتدا باید توجه داشته باشید که ورزش انتخابی باید با شرایط بدنی و سلامتی فرد منطبق باشد. در نتیجه، قبل از انجام هر ورزشی، با پزشک خود مشورت کنید.

بهترین ورزش‌ها برای افراد مبتلا به آسم، ورزش‌هایی هستند که استقامت و تحمل بدن را بالا می‌برند و باعث بهبود وضعیت تنفس می‌شوند. بنابراین، ورزش‌های هوازی مانند پیلاتس برای بیماران آسمی مناسب است. همچنین پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری نیز گزینه‌های خوبی هستند. البته پیمودن مسیرهای سربالایی برای مبتلایان به آسم توصیه نمی‌شود.

شنا برای افراد مبتلا به آسم نیز مشکلی نداشته ولی با توجه به استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده استخرها که محرک مجاری هوایی است، مراقبت ویژه شود.

ورزش‌های استقامتی مانند دویدن، فوتبال، بسکتبال و فعالیت‌هایی که نیاز به درگیری طولانی‌مدت عضلات بدن دارند، برای این افراد توصیه نمی‌شود. تنفس‌های سنگین برای چنین فعالیت‌هایی باعث خشک‌شدن و تحریک مجاری تنفسی می‌شود.»