۰ نفر

با دندان درد کودکان چه کنیم؟ + درمان سریع گیاهی در خانه

۳۱ مرداد ۱۴۰۱، ۱۸:۱۱
کد خبر: 662340
با دندان درد کودکان چه کنیم؟  + درمان سریع گیاهی در خانه

خانواده کودک دندان درد کودکان، درست مانند دردی که ممکن است ما بزرگسالان در دندان‌هایمان حس کنیم، می‌تواند به شکل‌های مختلفی ظاهر شود. کودک ممکن است این درد را به صورت مزمن یا گذرا و خفیف یا شدید حس کند؛ دردی که حتما محرک(های) خاص خودش را دارد.

توصیه هایی در مورد دندان درد کودکان

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ نکته اینجاست که صرف نظر از کمیت و کیفیت این ناراحتی، بهترین کار برای درمان دندان درد کودکان مراجعه به دندانپزشک اطفال است. اما احتمالا هنگامی که منتظر رسیدن روز نوبت ویزیت هستید، وسوسه می‌شوید از درمان‌های خانگی به عنوان مسکن فوری درد دندان کودک استفاده کنید تا ناآرامی کودک دلبندتان را نبینید.

دندان درد کودکان معمولا نشانه آسیب یا عفونت است. با مراجعه سریع به پزشک، کودک درمان و مراقبت‌های لازم را دریافت خواهد؛ بدون آنکه وضعیت‌اش بدتر شود. اما بیایید فرض کنیم به هر دلیلی ناچار هستید از یک مسکن فوری درد دندان کودک استفاده کنید. اگر همین‌طور است، تا انتها با ما همراه باشید.


در این زمینه بخوانید؛

بیشتر کدام دندانتان درد می کند؟ بخوانید تا علت را بدانید

روش های خانگی و فوری و سریع برای تسکین و درمان دندان درد

دلیل و درمان دندان دردی که شبها به سراغمان می آید


علت دندان درد کودکان چیست؟

دندان درد کودکان

می‌دانیم که سریع‌تر می‌خواهید بدانید راه درمان خانگی دندان درد کودکان چیست. اما پیش از آن بهتر است بدانید چه چیزهایی می‌تواند این درد را ایجاد کنید. بسته به شدت، دندان درد می‌تواند نشانه چنین مواردی باشد:

گیر کردن غذا بین دندان (که باعث فشار آوردن به دندان‌ها و ایجاد فاصله بین آنها می‌شود؛ و همچنین ریشه‌ها و خط لثه را تحریک می‌کند)

ترک خوردن مینای دندان یا شکستن دندان

شل شدن یا افتادن پرکردگی دندان‌ها

درآمدن دندان‌های اصلی کودک

ساییده شدن دندان‌ها

پوسیدگی دندان

البته اگر سن کودک‌تان کم باشد، شاید نتواند به صورت شفاهی و دقیقا به شما بگوید که کدام دندان درد می‌کند، دردش چگونه است، یا اینکه به مسکن فوری درد دندان کودک احتیاج دارد!

با این وجود، حتما سرنخ‌های غیرکلامی مبنی بر اینکه مشکلی وجود دارد را به شما بدهد، سرنخ‌هایی مثل: غر زدن، سخت خوابیدن، تغییرات ناگهانی در عادات غذایی (مثل غذا نخوردن) و مالش مداوم دندان‌ها، لثه‎ها یا فک.

روش‌های درمان خانگی دندان درد کودکان

دندان درد کودکان

حالا که ایده بهتری درباره دلایل بروز این اتفاق دارید، بیایید ببینیم برای دندون درد بچه چی خوبه. توجه داشته باشید که اگر کودکتان به هریک از مواد خوراکی که در ادامه آمده در این لیست حساسیت دارد، به هیچ عنوان از آن روش برای درمان درد دندان کودکان استفاده نکنید.

از الکل هم (به هر شکل و مقداری) برای تسکین درد به هیچ عنوان استفاده کنید. الکل نه تنها درد را از بین نمی‌برد، بلکه ممکن است باعث سوختگی الکلی هم در دهان کودک بشود.

شست‌وشو با محلول گرم آب نمک

یک مسکن فوری درد دندان کودک که اتفاقا کاملا بدون خطر است، شست‌وشوس دهان کودک با آب نمک است. نمک باکتری‌ها را از بین می‌برد، و آب گرم هم با کاهش التهاب ورم لثه را کاهش می‌دهد. نصف قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کنید، و آن را مانند دهانشویه در دهان بگردانید.

استفاده از خمیر سیر

برای درمان خانگی دندان درد کودکان از سیر هم می‌توانید استفاده کنید؛ هرچند که می‌دانیم بوی خوشی ندارد و می‌تواند برای کودک شما کمی هم تند باشد. با این وجود، این ماده همچنان پاسخ قدرتمندی برای سوال “برای دندون درد بچه چی خوبه” است.

سیر خواص ضد باکتریایی معروفی دارد؛ خواصی که به آن اجازه می‌دهد باکتری‌های مضری که باعث ایجاد پلاک دندانی می‌شوند را هم از بین ببرد. سیر به عنوان یک مسکن هم عمل می‌کند.

برای تهیه این مسکن فوری درد دندان کودک یکی دو حبه سیر را له کنید. وقتی خوب خمیر شدند، با یک گوش پاک‌کن تمیز کمی از آنها را به ناحیه دردناک بمالید. ضمنا اضافه کردن اندکی نمک به این خمیر هم می‌تواند تحریک ناشی از عفونت را کاهش دهد.

استفاده از کمپرس سرد

این هم یک روش مطمئن و بدون ریسک برای تسکین دندون درد بچه است. تنها باید یک کمپرس سرد را روی گونه فرزندتان و نزدیک به ناحیه ملتهب قرار دهید. اینکار با انقباض عروق خونی و کاهش تورم و التهاب به تسکین دندان درد کودکان کمک می‌کند.

