۰ نفر

اشتباهاتی در استفاده از نخ دندان که مخرب است

۱۶ شهریور ۱۴۰۱، ۱۹:۴۲
کد خبر: 666393
اشتباهاتی در استفاده از نخ دندان که مخرب است

درحالیکه کشیدن نخ دندان در مناطقی که دسترسی به آنها سخت است ظاهرا کارساده ای است، برای بهتر انجام دادن این کار چند تکنیک لازمست.

استفاده این شکلی از نخ دندان اشتباهه

به گزارش اقتصاد آنلاین، در این مطلب تعدادی از اشتباهات رایج کشیدن نخ دندان مطرح شده است. اگر شما هم این شامل این موارد می شوید، بهتر است برای سلامت دندان ها و رعایت بهداشت دهان و دندان تکنیک های خود را اصلاح کنید.

نکشیدن نخ در دو طرف دندان:

وقتی که نخ دندان را به سمت پایین، و سپس آن را بالا می کشید، تنها نیمی از کار را انجام داده اید. هنگامی که نخ دندان را در بین دو دندان بالا می کشید، مطمئن شوید که کناره هر دو دندان نخ کشیده شوند. فاصله بین دندان ها یکی از مکان های مورد علاقه پلاک هاست. اگر پلاک را فقط از یک طرف یکی از دندان ها بردارید، یک حفره به راحتی می تواند در طرفی از دندان که نخ دندان کشیده نشده ایجاد شود.

استفاده از یک تکه ثابت نخ:

نخ دندان

یکی دیگر از اشتباهات رایج کشیدن نخ دندان استفاده از یک بخش ثابت از نخ دندان بین تمام دندان هاست.

هنگامی که از نخ برای از بین بردن باکتری بین دندان ها و زیر خط لثه استفاده می کنید، با به کار بردن بخش ثابتی از نخ برای همه دندان ها، میزان زیادی باکتری را در اطراف پخش می کنید. البته باز هم قسمتی از پلاک را زدوده اید، اما با این کار، فقط پلاکها را سست می کنید بدون اینکه آنها را از دهانتان خارج کرده باشید.

فشار وارد آوردن نخ دندان بین دندان ها:

این مورد نیز یکی از دیگر اشتباهات رایج کشیدن نخ دندان است. برای اینکه نخ دندان از بین سطح تماس دو دندان مجاور که خیلی بهم چسبیده اند عبور کند، سعی کنید با فشار کنترل شده روبه پایین نخ دندان را جلو و عقب کنید. محکم کشیدن نخ دندان نه تنها در کوتاه مدت به لثه ها آسیب  می زند ، بلکه باعث تحلیل لثه های شما نیز می شود و در نهایت اگر این کار را زیاد انجام بدهید، بیماری لثه خواهید گرفت.

فراموش کردن دندان عقبی:

نکشیدن نخ دندان برای آخرین دندان ها را هم می توان از اشتباهات رایج کشیدن نخ دندان به شمار آورد. دندان های آخر در هر دو طرف از بالا و پایین را نیز باید نخ دندان کشید. این کار به حذف باکتری هایی که راه خود را به فضای بین دندان و لثه های شما باز کرده اند کمک می کند.

بی هدف و برنامه بودن:

یکی دیگر از اشتباهات رایج کشیدن نخ دندان انجام این کار بی هدف و بدون برنامه است. هنگامی که نخ دندان می کشید، لازمست بدانید با چه ترتیبی این کار را انجام می دهید. در غیر این صورت،  به سرعت گیج خواهید شد و بعضی دندان ها را فراموش خواهید کرد. ساده ترین راه برای شروع عبارتست از حرکت از سمت راست بالا و رفتن به سمت چپ بالا، سپس پایین آمدن به دندان های پایین تر در پایین و سمت چپ و حرکت به سمت راست پایین.

فراموش کردن پروتز، بریج و روکش:

توجه نکردن به لوازم دندانپزشکی در بسیاری از افراد رایج است. برخی تصور می کنند دندان مصنوعی، روکش شده یا بریج ها به نخ دندان نیازی ندارند. بسیاری از مردم نمی دانند که اگر  لوازم دندان پزشکی در دهانشان ثابت شده است، باید اطراف آنها را نیز نخ دندان بکشند. در غیر این صورت، پلاک های تجمع یافته بین دندان ها باعث بیماری لثه و پوسیدگی دندان مجاور می شود.

توقف کار با خونریزی لثه:

زمانی که در حین نخ دندان کشیدن لثه های شما خونریزی می کنند دست از کار نکشید. با خونریزی لثه برخی تصور می کنند به لثه های خود صدمه زده اند. مادامی که خیلی محکم نخ دندان نکشید آسیبی به لثه های خود وارد نمی کنید. به احتمال زیاد، دلیل خونریزی این است که مدتی نخ دندان نکشیده اید و بافت لثه قرمز و ملتهب شده است. این بیماری تحت عنوان التهاب لثه شناخته می شود و برای این اتفاق می افتد که بدن خون بیشتری را به لثه می رساند تا به بافت لثه در مبارزه با پلاک های تجمع یافته کمک کند. با کشیدن نخ دندان پلاک را از بین می برید. از آنجا که بافت ملتهب و پرخون است، کشیدن نخ دندان باعث می شود کمی خون ریزی پیدا کنید. پس از چند روز، لثه های شما سلامت خود را باز خواهند یافت و می توانید مثل قبل بدون هیچ گونه خونریزی نخ دندان بکشید. پس تا بهبودی به کار خود ادامه دهید.

عدم صرف زمان کافی:

یکی دیگر از اشتباهات رایج کشیدن نخ دندان عدم صرف زمان کافی برای این کار است. اکثر مردم اگر دندان عقل خود را کشیده باشند، ۲۸ دندان دارند. لازمست هر دو طرف هر کدام از دندانها و حتی دندانهای آخر را نیز نخ دندان بکشید. این بدان معناست که ۵۶ طرف نیاز به نخ دندان کشیدن وجود دارد. چند ثانیه را صرف هر طرف بکنید و قبل از رفتن به سطح بعدی، سطح مورد نظر را خوب پاک کنید.