۰ نفر

اگر برای لمینت یا کامپوزیت دندان هایتان تردید دارید، بخوانید

۲۲ شهریور ۱۴۰۱، ۱۹:۳۵
کد خبر: 667755
اگر برای لمینت یا کامپوزیت دندان هایتان تردید دارید، بخوانید

تفاوت کامپوزیت و لمینت یکی از مباحثی می‌باشد که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت. وقتی لبخند خود را دوست ندارید، این باعث تضعیف عزت نفس شما می‌شود. اینکه بخواهید دندان‌های خود را پنهان کنید نباید مانع شما برای لبخند زدن و تعامل با افراد مختلف شود.

برای دندون های من کامپوزیت بهتره یا لمینت؟

به گزارش اقتصاد آنلاین، پیشرفت در دندانپزشکی زیبایی می‌تواند لبخند شما را سریع‌تر از آنچه تصور کنید، تغییر دهد. ونیرها و لمینت‌های دندان هر دو می‌توانند در یک بازه زمانی نسبتاً کوتاه نتایج چشمگیری ایجاد کنند، پس از شناخت تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان می‌توانید مناسب‌ترین روش را برای اصلاح و ترمیم دندان‌های خود انتخاب کنید.

لبخند زیبا یکی از دلایل اصلی جذابیت و زیبایی است. زیبایی دندان‌ها نه تنها در افزایش اعتماد به نفس تاثیر به سزایی دارد، بلکه باعث جوان به نظر رسیدن شما نیز می‌شود. اگر به دلیل فاصله بین دندان هایتان نمی‌توانید با خیال راحت لبخند بزنید، دیگر دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. با تشکر از دندانپزشکی زیبایی مدرن، می‌توانید به راحتی لبخند بزنید و از لبخند خود لذت ببرید.

کامپوزیت دندان و لمینت یکی از روش‌های زیبایی دندانپزشکی و پیشرفته هستند که با استفاده از آنها می‌توانید دندان‌های سفید و مرواریدی داشته باشید. آنها نازک، همرنگ دندان و سفارشی هستند که به دندان‌هایی جلویی شما چسبانده می‌شوند و برخی از مشکلات دندانی را رفع می‌کنند. انتخاب بهترین روش به عوامل مختلفی بستگی دارد. پس از بررسی دقیق مزایا و معایب ونیرهای دندانی، می‌توانید بهترین و مناسب‌ترین روش را انتخاب نمایید.

انتخاب بین لمینت و ونیر دندان

بررسی موارد مورد استفاده در دندانپزشکی زیبایی حتی از طریق جستجو در وب، گزینه‌های زیادی را به شما ارائه می‌دهد. فقط با جستجو در وب نمی‌توان فهمید که چه چیزی برای شما بهتر است.

جوش های صورت

ونیرهای دندان روکش‌های ظریفی از جنس پرسلان هستند که بر روی دندان‌های شما قرار می‌گیرند. ونیرها به صورت سفارشی و رنگی هستند که به صورت یکپارچه با بقیه دندان‌های شما ترکیب می‌شوند و می‌توانند شکاف دندان‌ها را ببندند، نامرتبی‌های دندان را بپوشانند یا حتی نسبت به دندان تغییر رنگ داشته باشند. در برخی موارد، برای اطمینان از چسبندگی مناسب، باید رویه دندان‌های شما به آرامی برداشته شود. از طرف دیگر، ونیرها در یک فرآیند دو مرحله‌ای بر روی دندان‌ها قرار می‌گیرند. به گفته سازندگان، ونیرها از لمینت‌های کامپوزیت دندان قوی‌ترند و به طور متوسط ۱۰ تا ۱۵ یا ۵ تا ۷ سال دوام دارند. روند درمان طولانی‌تر است، اما نتیجه با دوام‌تراست. اما مشکلات قابل اصلاح ونیر کمی بیشتر از لمینت دندان است.

لمینت دندان را می‌توان در یک جلسه تکمیل کرد. آنها به جای ساختن شدن در محلی غیر از خود مطب دندان‌پزشکی در همانجا ساخته و جای‌گذاری می‌شوند. تراش روی سطح دندان کم است، بنابراین دندان‌های چند لایه کامپوزیت به راحتی قابل بازگشت هستند و احتمال آسیب رسیدن به دندان کمتر است. لمینت‌های دندانی با تهاجم کمتر و اغلب ارزان‌تر، گزینه‌ای عالی برای برخی از بیماران هستند. مواد را می‌توان جدا و تقریبا به راحتی جایگزین کرد. با این حال، نقص لمینت دندان می‌تواند به حداقل برسد.

