۰ نفر

خوردن بستنی در بارداری؛ مجاز یا ممنوع؟

۱۸ شهریور ۱۴۰۱، ۱۹:۴۴
کد خبر: 666722
خوردن بستنی در بارداری؛ مجاز یا ممنوع؟

میل به خوردن یک چیز شیرین مثل بستنی در دوران بارداری بسیار شایع است و معمولا خوردن آن در دوران بارداری بی خطر است اما باید از نوع پاستوریزه آن استفاده شود تا عوارض و خطرات مربوط به مسمومیت باکتریایی از بین برود.

از فواید تا عوارض خوردن بستنی در بارداری

به گزارش اقتصاد آنلاین، اکثر هوس های بارداری در بهترین حالت غیر قابل توضیح هستند. حتی در زمستان های سرد نیز ممکن است بخواهید چیزی سرد مانند یک پیاله بستنی بخورید. ایده عجیب خوردن یک بستنی خوشمزه با روکشی از طعم مورد علاقه شما، می تواند باعث راه افتادن آب از دهانتان شود، حتی اگر گرسنه نباشید. در حالی که برخی می گویند خوردن بستنی در دوران بارداری اشکالی ندارد، ممکن است عده ای دیگر با این عقیده مخالف باشند. آیا این بدان معنی است که در دوران بارداری به هیچ وجه نمی توانید بستنی بخورید؟ برای اطلاع از این موضوع مطلب پایین را که از سایت  MomJunction گرفته شده است، بخوانید تا بفهمید. در اینجا، ما به شما می گوییم که آیا خوردن بستنی در طی دوران بارداری ایده خوبی است یا خیر، چه بستنی هایی را بخورید و هنگامی که منتظر تولد نوزادتان هستید از خوردن چه چیزهاییی اجتناب کنید. 

آیا خوردن بستنی در دوران بارداری بی خطر است؟

بارداری

بله. مواد اولیه تشکیل دهنده بستنی، لبنیات (شیر، خامه)، شکر و تخم مرغ (بعضی اوقات) هستند، که خوردن آنها در دوران بارداری بی خطر است. با این حال، زمانی که از شیر و تخم‌ مرغ استفاده می‌شود، آنها باید پاستوریزه شوند تا خطرات مربوط به مسمومیت باکتریایی از بین بروند. بستنی ها همچنین دارای طعم هایی هستند که معمولاً برای بارداری شما مضر نمی باشند. اما مطلع بودن از مواد تشکیل دهنده و طعم های مورد استفاده و اینکه آیا آنها برای شما مفید هستند یا خیر، ضروری است.

به عنوان مثال، اگر به یک نوع میوه یا آجیل حساسیت دارید، از خوردن بستنی با طعم میوه و آنهایی که ممکن است حاوی آجیل به عنوان روکش بستنی باشند، خودداری کنید. برای ایمن ماندن، از خوردن طعم ها یا انواع مختلف دیگری که در مورد آنها اطمینان ندارید، خودداری کنید. علاوه بر این، بستنی را بسیار کم، به عنوان یک چیز لذت بخش بخورید. افراط در مصرف چنین غذاهایی می تواند یک ایده بد باشد.

ارزش غذایی بستنی

بستنی چیزی است که بیشتر مردم آن را فقط برای لذت بردن و نه برای مواد مغذی موجود در آن می خورند. با این وجود، بستنی حاوی چند ماده مغذی است که می توانند در دوران بارداری مفید باشند. طبق اعلام وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (USDA)، هر 100  گرم بستنی دارای 200 کیلو کالری انرژی، 2.8 گرم پروتئین، 24.29 گرم کربوهیدرات، 22.86 گرم قند، 114 میلی گرم کلسیم، 43 میلی گرم سدیم و 429 IU ویتامین A (حدوداً معادل 287 میلی گرم) را برای شما فراهم می کند. با این حال، بستنی همچنین حاوی کلسترول است و باید در حد اعتدال مصرف شود.

