۰ نفر

به این ۸ دلیل زخم هایی که خوب نمی شوند را جدی بگیرید!

۲۵ مرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۳۲
کد خبر: 660933
به این ۸ دلیل  زخم هایی که خوب نمی شوند را جدی بگیرید!

مانند بسیاری از چیزهای خوب دیگر در زندگی، بهبود زخم نیز یک روند زمان گیر است. شما احتمالا از حوادثی که باعث بریدگی و خراش روی بدن شما شده اند لذت نمی برید، اما هنگامی که بریدگی ایجاد شد، می توانید شاهد انجام کارهای شگفت انگیز توسط بدنتان باشید.

۸ دلیل برای اینکه چرا زخم شما بهبود نمی یابد

با این حال، گذشت زمان لزوما تمام زخم ها را درمان نمی کند. اگر چند هفته گذشته و بریدگی شما بهبود نیافته، مهم است که بدانید چرا زخم شما درمان نمی شود و شما دقیقا می توانید چه کاری در مورد آن انجام دهید.

زخم غیرقابل درمان چیست؟

زخم غیرقابل درمان یا زخم مزمن به عنوان زخمی تعریف می شود که پس از چهار هفته بهبود نیافته  و در هشت هفته به طور کامل درمان نشود. این زخم ها شامل:

زخم های پای دیابتی

زخم های وریدی

زخم های مزمن ناشی از جراحی

زخم های فشاری یا زخم بستر

زخم های مربوط به بیماری متابولیکی

زخم هایی که مرتبا ایجاد می شوند، هستند.


در این زمینه بخوانید؛

روش های خانگی از بین بردن جای زخم و بخیه

۱۴ بهترین ماسک روشن کننده پوست با مواد گیاهی طب سنتی

تبخال را سه دقیقه ای ناپدید کنید! امکان پذیر است؟


زخم پای دیابتی

چه عواملی باعث می شود که زخم های شما درمان نشود؟

عفونت

پوست شما اولین خط دفاع بدن شما در برابر باکتری است. وقتی پوست آسیب می بیند، باکتری ها می توانند از خارج به داخل بدن حرکت کنند. اگر ناحیه زخم عفونی شود، معمولا شاهد قرمزی، تورم، درد و زهکشی زخم ( تخلیه یک مایع با رنگ و بوی غیرطبیعی از زخم )  خواهید بود.

تغذیه

آیا به اندازه کافی میوه و سبزیجات می خورید؟ ویتامین موجود در آنها، به خصوص ویتامین A و C به بدن شما کمک می کنند سریع تر بهبود یابد.

اطمینان حاصل کنید که شما مواد غذایی مانند پرتقال، اسفناج، سیب زمینی شیرین و فلفل را برای کمک به بدن خود، مصرف می کنید. شما همچنین باید مقدار زیادی پروتئین بدون چربی را در طول مسیر درمان زخم دریافت کنید.

دیابت

به علت افزایش قند خون، بیماری دیابت خطر ابتلا به زخم های مزمن و عفونت را افزایش می دهد. قند خون بالا می تواند روی سیستم گردش خون و سیستم ایمنی شما تاثیر منفی داشته باشد.

دیابت همچنین می تواند به اعصابی که باعث درد زخم می شود، آسیب برساند و به همین دلیل بیماران دیابتی وقتی چیزی به آنها آسیب می رساند، متوجه نمی شوند، در نتیجه زخم های بیشتری ایجاد می شود. اگر متوجه شدید که زخم های شما به آرامی بهبود می یابند، می تواند نشانه ای از این آسیب عصبی باشد، به ویژه زخم های مجدد روی پاها.

 دارو

داروهای مختلف نیز می توانند به عنوان مقصر “بهبود زخم  آهسته” شناخته شوند. داروهای شیمی درمانی و پرتوی دارای مواد شیمیایی قدرتمندی هستند که سیستم ایمنی بدن شما را مختل می کند و فرآیند بهبود را سخت تر می کند.

آنتی بیوتیک ها باکتری ها را می کشد، و خطر ابتلا به زخم های عفونی را افزایش می دهند. علاوه بر این، داروهای ضد التهاب ممکن است مرحله التهابی را که بدن شما در معالجه زخم ها می گذراند، مهار کند. اگر مشکوک هستید که داروی شما باعث مشکل می شود، نگرانی خود را با یک پزشک در میان بگذارید.

