۰ نفر

چرا دهن بوی بدی می‌دهد؟

۵ شهریور ۱۴۰۱، ۱۲:۱۱
کد خبر: 663403
چرا دهن بوی بدی می‌دهد؟

بسیاری از ما نمی‌توانیم نفس خود را بو کنیم. اگر کسی با شجاعت به شما اطلاع داد که نفس تان بوی بدی می‌دهد حرفش را باور کرده و کاری در مورد آن انجام دهید یا اگر نگران بوی بد دهان هستید به دنبال یک نظر قابل اعتماد باشید.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فرارو، نفس شما می‌تواند اولین نشانه‌ای باشد که بدن تان نیاز به توجه به آن دارد. در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما در شناسایی علت و نحوه رفع آن کمک می‌کند.

چه چیزی باعث بوی بد دهان می‌شود؟

۹۰ درصد از محصولات جانبی باکتریایی منشاء بوی بدن دهانمان هستند. این محصولات جانبی دسته‌ای از بو‌ها را تشکیل می‌دهند که می‌توانند بویی شبیه تخم مرغ فاسد (ترکیبات گوگردی فرار) یا مدفوع (متیل مرکاپتان/سولفید هیدروژن) در نفس ما ایجاد کنند.

بزرگترین و مهم‌ترین عامل ایجاد بو زبان ماست. پشت زبان ما یک ظرف پتری عالی برای باکتری‌هایی است که از سلول‌های مرده، پروتئین‌های بزاق، ترشحات سینوسی و مایعات ناشی از بیماری لثه درمان نشده تغذیه می‌کنند. این باکتری‌ها می‌توانند پوششی روی زبان ما ایجاد کنند که در نفس ما نفوذ می‌کند. خبر خوب این است که می‌توانید با مسواک زدن زبان خود هنگام تمیز کردن دندان‌ها این مشکل را برطرف کنید. خوردن پیاز و سیر می‌تواند تا سه روز باعث گوگردی شدن تنفس شما شود که عمدتا به دلیل ذرات غذای باقی مانده است. سیگار کشیدن نیز باعث طولانی شدن بوی بد دهان می‌شود. چرک ناشی از عفونت‌های دندانی نیز می‌تواند عامل بدبو شدن نفس باشد.

مکان‌های سخت در دهان که به نظر می‌رسد مسواک نمی‌تواند آن را تمیز کند می‌توانند مانند گلخانه‌هایی عمل کنند که باکتری‌های ناسالم در آن رشد می‌کنند. فضا‌های پرکننده معیوب یا شکسته، سوراخ‌های روی دندان ها، شکاف‌ها در لثه‌ها که با پیشرفت بیماری لثه (پریودنتال) ایجاد می‌شود و هم چنین ایمپلنت‌های دندانی، پروتز‌ها و بریس‌های ارتودنسی که به درستی تمیز نشده اند همگی در ایجاد بوی بد نقش دارند.

دندانپزشک یا متخصص بهداشت شما می‌تواند به شناسایی این مخازن محرک بو کمک کند و آن را برطرف و تمیز کند. هم چنین، دندانپزشکان می‌توانند به شخصی سازی روال بهداشت دهان و دندان برای بهبود سلامت و کاهش بوی بد کمک کنند.

بوی بد نفس صبحگاهی چطور؟

همه ما بوی بد نفس صبحگاهی را تجربه می‌کنیم در حالی که برخی بیش‌تر از دیگران از آن رنج می‌برند. بوی بد نفس صبحگاهی زمانی رخ می‌دهد که جریان بزاق ما در هنگام خواب کُند یا متوقف شود و بدون بزاق برای شستن، رقیق کردن یا شستشو همه چیز راکد می‌شود: ذرات غذا تخمیر شده و باکتری‌ها تکثیر می‌شوند تا بوی گاز آزاد کنند.

به همین دلیل مسواک زدن دندان‌ها، لثه‌ها و استفاده از ابزار‌های مناسب مانند نخ دندان یا مسواک بین دندانی قبل از خواب بسیار مهم است. اگر مطمئن نیستید دندانپزشک یا متخصص بهداشت شما می‌تواند تشخیص دهد که کدام ابزار برای تان بهتر عمل می‌کند.

سایر عوامل کاهش دهنده بزاق عبارتند از استرس، اضطراب، روزه داری، کم آبی بدن، دارو‌های ضد افسردگی و دارو‌های کاهش دهنده فشار خون، کافئین و مشروبات الکلی.

اگر تمایل دارید هنگام خواب به جای بینی از طریق دهان نفس بکشید ممکن است بوی بد نفس صبحگاهی شما بدتر شود. افرادی که از طریق دهان تنفس می‌کنند ممکن است دچار مشکلات سینوسی شوند که برای جلوگیری از تنفس صحیح بینی آنان را مسدود می‌کند.

علل جدی‌تر بوی بد نفس

سینوزیت مزمن (طولانی مدت) و التهاب لوزه نیز می‌تواند باعث بوی بد دهان شود (به خصوص اگر التهاب لوزه باعث ایجاد سنگ لوزه شود که توده‌های بدبوی پنیر مانند از باکتری ها، سلول‌های مرده پوست، کراتین و باقی مانده‌های خارجی هستند).

گاهی اوقات، کودکان خردسال ممکن است اشیای کوچکی را وارد مجرای بینی خود کنند که باعث تجمع باکتری‌ها و بوی بد می‌شود.

برای بسیاری از ما رعایت بهداشت دهان و دندان، نوشیدن آب فراوان، پرهیز از محصولات تنباکو، ویزیت منظم دندانپزشکی و مدیریت مزمن سینوس و لوزه‌ها به جلوگیری از بوی بد دهان کمک می‌کند.

در برخی موارد ممکن است تصمیم بگیریم که از عواقب کوتاه مدت آن رنج ببریم (زیرا پیاز و سیر خوشمزه هستند). جویدن آدامس بدون قند یا نعناع ممکن است به طور موقت مشکلات ناشی از پیتزای حاوی سیر شب گذشته را کاهش دهد. اگر نگران هستید به متخصص بهداشت یا دندانپزشک خود مراجعه کنید که می‌تواند علت بوی بد دهان را تشخیص دهد و به شما کمک کند.