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان؛ راز سفیدی دندان بازیگران

لمینت دندان روکش نازکی است که با مواد رنگی دندان به صورت سفارشی‌ ساخته شده است. این روکش‌ها به رویه دندان‌ها متصل می‌شوند تا شکل، اندازه، رنگ و ظاهر کلی آنها را زیباتر کنند.

لمینت پرسلان از لایه‌های مختلف پرسلان ساخته شده است که با مینای دندان و پوشش چسبناک جایگزین شده است. لمینت پرسلان در مقایسه با ونیر پرسلان کمتر تهاجمی است. نیازی به تراشیدن دندان نیست. فقط آماده‌سازی کوتاهی برای اتصال لمینت دندان بدون آسیب رسیدن به دندان‌های طبیعی لازم است.

علاوه بر جنبه زیبایی لمینت عملکرد صحیح آن بسیار حیاتی است. دندان‌پزشکان از لمینت‌هایی ازجنس رزین استفاده می‌کنند که به نور حساس هستند تا لمینت‌ها بچسبند.

هزینه‌ی لمینت و ونیر

هزینه لمینت و ونیر نباید عامل اصلی انتخاب باشد. اگرچه هزینه‌های درمان مهم است، کیفیت درمان باید مد نظر باشد و نه هزینه. دندانپزشک در صورت لزوم به شما مشاوره مفیدی می‌دهد. ونیر‌ها گران هستند، گرچه هزینه بالای آن‌ها با دوام بیشتری همراه است و نیاز به درمان مجدد ندارد.

تفاوت‌های اصلی ونیر و لمینت

در ادامه چند تفاوت بین ونیر و لمینت گفته شده است:

مزایا و معایب ونیر

دو نوع ونیر وجود دارد: کامپوزیت و پرسلان.

ونیرهای کامپوزیت انتخاب مناسبی نیستند زیرا لکه می‌شوند. با این حال، این نوع ونیر نیاز کمتری به آماده‌سازی دندان‌ها دارد. از طرف دیگر، ونیرهای پرسلن معمولاً هزینه بیشتری نسبت به ونیرهای کامپوزیت دارند و برای نصب نیاز به حذف مینای دندان است. در صورت شکستگی یا خرابی نمی‌توان آنها را ترمیم کرد. با این حال، بسیار با دوام‌تر هستند و ظاهری طبیعی‌تر دارند. این ونیرها می‌توانند تا یک دهه یا بیشتر دوام داشته باشند.

مزایای کامپوزیت

قیمت

کامپوزیت‌ها نسبت به لمینت مزایای بیشتری دارند که اصلی‌ترین آنها هزینه است. به طور میانگین، هزینه لمینت‌ دو برابر کامپوزیت است. از آنجایی که بیشتر درمان‌ها تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد، خود شخص باید هزینه را پرداخت نماید که این موضوع برای افراد بسیار اهمیت دارد.

درمان در یک جلسه

معمولا انجام کامپوزیت در یک جلسه انجام می‌شود. ابتدا دندانپزشک دندان‌های شما را آماده می‌کند و سپس دندان‌ها را تمیز می‌کند و شکل می‌دهد، در مرحله بعد با استفاده از از یک نور آبی رزین‌ها را محکم می‌نماید و در آخر ونیرها را پولیش می‌کند.

کامپوزیت‌ها مستقیما در مطب دندانپزشک آماده می‌شوند و نیازی نیست که با آزمایشگاه فرستاده شوند. به عبارتی کامپوزیت‌ها توسط دندانپزشک تراشیده می‌شوند و شکل می‌گیرند و سپس روی دندان قرار داده می‌شوند. سپس با استفاده از نور آبی با شدت بالا سخت می‌شوند و در صورت نیاز برای زیبایی بیشتر تراشیده می‌شوند. پس از اتمام مراحل، برای دستیابی به ظاهری شبیه دندان‌های طبیعی و پولیش می‌شوند.

از آنجایی که برای انجام لمینت دندان ابتدا باید ونیرها در آزمایشگاه آماده و قبل از ویزیت بعدی به دندانپزشک تحویل داده شوند، مدت زمان انجام لمینت طولانی‌تر است. همچنین قبل از نصب ونیرها، دندان‌ها به آماده سازی بیشتری نیاز دارند.

بازگشت پذیری

قطعا بزرگ‌ترین مزیت کامپوزیت نسبت به لمینت قابلیت بازگشت پذیری است. برای قرار دادن ونیرهای کامپوزیتی نیاز به تغییر شکل طبیعی دندان‌ها نیست. به این معنا که اگر پس از انجام کامپوزیت پشیمان شدید، به راحتی امکان برداشتن ونیرها ممکن است. اما بعد از انجام لمینت باید از آنها تا آخر عمر استفاده نمایید.