 گردش خون ضعیف

هنگامی که بدن شما در حال درمان یک زخم است، گلبول های قرمز هستند که سلول های جدید را به آن منطقه منتقل می کنند. گلبول های قرمز همچنین با کلاژن به ایجاد پایه ای برای پوست جدید کمک می کنند.

گردش خون

اگر گردش خون ضعیفی داشته باشید، خون به آرامی به محل زخم حرکت می کند و فرایند بهبود زخم را به تاخیر می اندازد. گردش خون ضعیف ممکن است ناشی از دیابت، چاقی، لخته شدن خون، تصلب شریان یا برخی علل دیگر باشد.

 زخم بستر

زخم بستر معمولا زمانی اتفاق می افتد که یک فرد به مدت طولانی در رختخواب بی حرکت باشد. به عنوان مثال، یک بیمار بستری به مناطق خاصی از بدن که در تماس با بستر است، فشار می آورد.

این فشار می تواند باعث ایجاد سطح های متفاوتی از زخم شده و در نهایت منجر به زخم بستر و عفونت شود. زخم های خفیف باید سریعا با داروهای عادی و کاهش فشار از منطقه به سرعت برطرف شوند، اما زخم های متوسط ​​یا شدید به درمان پزشکی نیاز دارند.

نوشیدن الکل

این عادت بد زمانی بدتر می شود که شما تمام اثرات پزشکی آن روی بدن، از جمله زخم هایی که دیر خوب می شوند را در نظر بگیرید. محققان در یکی از مطالعات که سال ۲۰۱۴ در مجله Alcoholism: Clinical and Experimental Research منتشر شده ، متوجه شدند که مصرف الکل عفونتهای زمان بستری شدن را به طور قابل توجهی افزایش می دهد.

از جمله این عفونتهای زخم های جراحی هستند. بر اساس این مطالعه، الکل بیش از حد، گلبول های سفید خون مهم، که باکتری ها را دفع می کند را در بدن کاهش می دهد.

زخم های پای وریدی

زخم پای وریدی زمانی که یک زخم در پای شما آهسته خوب می شود اتفاق می افتد. بسیاری از زخم ها به دلیل گردش خون ضعیف در رگ پاها رخ می دهد.

چرا باید در مورد یک زخم که درمان نمی شود نگران باشم؟

عفونت بزرگترین خطر زخم های غیرقابل درمان است. هر یک از ما هر روز در معرض باکتری های رایج مانند استافیلوکوک ها و سودوموناس قرار داریم. این باکتری ها روی پوست ما و در محیط اطراف ما وجود دارند و تا زمانی که سلامت هستیم و زخمی وجود ندارد، مشکلی ندارند. اما یک زخم باز خطر ابتلا به عفونت را افزایش می دهد که می تواند منجر به شرایط جدی و حتی از دست رفتن اندام شود.

علائم زخم عفونی

یک پزشک واجد شرایط که با زخم های مزمن برخورد می کند، بهترین منبع برای سوالات در مورد پتانسیل عفونی شدن یک زخم است که به درستی درمان نمی شود. نشانه هایی که ممکن است عفونت را نشان دهند عبارتند از:

مراحل-بهبود زخم

افزایش درد

قرمزی و گرما در اطراف زخم

احساس “خارش” از زخم

بویی که از زخم می آید

قسمت های شایع که مبتلا به زخم های مزمن می شود کدامند؟

پا، مچ پا، پاشنه پا و ساق پا

برای افرادی که قادر به پیاده روی نیستند، مناطق های شایع شامل لگن، ران و باسن است.

تشخیص و درمان

پزشکان از یک یا چند مورد از گزینه های درمان تشخیصی زیر استفاده می کنند تا یک برنامه درمان طراحی کنند:

ارزیابی آزمایشگاهی

مطالعات عروقی

آزمایشات رادیولوژی

پیوند پوست یا بافت

داروها و پانسمان برای بهبود زخم

فیزیوتراپی

اکسیژن درمانی با فشار بالا (HBO)

دیالیز

مدیریت تغذیه

اکسیمتری پوستی

آموزش های دیابت