۰ نفر

خوردن آبلیمو در بارداری؛ فوایدی بیشتر از مضرات

۱۴ شهریور ۱۴۰۱، ۲۱:۱۱
کد خبر: 665847
خوردن آبلیمو در بارداری؛ فوایدی بیشتر از مضرات

اگر چه آب لیمو داراری مزیت های فراوانی می باشد، با این حال آب لیمو هم دارای عوارض جانبی می باشد.

آبلیمو برای زنان در دوران بارداری مفید است یا مضر ؟ + خواص

به گزارش اقتصاد آنلاین، یک عدد لیموی متوسط حاوی تقریبا 17 کالری می باشد و غنی از ویتامین ها و املاح معدنی مانند نیاسین، کلسیم، منیزیم، فولات، ویتامین ث، ویتامین ب 6 و ریبوفلاوین می باشد. همین مزیت باعث می شود که لیمو به کاهش حالت تهوع صبحگاهی کمک کند. با این وجود، در بارداری باید قبل از گنجاندن هر غذایی به رژیم غذایی خود ، احتیاط را رعایت کنید.

در این مقاله می خواهیم به مصرف لیمو در طول دوران بارداری و همچنین میزان مصرف آن بپردازیم.

آیا می توانیم در بارداری آب لیمو بنوشیم؟

بله، آب لیمو در بارداری مجاز می باشد و می توانید در حد متعادل مصرف کنید. بهتر است هر چیزی را در حد متعادل مصر کنید چون هم برای خودتان خوب است و هم برای جنین. بهتر از آب لیموهای تازه استفاده کنید. پرسش از پزشک، دکتر ساندهای گوگنانی در دهلی.

1.آیا زنان باردار به آب لیمو ویار پیدا می کنند؟

در طول سه ماهه سوم، زنان دچار حالت تهوع می شوند که باعث ویار به برخی چیزهای ترش می شود. لیمو هم یکی از این موارد می تواند باشد.

2.آیا نوشیدن آب لیمو می تواند باعث سقط جنین شود؟

نه خیر، این فقط یک افسانه است. آب لیمو موجب سقط جنین نمی شود و زنان باردار می توانند با خیال راحت در دوران بارداری آب لیمو مصرف کنند.

مزیت های آب لیمو در دوران بارداری :

آبلیمو

1.درمان حالت تهوع صبحگاهی

بر طبق تحقیقات انجمن بارداری در آمریکا، اگر چه هیچ نوع شواهد علمی در این زمینه وجود ندارد، اما لیمو باعث کاهش حالت تهوع صبحگاهی در سه ماهه اول می شود. همچنین به عنوان خوشبوکننده دهان نیز مورد استفاده قرار می گیرد. اگر با خوردن آب لیمو ، حالت تهوع صبحگاهی تان خوب نشد، بهتر است در اولین فرصت به پزشک متخصص مراجعه کنید.

2.تنظیم فشار خون

ویتامین موجود در لیمو به محکم شدن رگ های خونی کمک می کند. بنابراین، از هرگونه خونریزی داخلی جلوگیری می کند و نقش مهمی در کاهش فشار خون بالا بازی می کند. همچنین باعث کاهش سطوح کلسترول می شود.

3.درمان سوء هاضمه:

سوء هاضمه در دوران بارداری کاملا شایع است. آب لیمو درمان خوبی برای درمان سوء هاضمه محسوب می شود.

4.درمان یبوست:

یبوست نیز مشکل دیگری می باشد که اکثر زنان باردار در دوران بارداری با آن مواجه می شوند. بر طبق تحقیقات، مصرف یک لیوان آب لیمو در هر روز، از یبوست پیشگیری می کند. لیمو کبد را تحریک می کند و حرکات حلقوی را افزایش می دهد از این رو، روده به دفع مواد از بدن تحریک می شود.

5.تقویت سیستم ایمنی بدن:

آب لیمو به پیشگیری از عفونت های معمول همچون سرماخوردگی، آنفلونزا، و برخی از انواع تب ها کمک می کند. ویتامین ث موجود در لیمو ، مکانیسم دفاعی طبیعی بدن را افزایش می دهد و با باکتری ها و ویروس ها مبارزه می کند.

6.سلامت استخوان و جنین:

آب لیمو غنی از کلسیم و منیزیم می باشد که سلامت و رشد استخوان ها را حفظ می کند. این املاح معدنی برای جنین نیز ضروری می باشند. لیمو حاوی پتاسیم می باشد که به رشد سلول های مغز و عصب کمک می کند و موجب رشد استخوان های جنین می شود.

7-جلوگیری از عفونت های ادراری و تناسلی

آب لیمو دارای خاصیت ادرار آوری می باشد و به حفظ کارکرد سالم کلیه کمک می کند. همین خاصیت باعث پیشگیری از عفونت های ادراری و تناسلی می شود.

8.قلیایی کردن بدن :

آب لیمو به کنترل سطوح PH در بدن کمک می کند و خصلت قلیایی سالمی را به دست می آورد.

9.درمان ورم پاها:

ورم پاها که با نام ادم نیز شناخته می شود، مشکل رایج دیگری می باشد که هر زن بارداری ممکن است با ان مواجه شود.برای درمان ورم پاها می توانید هر روز یک قاشق غذاخوری آب لیمو را به همراه یک لیوان آب ولرم میل کنید.

10.هیدراته کردن:

آب لیمو به هیدارته شدن بدن کمک می کند که برای پیشگیری از مشکلاتی مانند حالت تهوع، سردرد، ادم، گرفتگی عضلات و سرگیجه در طول دوران بارداری بسیار حائز اهمیت می باشد.

11.یک نوع آنتی اکسیدان:

آب لیمو به عنوان یک تصفیه کننده در نظر گرفته می شود. می توانید آب لیمو را به طور منظم مصرف کنید چون باعث دفع سموم از بدن می شود و در نتیجه، از عفونت ها در طول بارداری پیشگیری می کند.

12.آسان کردن زایمان :

زایمان دردناک و استرس زا می باشد. نوشیدن آب لیمو با عسل باعث آسان شدن زایمان می شود. اگر این خوردن نوشیدنی را از ماه پنجم شروع کنید بهتر جواب می دهد. اما به نظر ما بهتر است قبل از انتخاب چنین روشی با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

13.برخی دیگر از مزیت ها:

–بیماری هایی مانند تب، سرماخوردگی، آسم و کمبود ویتامین ث را درمان می کند.

–بر طبق تحقیقات، اسید سیتریک موجود در آب لیمو باعث تخریب کرم های روده می شود و از این رو از بروز مشکلات گوارشی پیشگیری می کند.

برخی از عوارض جانبی آب لیمو در بارداری:

اگر چه آب لیمو داراری مزیت های فراوانی می باشد، با این حال آب لیمو هم دارای عوارض جانبی می باشد. بنابراین بهتر است قبل از گنجاندن آب لیمو با پزشک خود مشورت کنید.

1.سوزش سر دل یا ناراحتی های معده:

در طول سه ماهه سوم بارداری، اکثر زنان باردار دچار سوزش سر دل می شوند. چون لیمو دارای مقدار زیادی اسید می باشد می تواند باعث سوزش سر دل شود.

2.مشکلات دهانی:

اسید سیتریک موجود در لیموها باعث تخریب مینای دندان می شوند. این امر می تواند باعث به وجود آمدن مشکلات دندان شود. باید از خوردن بیش از حد آب لیمو خودداری کنید.