مزایا و‌معایب لمینت

لمینت نیز به دلیل عملکرد و مزایای مشابه، ونیرهای پرسلان پیشرفته محسوب می‌شوند. با این حال، لمینت‌ها نیازی به تغییر شکل دادن دندان ندارند.در مینا و ساختار دندان تغییری ایجاد نمی‌شود. در حالی که لمینت‌های سرامیکی به نازکی لنز هستند و نوع باریک‌تری از ونیرها هستند، اما بدون تغییر دادن می‌توانند روی دندان‌ها کمی حجیم باشند. همچنین تا حدودی گران‌تر از ونیرهای پرسلن هستند.

مزایای لمینت

ماندگاری و طول عمر

اگرچه کامپوزیت دارای مزایای زیادی است اما در یک مورد با لمینت قابل مقایسه نیست: ماندگاری. لمینت نسبت به کامپوزیت بسیار قویتر است (حتی با وجود پیشرفت در مواد کامپوزیت در طی سال‌های اخیر).

ماندگاری لمینت به طور میانگین ۱۵ – ۱۰ سال است. این در حالی است که اگر بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید و دستورالعمل‌های دندانپزشک خود را انجام دهید، برای مدت طولانی‌تری دوام خواهند داشت. ماندگاری کامپوزیت تقریبا ۷ – ۵ سال است.

اگر قصد انجام ونیر را دارید باید به این نکته توجه کنید اگرچه قیمت کامپوزیت نصف قیمت پرسلان است اما طول عمر آنها نیز فقط نصف پرسلان می‌باشد. بنابراین کدام روش بهتر است؟

اکثر دندانپزشکان بر این باورند که لمینت‌ها طبیعی‌تر به نظر می‌رسند. لمینت شفاف و کاملا شبیه مینای دندان است. همچنین به دلیل استفاده از ماده مستحکم و لعابی پس از درمان، در برابر لک شدن و شکستن بسیار مقاوم است. از طرف دیگر، ونیرهای کامپوزیتی بیشتر متخلخل هستند در نتیجه بیشتر در معرض لک شدن قرار دارند، به عبارتی برای جلوگیری از ایجاد لک ممکن است لازم باشد رژیم غذایی مخصوصی داشته باشید. همچنین هنگام استفاده از کامپوزیت برای زیبا شدن دندان باید کامپوزیت‌ها را صیقل داد. حتی ممکن است بعد صیقل داده شدن نیز با لمینت قابل مقایسه نباشند.

انجام لمینت به زمان بیشتری نیاز دارد زیرا لمینت‌ها در آزمایشگاه آماده می‌شوند. اما با وجود این موضوع، دندانپزشکان بیشتر و بیشتر از فناوری CAD / CAM استفاده می‌کنند که به روند کار سرعت می‌بخشد. اگر قصد انجام لمینت را دارید، بررسی انواع فناوری‌های مورد استفاده دندانپزشک شما بسیار اهمیت دارد و در نهایت امکان کاهش مدت زمان کلی درمان وجود دارد.

بین لمینت و ونیر کدام برای من مناسب است؟

می‌توانید با فرایند درمان و مواد آشنا شوید. اما هنوز هم تصمیم‌گیری در مورد اینکه «لمینت مناسب‌تر است یا ونیر» آسان نیست. اینکه بهترین نوع برای شما کدام است. اینجاست که متخصصان دندان‌پزشکی Pearl Shine می‌توانند تفاوت ایجاد کنند.

قبل از انتخاب ونیر مناسب، ابتدا باید بدانید کامپوزیت یا لمینت برای شما مناسب است. ونیرها مناسب همه افراد نیستند.

چه زمانی به کامپوزیت و لمینت نیاز است؟

کامپوزیت و لمینت در موارد زیر کارایی قابل توجهی دارند:

ترمیم دندان‌های کج یا بد شکل

ترمیم دندان‌های شکسته

ترمیم لکه‌های دندان زمانی که سفید کننده موثر نیست.

دندانهای ساییده و کوتاه شده

دندان‌هایی با فاصله زیاد

چه زمانی کامپوزیت و لمینت گزینه خوبی نیستند؟

در برخی شرایط، دندان‌های افراد برای ونیر دندان نیستند. این شرایط عبارتند از:

دندان‌هایی با پوسیدگی یا بیماری لثه. این موارد باید قبل از ساخت و نصب ونیرهای دندان درمان شوند.

دندان‌های ضعیف شده. اگر مقدار بسیار زیادی از ساختار دندان از بین رفته یا دندان‌های بیشماری پر شده باشند، دندان‌ها برای انجام ونیر مناسب نیستند. روش‌های دیگری وجود دارد.

