۰ نفر

در این شرایط کشیدن دندان تنها راه حل است

۲۲ مرداد ۱۴۰۱، ۱۶:۵۶
کد خبر: 660173
در این شرایط کشیدن دندان تنها راه حل است

گاهی اوقات به دلایل مختلفی از جمله پوسیدگی و درد بیش از حد دندان، مجبور به کشیدن آن می شویم. کشیدن دندان قدمت بسیار زیادی دارد و در گذشته تقریبا با کوچک ترین درد و مشکل دندانی، اقدام به کشیدن آن می کردند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، با پیشرفت علم و تکنولوژی این روزها کم تر از این روش استفاده می شود و دندانپزشکان در شرایط بسیار استثنایی و حاد اقدام به کشیدن دندان بیمار می کنند. اما این شرایط حاد و استثنایی کدام است؟ کشیدن دندان در چه شرایطی کاربرد دارد؟ در ادامه به این سوالات پاسخ خواهیم داد و در مورد مراقبت های پس از کشیدن دندان نیز بحث خواهیم کرد.

در چه شرایطی باید یک دندان کشیده شود؟

کشیدن دندان

 با توجه به این که دندان های دائمی در صورت کشیده شدن مجددا رشد نخواهند کرد و از طرفی هزینه های کاشت دندان نسبتا گران است، باید سعی کنیم تا حد امکان از کشیدن دندان پرهیز کنیم؛ اما در موارد زیر مجبور هستیم برای رفع مشکل، دندان را بکشیم:

بیماری دندان و دهان

در صورت ابتلا به بیماری های شدید و مزمن لثه و دهان، دندانپزشک مجبور به کشیدن دندان خواهد شد. بیماری های لثه و دندان معمولا به علت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ایجاد می شود و در صورتی که دیر برای درمان آن اقدام کنید می تواند خطرساز باشد.

پوسیدگی های شدید دندان

پوسیدگی دندان یکی از رایج ترین مشکلاتی است که بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند. پوسیدگی دندان معمولا به علت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان صورت می گیرد. با مسواک زدن مداوم و استفاده مرتب از نخ دندان می توان از پوسیدگی دندان جلوگیری کرد. پوسیدگی دندان در مراحل اولیه می تواند بدون نیاز به کشیدن دندان ترمیم شود؛ اما در صورتی که پوسیدگی شدیدتر شود و بیشتر از قبل پیشروی کند، در چنین شرایطی نه تنها خود دندان، بلکه ریشه دندان نیز درگیر می شود و به دلیل این که دندان پوسیده یک تهدید جدی برای سایر دندان ها محسوب می شود، دندانپزشک اقدام به کشیدن آن می کند.

شکستگی حاد و وخیم

گاهی اوقات در اثر یک سانحه، یک یا چند دندان شکسته می شود و این شکستگی به حدی شدید است که موجب آسیب رسیدن به فک می گردد. این دندان شکسته و آسیب دیده ممکن است سبب عفونت و پوسیدگی دندان های مجاور شود؛ به همین دلیل در موارد حاد، دندانپزشک اقدام به کشیدن آن می کند.

ارتودنسی

ارتودنسی دندان یکی از رایج ترین روش های زیبایی دندان و مرتب کردن آن ها است. در بعضی از بیمارانی که برای درمان ارتودنسی اقدام می کنند، فک فضای کافی برای رشد دندان ها ندارد و به همین دلیل دندان ها بر اثر فشار، به صورت نامرتب در می آیند. در چنین مواقعی ممکن است دندانپزشک مجبور به کشیدن یک یا چند دندان بیمار شود.

نکروز پالپ

دندان هایی که به بیماری عفونت بافت عصبی یا همان نکروز پالپ دچار شده اند دیگر قابل درمان نیستند و حتی عصب کشی برای درمان این گونه بیماری ها پاسخگو نیست. در چنین مواقعی دندانپزشک برای کشیدن این دندان ها اقدام می کند.

 دندان نهفته

گاهی اوقات دندان ها به طور کامل رشد نمی کنند و کاملا از لثه بیرون نمی آیند. معمولا برای دندان های عقل چنین مشکلاتی به وجود می آید که در اکثر اوقات این دندان ها باید کشیده شوند. در مواردی مانند کج و افقی رشد کردن دندان نیز چاره ای جز کشیدن نیست.

مشکلات شدید دندان چه علائمی دارند؟

در شرایطی که مشکلات دندان بسیار شدید باشند، در حدی که جز کشیدن دندان چاره دیگری وجود نداشته باشد، معمولا علائم خاصی بروز می کند. برخی از مهم ترین این علائم عبارت است از:

متورم شدن بیش از حد لثه ها

احساس درد شدید در ناحیه لثه و دندان

احساس درد شدید در هنگام فشردن دندان ها به هم و یا جویدن غذا

عفونت شدید لثه به علت پوسیدگی بیش از حد دندان

مراقبت هایی که باید بعد از کشیدن دندان رعایت کنید

پس از کشیدن دندان معمولا باید نکاتی را برای بهبود هر چه زودتر بافت لثه و دندان رعایت کنید که در ادامه به مهم ترین آن ها اشاره می کنیم

سعی کنید تا 24 ساعت بعد از کشیدن دندان تحرک زیادی نداشته باشید و به اندازه کافی استراحت کنید.

تا مدتی بعد از کشیدن دندان به طور مرتب دهان و دندان های خود را با دهان شویه مناسبی که دکتر برایتان تجویز کرده است شستشو دهید. این موضوع را بسیار جدی بگیرید؛ زیرا ممکن است میکروب های خطرناکی که در دهان وجود دارند از راه خون وارد بافت لثه و دندان شما شوند و آن را دچار عفونت کنند.

جهت جلوگیری از عفونت لثه، برای جمع کردن خون حتما از گاز استریل و پاکیزه استفاده کنید.

در هنگام دراز کشیدن سر خود را به سمت بالا نگه دارید.

 برای کاهش خونریزی از کمپرس یخ استفاده کنید.

داروهای تجویز شده توسط دندانپزشک را مطابق دستور مصرف و به صورت منظم استفاده کنید.

 در صورت تجمع خون در دهان، سعی کنید تا حد امکان آن را خارج نکنید؛ زیرا مکش سبب تشدید خونریزی لثه خواهد شد.

کشیدن دندان برای چه افرادی خطرساز است؟

در هنگام کشیدن دندان نیاز به برش های نسبتا عمیقی می باشد. این برش ها در نهایت منجر به خونریزی خواهند شد. خونریزی لثه برای بعضی از افراد می تواند خطرناک باشد. این افراد شامل موارد زیر می باشند:

افراد مبتلا به بیماری های اختلال در خونریزی

افرادی که به بیماری های اختلال در خونریزی مانند هموفیلی مبتلا هستند، در صورت ایجاد جراحت دچار خونریزی عمیق و شدید می شوند. این افراد باید پیش از کشیدن دندان با پزشک خود مشورت کنند.

مصرف کنندگان داروهای ضد انعقاد خون

بعضی از افراد به دلایل مختلفی ناچار هستند از داروهایی استفاده کنند که سبب توقف دیرتر خونریزی می شوند. معمولا در صورت ایجاد خراش و برش در بدن این افراد، خونریزی بیش از اندازه شدید می شود و دیرتر از حالت عادی متوقف می شود. به همین دلیل بهتر است اگر داروی خاصی مصرف می کنید، پیش از کشیدن دندان به دندانپزشک خود اطلاع داده و با او مشورت کنید.