۰ نفر

بهترین سن برای ایمپلنت دندان چیست؟

۱۴ شهریور ۱۴۰۱، ۲۰:۲۷
کد خبر: 665838
بهترین سن برای ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت درمانی است که جایگزین دندان‌های از دست رفته می‌شود. اما در زمان کاشت ایمپلنت فک و لثه بیمار باید شرایطی داشته باشد که این عمل روی آن قابل انجام باشد.

اهمیت «سن» در ایمپلنت دندان

 به عنوان مثال، میزان تراکم استخوان لثه و استحکام آن بسیار مهم است. در صورت از دست دادن دندان به هر دلیلی، ممکن است با مراجعه به دندانپزشک و درخواست کاشت دندان و ایمپلنت با مخالفت رو به رو شوید. دلایل آن در ادامه توضیح داده می‌شود.

شرایط مناسب برای درمان ایمپلنت

زمان مناسب این درمان وقتی است که شرایط لازم برای جوش خوردن ایمپلنت فراهم باشد. هر چه بین از دست رفتن دندان و کاشت فاصله کمتری باشد، درمان موفق‌تر خواهد بود.

افراد مبتلا به دندان قروچه یا فشارهای دندانی ممکن است شرایط لازم برای انجام این درمان را نداشته باشند.

ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند فشار خون بالا، دیابت کنترل نشده و پوکی استخوان از موانع کاشت دندان هستند.

افراد مصرف کننده مواد مخدر نیز نباید به سراغ این درمان بروند.

ایمپلنت

ایده آل‌ترین شرایط کاشت دندان را افراد دارای سلامت عمومی در بدن، با لثه‌های سالم و مقدار کافی استخوان دارا هستند.

تزریق استخوان در صورت نداشتن استخوان کافی برای بیماران امکان پذیر است.

چرا سن در انجام ایمپلنت مؤثر است؟

زیرا افراد جوان که فک آنها به اندازه کافی رشد نداشته است، داوطلبان مناسبی برای این درمان نیستند. با رشد فک موقعیت ایمپلنت تغییر می‌کند و ممکن است کج شود.

از طرفی با بالا رفتن سن، از تراکم استخوان‌ها کاسته می‌شود. استخوان فک تحلیل رفته شرایط را برای نگه داشتن ایمپلنت سخت می‌کند.

 بهترین سن انجام ایمپلنت چه سنی است؟

تمام شدن فرآیند رشد در دختران 14 تا 16 سالگی و در پسران 17 سالگی است. اگر افراد در زیر این سن به هر دلیلی دندان خود را از دست بدهند باید تا بعد از 18 سالگی صبر کنند. زیرا کاشت ایمپلنت زیر این سن انجام شدنی نیست.

پیش از انجام این عمل به طور حتم باید میزان تراکم و حجم استخوان لثه بررسی و سپس برای درمان اقدام شود. به طور کل، انجام ایمپلنت باید توسط افراد متخصص در مراکز تخصصی انجام شود که بیمار از انجام آن دچار ضرر و زیان نشود. 

کمترین سن درمان ایمپلنت

در مواردی رشد فک تا 18 یا 20 سالگی ادامه دارد. به همین دلیل توصیه می‌شود برای انجام این درمان عجله نشود. البته این مورد در افراد مختلف متفاوت است. ارزیابی رشد فک با استفاده از آزمایش‌های مختلف امکان پذیر است.

 بیشترین سن درمان ایمپلنت

تا زمانی که فرد از تراکم استخوانی کافی برخوردار باشد برای این درمان مناسب خواهد بود. هیچ سن حداکثری برای انجام ایمپلنت وجود ندارد. تا زمانی که دندانپزشک شرایط بیمار را مناسب بداند، می‌تواند برای آن اقدام کند. حتی افراد در بالای 90 سالگی می‌توانند بدون هیچ مشکلی تحت این درمان قرار گیرند.