کمپرس را به مدت ۲۰ دقیقه روی ناحیه دردناک نگه دارید، و هرچند ساعت یکبار این روند را تکرار کنید تا درد آرام شود.

استفاده از چای کیسه‌ای نعنافلفلی

نعنافلفلی شاید خوشمزه‌ترین مسکن برای درد کودک باشد، برخلاف طعم نه‌چندان دلپذیر بعضی راه‌های درمان دندان درد کودکان در طب سنتی! (در بخش‌های بعد پیشنهادات طب سنتی را هم مرور می‌کنیم).

شما می‌توانید از چای کیسه‌ای نعنافلفلی برای از بین بردن درد و آرام کردن لثه حساس استفاده کنید. یک چای کیسه‌ای نعنافلفلی تازه استفاده‌شده را برای چنددقیقه در فریزر قرار دهید؛ و بعد آن را بین گونه و لثه کودک قرار دهید تا ناراحتی او تسکین پیدا کند.

اگر چای کیسه‌ای نعنافلفلی ندارید، یکی راه جایگزین (اما مشابه) برای درمان خانگی دندان درد کودکان این است که چندقطره اسانس نعنافلفلی را با روغن میخک مخلوط کنید، یک تکه پنبه را به آن آغشته کنید، و آن را روی ناحیه دردناک بگذارید.

استفاده از مسکن‌های بدون نسخه

اگر ناراحتی کودک همچنان ادامه داشت، آنموقع برای دندون درد بچه چی خوبه؟ در این حالت می‌توان از داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن و استامینوفن برای کاهش درد استفاده کرد. البته با رعایت یک نکته مهم! مطمئن شوید که دوز توصیه‌شده برای کودکان را رعایت می‌کنید.

پیشنهاد می‌کنیم برای تعیین دوز مسکن فوری درد دندان کودک، حداقل به صورت تلفنی با دندانپزشکی کودکان مشورت کنید، تا اینکه زمان ویزیت برسد.

شست‌وشو با هیدروژن پراکسید رقیق شده

هیدروژن پراکسید یک راه حل موثر برای درمان درد دندان کودکان به دلیل عفونت است؛ اما در صورت بلعیدن می‌تواند خطرناک باشد. بنابراین اگر سن فرزندتان کم است، شاید بخواهید روش دیگری را امتحان کنید.

محلولی با غلظت سه درصد آماده کنید، تا کودک از آن به عنوان دهانشویه برای ۳۰ ثانیه استفاده کند. پس از بیرون ریختن، از کودک‌تان بخواهید چندبار دهان‌اش را با آب شست‌وشو دهد.

استفاده از دهانشویه آویشن

آویشن دارای خواص ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی است، و در کنار تمام استفاده‌های دارویی‌اش به عنوان درمان خانگی دندان درد کودکان هم کاربرد دارد.

چند قطره اسانس آویشن و اندکی آب را با هم ترکیب کنید، و با پنبه آن را روی ناحیه ملتهب بمالید. همچنین می‌توانید یک فنجان دمنوش برگ آویشن آماده کنید تا وقتی که خنک شد، کودک‌تان بتواند از آن به شکل دهانشویه استفاده کند.

استفاده از روغن میخک

روغن میخک

میخک هم خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی دارد، و به مبارزه با دندون درد بچه کمک می‌کند. این ماده اوژنول (Eugenol) دارد که یک نوع بی‌حس‌کننده طبیعی است؛ و در راه‌های درمان دندان درد کودکان در طب سنتی هم به آن اشاره شده.

یک تکه پنبه کوچک را به روغن میخک آغشته کنید، و آن را روی نقطه‌ای که درد وجود دارد بمالید. بسته به توان، فرزند شما همچنین می‌تواند یک گل میخک را بجود تا روغن آن آزاد شود، و برای کاهش ناراحتی آن را حدود ۳۰ دقیقه روی محل درد نگه دارد.

ماساژ با ژل آلوئه ورا

شاید وقتی در اینترنت جستجو می‌کردید که برای دندون درد بچه چی خوبه، انتظار دیدن این ماده را نداشتید. اما واقعیت این است که آلوئه ورا دارای خواص ضد باکتریایی طبیعی است و به از بین بردن باکتری‌های دهان که باعث پوسیدگی دندان می‌شوند، کمک می‌کند. کافیست ژل آلوئه ورا را روی ناحیه دردناک بمالید و به آرامی ماساژ دهید.

درمان دندان درد کودکان در طب سنتی

طب سنتی هم چندین و چند مسکن فوری درد دندان کودک را پیشنهاد می‌کند که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

نوشیدن چای بابونه

استفاده از خمیر زردچوبه

استفاده از خمیر پودر زنجبیل و آب

گرداندن دهانشویه سرکه، نمک و آب در دهان

استفاده از دهانشویه روغن درخت چای (چندقطره) و آب گرم

در کنار اینها، راه‌های درمان دندان درد کودکان در طب سنتی شامل برخی مواردی که بالاتر توضیح دادیم هم می‌شود؛ از جمله کمک گرفتن از سیر، روغ میخک و نعنا.

درمان دندان درد کودکان با مراجعه به دنداپزشک اطفال

دندان درد کودکان

اگر نمی‌توانید فورا به دندانپزشک فرزندتان مراجعه کنید، می‌توانید راه‌های درمان خانگی دندان درد کودکان امتحان کنید. اما اگر فایده‌ای نداشتند و درد به تدریج بدتر شد، درنگ جایز نیست! در اسرع وقت به یک کلینیک دندانپزشکی اورژانسی مراجعه کنید.