۰ نفر

مواد غذایی منجمد بهتر است یا غیر منجمد؟

۳ شهریور ۱۴۰۱، ۱۸:۰۹
کد خبر: 663166
مواد غذایی منجمد بهتر است یا غیر منجمد؟

کارشناسان می گویند انتخاب اقلام کنسرو شده یا منجمد ارزان تر می تواند به اندازه محصولات تازه گران قیمت سالم و در برخی موارد حتی سالم تر باشد.

اقتصادآنلاین- نازنین خزعلی؛ چرا مواد غذایی منجمد می تواند بهتر از تازه باشد؟ متخصص تغذیه از Nutrition Australia Leanne Elliston می‌گوید که از منظر سلامتی، غذاهای منجمد می‌تواند گاهی برای شما بهتر از برخی محصولاتی باشد که به عنوان «تازه» در قفسه‌های سوپرمارکت فروخته می‌شوند.

این امر به ویژه در مورد غذاهایی که در فصل نیستند صادق است، زیرا این اقلام گاهی اوقات در مسافت‌های طولانی منتقل می شوند و مواد مغذی موجود در آنها می توانند در طول سفر طولانی تجزیه شوند.

خانم الیستون می گوید ویتامین های محلول در آب مانند ویتامین C یکی از این موارد است. بنابراین ممکن است یک پرتقال «تازه» داشته باشید که  به دلیل زمان طولانی بین چیدن آن میوه و خوردن آن، برخی از فواید تغذیه‌ای خود را از دست داده باشد.

متخصص تغذیه خانم الیستون معتقد است که محصولات منجمد این مشکل را ندارند. او می گوید: مواد مغذی در آن حالت یخ زده محبوس شده اند و مانند محصولات تازه تجزیه نمی شوند.

آنیکا روف، متخصص تغذیه و سخنگوی متخصصین تغذیه استرالیا گفت که بیشتر میوه‌ها و سبزیجات منجمد در سوپرمارکت‌های ما به سرعت منجمد شده‌اند یعنی به محض اینکه چیده شوند منجمد می شوند. بنابراین تراکم مواد مغذی آنها بسیار بهتر از چیزی است که به مدت یک هفته در سوپرمارکت مانده است.

این مطلب در مورد کنسروها چطور است؟

میوه‌ها و سبزیجات کنسرو شده اغلب نظرات بدی را دریافت می‌کنند، اما خانم الیستون می‌گوید که  مواد مغذی زیادی می‌تواند در این قوطی‌ها وجود داشته باشد.

او یکی از طرفداران بزرگ ذرت کنسرو شده و گوجه فرنگی کنسرو شده به عنوان راهی سریع و راحت برای افزایش محتوای فیبر غذاهایی مانند سوپ است. او همچنین می‌گوید حبوبات کنسرو شده مانند نخود و عدس می‌توانند به حجیم شدن غذاهای گوشتی برای پخش کردن آنها در وعده‌های غذایی بیشتر کمک کنند.با این حال، وی معتد است که در این مورد باید مراقب افزودنی ها باشیم.

ایا میوه های کنسرو شده هم سالم اند؟

گاهی اوقات میوه های کنسرو شده در آب میوه های مختلف، اغلب آب سیب یا گلابی وجود دارد، اما احتمال اینکه آب آن نسبت به سایر میوه های کنسرو شده قند اضافه داشته باشد، کمتر است.

از آنچه باید اجتناب کرد: میوه در شربت  است. در این مورد خانم الیستون گفت: "این فقط شکر و آب خواهد بود."

او خاطرنشان می کند که در این صورت نیازی به مصرف شربت ان نیست و می توانید آن را آبکش کنید و فقط میوه را داخل آن بخورید.

ایا سبزیجات کنسرو شده هم سالم اند؟

در این مورد باید از حضور نمک اضافه در کنسرو اجتناب کرد

خانم الیستون گفت: " قوطی را بردارید، به صفحه اطلاعات تغذیه ای نگاه کنید و به سدیم نگاه کنید و یکی را انتخاب کنید که کمترین مقدار را در هر 100 گرم دارد."

اگر می‌خواهید بین انواع مختلف سبزیجات کنسرو شده یکسان یکی را انتخاب کنید، بررسی رتبه‌بندی ستاره سلامت می‌تواند سردرگمی خواندن پانل‌های اطلاعات تغذیه‌ای را برطرف کند.

دکتر روف گفت: رتبه بندی ستاره سلامت به طور میانگین امتیازات مثبت و منفی محصول را نشان می دهد.

بنابراین مزایای میوه های کنسرو شده ممکن است محتوای فیبر و مواد مغذی آن باشد که رتبه آن را بالا می برد. اما اگر شکر اضافه داشته باشد رتبه ان را پایین می آورد.

با این حال، همه محصولات دارای رتبه بندی ستاره سلامت نیستند، زیرا این یک ویژگی برچسب گذاری داوطلبانه است.

در مصرف مواد غذایی منجمد یا تازه بهتر است تنوع داشته باشید

هر چیزی که انتخاب کردید، به یاد داشته باشید که در هر وعده داشتن میوه یا سبزیجات بهتر از هیچ است.

دکتر روف به نظرسنجی اداره آمار اشاره کرد که نشان داد کمتر از 7 درصد استرالیایی ها پنج وعده توصیه شده از سبزیجات را در روز می خورند. او گفت: «آنچه در پایان روز اهمیت دارد این است که همه راهی [برای خوردن سبزیجات] پیدا کنند.

خانم الیستون توصیه کرد که غذا را با محصولات منجمد، تازه و کنسرو شده مخلوط کنید.

او گفت: برخی از مواد مغذی و ویتامین ها وقتی پخته می شوند تجزیه می شوند. سایر مواد مغذی وقتی پخته می شوند در دسترس بدن قرار می گیرند. بنابراین هر چه تنوع بیشتر باشد، بهتر است.

او در این رابطه با استفاده از گوجه فرنگی مثالی می آورد.وقتی گوجه فرنگی پخته می شود، جذب لیکوپن برای بدن شما بسیار آسان تر می شود. اما گوجه فرنگی تازه ویتامین C بیشتری دارد. بنابراین خوب است که مخلوطی از هر دو را در غذای خود داشته باشیم.