۰ نفر

این نوشیدنی ها را داغ نخورید

۹ شهریور ۱۴۰۱، ۱۲:۳۰
کد خبر: 664578
این نوشیدنی ها را داغ نخورید

پژوهشگران می‌گویند کسانی که قهوه و چای داغ می‌نوشند بیشتر از بقیه افراد در معرض ریسک ابتلا به سرطان مری قرار دارند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، محققان در بریتانیا و سوئد در مطالعه‌ای دریافته‌اند که نوشیدن چای یا قهوه داغ می‌تواند ریسک ابتلا به سرطان مری را حدوداً سه برابر کند. این تحقیق از پیوندی میان دمای چای و قهوه و افزایش احتمال ابتلا به این نوع از سرطان خبر داده است.

پژوهشگران دانشگاه کمبریج و موسسه کارولینسکا سوئد با تحلیل اطلاعات ۵۸۰ هزار نفر در بریتانیا و فنلاند می‌گویند کسانی که قهوه و چای داغ می‌نوشند بیشتر از بقیه افراد در معرض ریسک ابتلا به سرطان مری قرار دارند. وقتی از اکثر افراد پرسیده شد که نوشیدنی خود را چطور دوست دارند، بیشتر آن‌ها وضعیت «گرم»، «داغ» یا «خیلی داغ» را ترجیح می‌دادند.

در واقع کسانی که چای گرم را ترجیح می‌دادند تا ۲.۷ برابر بیشتر در معرض این ریسک قرار داشتند. این نرخ برای چای یا قهوه داغ و خیلی داغ به ترتیب ۵.۵ و ۴.۱ برابر بود. محققان اطلاعاتی درباره مقدار مصرف این نوشیدنی‌ها گردآوری نکردند، بنابراین نمی‌توان گفت که آیا حجم چای یا قهوه هم در افزایش این ریسک موثر است یا خیر.

از آن‌جایی که محققان افزایش ریسک سایر سرطان‌های رایج را مشاهده نکرده‌اند، ساده‌ترین توضیح این است که مصرف چای یا قهوه داغ به گلو و مری آسیب می‌زند و می‌تواند ریسک شکل‌گیری سلول‌های خطرناک را افزایش دهد. در واقع محققان معتقدند که این مشکل ارتباط خاصی به خود قهوه یا چای ندارد و صرفا به خاطر دمای بالای این نوشیدنی‌هاست.

دکتر «سوزانا لارسون» از موسسه کارولینسکا می‌گوید: «یافته‌های ما شواهدی را تقویت می‌کند که نشان می‌دهند مصرف قهوه اثری خنثی بر ریسک انواع رایج سرطان‌ها دارد.» بنابراین به نظر می‌رسد که اگر این نوشیدنی‌ها را در دمای متعادل مصرف کنیم، می‌توانیم از خطر بروز این سرطان بر اثر آن‌ها بکاهیم. دیروز هم تحقیق دیگری منتشر شده بود که نشان می‌داد نوشیدن چای سیاه می‌تواند خطر مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.