۰ نفر

«ادرار کف آلود» را جدی بگیرید + عوارض و درمان

۲۰ مرداد ۱۴۰۱، ۲۲:۳۲
کد خبر: 659680
«ادرار کف آلود» را جدی بگیرید + عوارض و درمان

اگر حجم زیادی از ادرار به یکباره بیرون بریزد به دلیل سرعت جریان ادرار کف آلود می‌شود. اگر علائمی مانند: خستگی، استفراغ، کاهش اشتها و... در کنار ادرار کف آلود بود می تواند نشان بیماری باشد.

دلیل اصلی ادرار کف آلود و بهترین درمان آن

به گزارش اقتصاد آنلاین، رنگ ادرار به صورت طبیعی زرد کمرنگ تا زرد پر رنگ شفاف است. عواملی مختلفی مانند رژیم غذایی، داروها و بیماری ها باعث تغییر رنگ ادرار و میزان کف موجود در ادرار می گردند. اگر ادرار کف آلود به نظر برسد، ممکن است مثانه شما کاملا از ادرار پر باشد و با تحریک آب سریع با فشار دفع و به توالت برخورد کند. اما بعضی شرایط هم منجر به کفی شدن ادرار می شوند که باعث می شود برای این مشکل به پزشک مراجعه کنید. عواملی که باعث کفی شدن ادرار می شود را پیدا کنید و بدانید که در صروت بروز این مشکل چه کاری باید انجام بدهید.

چه علائم دیگری می تواند با ادرار کف آلود بروز پیدا کند؟

ادرار کف آلود

اگر حجم زیادی از ادرار به یکباره بیرون بریزد به دلیل سرعت جریان ادرار کف آلود می‌شود. ادرار کف آلود در صورتی نشان بیماری است که به مرور زمان بدتر شود. اگر ادرار شما کف آلود است، به علائم دیگر هم توجه کنید. این علائم می‌تواند سرنخ هایی باشد که یک مشکل در سلامتی موجب آنها شده است از جمله:

  • ورم پا، دست، صورت و شکم که یکی از علائم ایجاد مایع ناشی از کلیه‌های صدمه دیده است
  • خستگی
  • کاهش اشتها
  • تهوع
  • استفراغ
  • مشکلات خواب
  • تغییر در مقدار ادرار
  • ادرار تیره و ناصاف
  • ادرار تیره تر از حد معمول
  • اگر مرد هستید، ارگاسم خشک (بدون خروج منی) یا کم بودن مایع منی در طول ارگاسم
  • اگر مرد هستید، ناباروری یا عدم توانایی باردار کردن همسر

دلایل ادار کف آلود

قابل مشاهده‌ ترین علت ادرار کف آلود سرعت ادرار است. همانطور که آب به هنگام خارج شدن از شیر آب به سرعت کف آلود می‌شود، ادرار هم وقتی به سرعت از بدن خارج می‌شود، کف می‌کند. البته این نوع کف باید به سرعت هم از بین برود. 

گاهی اوقات کم آبی بدن هم می تواند باعث کفی شدن ادرار شود. اگر آب زیادی ننوشید و هیدراته نباشید ادرارتان غلیظ تر می شود.

همچنین ادرار کفی می تواند نشانه وجود پروتئین زیاد در بدن تان هم باشد، مانند پروتئین آلبومین در ادرار شما. پروتئین در ادرار  با هوا در ایجاد کف واکنش نشان می دهد.

به طور طبیعی کلیه‌ ها، آب اضافی و مواد زائد خون را از طریق ادرار خارج می‌کنند. پروتئین و سایر مواد مهم دیگر که بدن تان به آنها نیاز دارد برای عبور از فیلترهای کلیه خیلی بزرگ هستند بنابراین در جریان خون باقی می‌مانند.

اگر کلیه‌ها صدمه دیده یا بیمار شوند نمی‌ توانند به خوبی کار تصفیه ر انجام دهند و به میزان زیادی پروتئین ها از کلیه‌ها به داخل ادرار نشت می‌کنند. به این حالت پروتئینوری می گویند. این یکی از علائم بیماری حاد کلیه یا مرحله آخر آسیب است که بیماری نارسایی کلیوی پیشرفته نامیده می‌شود.

علت کمتر شایع ادرار کف آلود، انزال برگشتی است که عارضه‌ ای است که در مردان رخ می‌دهد. در این وضعیت منی در عوض خارج شدن از آلت تناسلی به داخل مثانه بر می‌گردد.

مصرف دارویی مثل فنازوپیریدین علت کمتر شایع دیگری است که موجب کف آلود شدن ادرار می‌شود. افراد این دارو را برای درمان درد ناشی از عفونت های ادراری مصرف می‌کنند.

و گاهی اوقات واقعا فقط علت داخل دستشویی شما است. مقداری مواد شیمیایی پاک کننده مانده در دستشویی می‌تواند باعث شود ادرارتان کف آلود به نظر برسد. اگر این موجب شده باشد، باید پس از کشیدن سیفون و تمیز شدن دستشویی، کف از بین برود.

