۰ نفر

راهکار بیرون آوردن جسم خارجی از گوش

۲۷ مرداد ۱۴۰۱، ۱۸:۰۶
کد خبر: 661107
راهکار بیرون آوردن جسم خارجی از گوش

جسم خارجی می‌تواند بسته به محل درگیری، مشکلات عدیدیه‌ای برای فرد ایجاد کند. جسم خارج می‌تواند در گوش، بینی، چشم، پوست، راه هوایی و گلو گیر کند.

کمک اولیه فوری برای جسم خارجی در گوش

به گزارش اقتصاد آنلاین، در برخی از این موارد باید اقدامات سریع انجام داد، در غیر این صورت ممکن است شخص جان خود را از دست بدهد. اما در برخی دیگر می‌توان به آرامی کارهای لازم را پیش برد.

جسم خارجی در گوش

وجود جسم خارجی در گوش می‌تواند باعث ایجاد درد، عفونت و از دست دادن شنوایی گردد. معمولاً خود شخص متوجه گیر کردن اجسام خارجی در گوش خود می‌شود اما ممکن است کودکان متوجه این اتفاق نشوند و برایشان مشکل ایجاد گردد.

سلامت گوش

اقدامات لازم

درصورت امکان جسم را خارج کنید. درصورتی که جسم کاملاً قابل تشخیص است، نرم است و می‌توان آن را به راحتی با پنس گرفت، می‌توانید آن را با استفاده از پنس به آرامی خارج کنید.

سر خود را به سمت درگیر خم کنید تا نیروی جاذبه به خروج جسم از گوش کمک کند. برای اثر بیشتر می‌توانید به پهلو دراز بکشید و سر خود را در سمت درگیر روی زمین قرار دهید.

درصورتی که یک حشره وارد حفره گوش شده باشد می‌توانید از روغن‌های معدنی، روغن بچه یا روغن زیتون استفاده کنید تا حشره از گوش خارج شود اما این روش را بجز در موارد حضور حشره در گوش استفاده نکنید. برای ان کار مقادر کمی روغن گرم (هم دما با بدن) را در داخل حفره گوش بریزید و اندکی صبر کنید تا حشره خارج گردد.

سعی کنید جسم را با شست و شو خارج کنید. با استفاده از یک سرنگ شست و شوی گوش (سرنگ حبابی) و آب ولرم، گوش را شسته و جسم را خارج کنید. از انجام دادن این کار در موارد پاره شدگی پرده گوش خودداری کنید.

سرنگ حبابی

درصورتی که با انجام این کارها، خروج جسم به صورت ایمن رخ نداد یا درد و ترشح در گوش وجود داشت و شنوایی کاهش یافته یا جسم موجود در گوش به خوبی حس نمی‌شود، باید به مراکز درمانی مراجعه کنید.

اقدامات اجتنابی

از دستکاری گوش به وسیله گوش پاک کن یا چوب کبریت (!) خودداری کنید. این کار خطر دورتر کردن جسم از دسترس و نیز آسیب به گوش را افزایش می‌دهد. همچنین درصورت آلوده بودن این اجسام، احتمال ایجاد عفونت در گوش نیز وجود دارد.

درصورت کم بودن سن کودک از استفاده از پرده گوش بپرهیزید. همچنین در مواردی که به پارگی پرده گوش شک کنید نباید گوش را دستکاری کنید. علائم پارگی پرده گوش عبارتند از درد، خونریزی یا ترشح از گوش و نیز کاهش شنوایی. در زمان پارگی پرده گوش از شست و شوی گوش نیز بپرهیزید.