چرا هنگام بارداری میل زیادی به خوردن بستنی دارید؟

میل به خوردن یک چیز شیرین، مانند بستنی، در بارداری بسیار شایع است. ممکن است بخاطر کمبود کلسیم در بدن و یا فقط به این دلیل که به بستنی علاقه زیادی دارید، تمایل زیادی به خوردن آن داشته باشید. مطمئن شوید که زیاده ‌روی نمی کنید. در غیر این صورت، این می تواند بر سلامتی شما تأثیر بگذارد.

عوارض جانبی احتمالی خوردن بستنی در بارداری

در اینجا تعدادی از عوارض جانبی ناشی از پرخوری بستنی در بارداری آورده شده است.

اگر مبتلا به دیابت هستید، باید مصرف بستنی را محدود کنید زیرا کالری و کربوهیدرات زیادی دارد. این کار به کنترل سطوح قند خون کمک می‌کند.

زنان باردار مستعد ابتلا به عفونت هایی مانند توکسوپلاسموز و لیستریوز هستند. هنگامی که بستنی هایی را می خورید که حاوی تخم مرغ های خام، تخم مرغ های غیر پاستوریزه یا شیر غیر پاستوریزه هستند، این کار می تواند خطر ابتلا به عفونت برای شما و نوزادتان به وجود بیاورد.

در صورت حساس بودن به سرماخوردگی، ممکن است از خوردن بستنی اجتناب کنید یا مصرف آن را محدود نمایید. اگرچه این کار مضر نیست، اما ممکن است دچار تب یا سرماخوردگی شوید.

دانستن اینکه چه چیزی برای سلامتی شما بی خطر است و چه نوع بستنی را می توان با خیال راحت برای جلوگیری از این عفونت ها  مصرف کرد، ضروری است.

بهترین نوع بستنی برای خوردن در دوران بارداری کدام است؟

اگر به دنبال گزینه های مطمئن تر بستنی در دوران بارداری هستید، ممکن است ماست یخ زده بدون چربی را در نظر بگیرید. فقط مطمئن شوید که از مارک های شناخته شده باشد و با مواد پاستوریزه ای که وجود آن ها در رژیم غذایی بارداری شما ایمن است، تولید شده باشد. همچنین، طعم هایی را انتخاب کنید که برای سلامتی شما مناسب هستند. به عنوان مثال، اگر شکلات دوست داشته باشید، ممکن است بستنی شکلاتی بخورید. اما فقط گاهی اوقات و نه اغلب مواقع این کار را انجام دهید. در صورت شک و تردید، می توانید از توصیه های پزشک خود در مورد بستنی هایی که مصرف آن ها بی خطر است و یا  آن هایی که مصرفشان چندان ایمن نیست، پیروی کنید.

بستنی هایی که نباید در دوران بارداری بخورید

مراقب این بستنی هایی که باید از آنها دوری کنید، باشید.

برای جلوگیری از خطر ابتلا به عفونت از خوردن بستنی سرو شده به صورت نرم (مثلا بستنی قیفی) و بستنی سرخ شده خودداری کنید.

حتی بستنی های خانگی نیز برای بارداری بی خطر نیستند زیرا آن ها با استفاده از تخم مرغ خام درست می شوند. بهتر است بستنی خود را از یک فروشگاه با برند معتبر تهیه کنید.

اگر قصد تهیه بستنی خمیر کوکی را دارید، مواد تشکیل دهنده آن را بررسی کنید. برخی از مارک ها حاوی تخم مرغ خام هستند در حالی که بعضی دیگر اینگونه نیستند.

خوردن بستنی در دوران بارداری خوب است البته تا زمانی که فقط گاهی اوقات آن را میل می کنید. همچنین برای اطمینان از کیفیت بستنی، آن را از مارک های معتبر خریداری کنید. در حالی که مهم است که جوانه های چشایی خود را راضی نگه دارید، ولی به همان اندازه مهم است که از سلامتی خود نیز مراقبت کنید.