دندان‌هایی که به شدت جابجا شده‌اند یا نامرتب هستند. برای رفع این مشکل، به ارتودنسی دندان نیاز است.

فشار دادن دندان‌ها به صورت ناخودآگاه. در این حالت ونیرها به راحتی شکسته می‌شوند و آسیب می‌بینند.. قبل از انجام هرگونه ونیر باید مشکل دندان قروچه حل شود. در بعضی موارد استفاده از محافظ‌های شبانه دندان ممکن است موثر باشد.

هنگامی که متوجه شدید کدام روش برای شما مناسب است، باید بر اساس برخی عوامل (مانند زمان و بودجه خود) تصمیم بگیرید.

مراقبت از کامپوزیت و لمینت

مراقبت از کامپوزیت و لمینت بسیار آسان است. چند نکته زیر را رعایت نمایید:

منظم مسواک بزنید و نخ دندان بکشید تا از مشکلات بهداشت دهان و دندان جلوگیری شود. معمولا کامپوزیت و لمینت با بافت لثه سازگار هستند و با کشیدن نخ دندان یا مسواک زدن به ونیرهای خود آسیب نخواهید زد. از خمیر دندان‌های ساینده استفاده نکنید. استفاده از یک رژیم مناسب، ماندگاری لمینت‌ها را برای سالهای آینده افزایش می‌دهد.

پس از اتمام درمان ممکن است به سرما و گرما حساسیت ایجاد شود. برخی از حساسیت ها کاملا طبیعی هستند و معمولا پس از یکی دو هفته از بین می‌روند. اگر این حساسیت‌ها باید باقی ماندند، به دندانپزشک خود اطلاع دهید.

لمینت‌ها بسیار قوی هستند و در برابر بیشتر فشارهای معمولی مقاومت دارند. اما برای باز کردن آجیل‌ها مانند پسته، فندق، بادام و .. از دندان استفاده نکنید.

اگر دندان قروچه دارید حتما دندانپزشک خود را در جریان بگذارید. یک محافظ شبانه برای شما می‌سازد تا فشارهای ناشی از دندان قروچه هنگام خواب را به حداقل برسانید.

ممکن است ونیرها ساییده و شکسته شوند. اگرچه در بعضی اوقات ممکن است در بعضی مواقع کامپوزیت‌ها شکسته شوند اما در بیشتر موارد ترمیم آنها بسیار آسان است.

در صورت ایجاد و باقی ماندن برخی از تغییرات قابل توجه در شکل دندان‌ها یا ایجاد عوارض با دندانپزشک خود صحبت کنید تا اصلاحاتی انجام دهد.

روشی برای ترمیم مشکلات دندانی

کلام آخر، ونیرهای پرسلن روشی کاربردی برای درمان مواردی از جمله ترمیم مینای دندان فرسوده، ساییدگی، نقص ژنتیکی، دندان‌های ناهموار و غیره است. برای مثال، تغییر رنگ یا فاصله دندانی بسیار زیاد، با کامپوزیت قابل رفع شدن نیستند و باعث می‌شود که پرسلن تنها گزینه مناسب باشد. دندانپزشک بهداشت دهان و دندان را کاملا بررسی و به شما بهترین روش را پیشنهاد می‌کند.

سوالات متداول

کدام ونیرها طبیعی‌تر به نظر می رسند؟

ونیرهای دندانی به گونه‌ایی ساخته شده‌اند که علاوه بر ترمیم تا حد ممکن به دندان‌های طبیعی شما شبیه باشند.

با این وجود، لمینت‌ها طبیعی‌تر هستند،ونیرهای کامپوزیتی هم در صورت صیقل داده شدن طبیعی به نظر می‌رسند.

کدام روش برای مسائل حادتر مناسب است؟

اگر دندان‌های شما دارای لکه‌های زیاد، آسیب دیده، شکسته هستند یا فاصله‌ بین دندانی زیادی دارند، دندانپزشکان ونیرهای پرسلن را توصیه می‌کنند.

ونیرهای کامپوزیتی برای مشکلات سطحی مناسب هستند. در صورت وجود مشکلات حاد، دندانپزشک تاج گذاری یا ارتودنسی را پیشنهاد می‌دهد.

کدام ونیر قوی‌تر است؟

لمینت‌ها از کامپوزیت‌ها بسیار قوی‌تر هستند پس کمتر در معرض شکسته شدن قرار می‌گیرند.

با این وجود، لمینت‌ها مانند ونیر کامپوزیتی قابل ترمیم نیستند. اگر پرسلن آسیب ببیند، باید جایگزین شود که این کار بسیار پرهزینه است.