چه کسانی دچار ادرار کفی می شوند؟

اگر مثانه تان پر باشد احتمال بیشتری وجود دارد که ادرار تان کفی شود، چون باعث می شود جریان ادرار پرفشارتر و سریعتر شود. ادرار گاهی اوقات کف آلود و بسیار غلیظ است که به علت کم آبی بدن یا بارداری رخ می‌دهد. پروتئین در ادرار هم می‌تواند موجب کف کردن ادرار شود و معمولا به علت بیماری کلیه است. اگر شرایط زیر را داشته باشید احتمالا بیشتر دچار بیماری کلیوی می شوید:

  •  دیابت
  • سابقه خانوادگی بیماری کلیه
  • فشار خون بالا

علت انزال برگشتی شامل:

دیابت

داروهای مورد استفاده برای فشار خون بالا، بزرگی پروستات یا اعصاب و روان

صدمات ناشی از آسیب طنابی نخاع، دیابت یا ام اس

جراحی پروستات یا مجرای ادرار

اگر مشکوک به بیماری کلیوی یا برگشت انزال هستید یا اگر ادرارتان همچنان کفی بود با پزشک تان تماس بگیرید.

احتمالا پزشک تان برای بررسی سطح پروتیئن نمونه ای ادراری از شما خواهد گرفت. یک آزمایش ادار طی 24 ساعت گرفته خواهد شد، در آزمایش ادرار 24 ساعته نسبت سطح پروتئین آلبومین به کراتینین مقایسه خواهد شد که این ماده به هنگام تجزیه عضلات تولید می‌شود. این نسبت، نرخ آلبومین به کراتینین (UACR) نام دارد. این تست نشان می‌دهد که کلیه‌ها به چه صورت ادرار را تصفیه می‌کنند. اگر UACR بالاتر از 30 میلی گرم در هر گرم (mg/g) باشد، احتمالا بیماری کلیه دارید. احتمالا پزشک آزمایش های دیگری را برای اطلاع از نحوه کارکرد کلیه‌ها انجام خواهد داد. اگر انزال برگشتی علت ادرار کف آلود باشد، پزشک اسپرم در ادرار را هم بررسی خواهد کرد.

درمان ادار کف آلود

درمان ادرار کف آلود بستگی به علت آن دارد. اگر ادرار غلیظ باشد، نوشیدن آب بیشتر و مایعات دیگر کم آبی را رفع کرده و کف کردن ادرار را متوقف خواهند کرد.

1. درمان برای دیابت و فشار خون بالا

وقتی ادرار کف آلود به علت صدمه به کلیه باشد، شما نیازمند درمان دلایل آن خواهید بود. معمولا دیابت و فشار خون بالا موجب بیماری کلیه می‌شوند. می‌توانید روند صدمه به کلیه را بوسیله مدیریت این عوارض کند کنید. پزشک یک رژیم غذایی متعادل و انجام ورزش کافی را برای درمان دیابت توصیه خواهد کرد. اغلب باید قند خون خود را آزمایش کنید تا مطمئن شوید که در وضعیتی سالم قرار دارد.

فشار خون بالا هم می تواند به کلیه های شما آسیب برساند. احتمالا برای کاهش قند خون نیاز به مصرف دارو خواهید داشت. برای فشار خون بالا، باید به رژیم غذایی توجه کنید و فعال باشید. محدود کردن نمک و پروتئین در رژیم غذایی هر دو می‌توانند فشار خون را پایین بیاورند و از سخت کار کردن کلیه‌ها جلوگیری ‌کنند. پزشک می‌تواند داروهای مسدود کننده کانال کلسیم، دیورتیک یا داروهای دیگری که فشار خون را پایین می‌آورند، تجویز کند. مهار کننده آنزیم مبدل آنژیوتانسین و بلوکرهای گیرنده آنژیوتانسین دو دارویی هستند که فشار خون را پایین می‌آورند و کلیه را از صدمات بیشتر محافظت می‌کنند.

2. درمان برای انزال برگشتی

انزال برگشتی نیازی به درمان نخواهد داشت مگر اینکه شما بخواهید صاحب فرزند شوید یا ارگاسم خشک شما را اذیت کند. پزشک می‌تواند این عارضه را با داروهایی که برای مشکلات دیگر استفاده می‌شوند، درمان کند اما در عین حال دهانه مثانه را می‌بندد تا منی نتواند وارد مثانه شود. استفاده از داروهای بدون مجوز سازمان غذا و دارو (Off-label) زیر می‌تواند به درمان این عارضه کمک کند:

  • برومفنیرامین
  • کلروفنیرآمین (آلرژی 12 ساعته کلر تریتون، کلرفن اس آر)
  • افدرین
  • ایمپارین (توفرانیل)
  • فنیل آفرین (اسپری بینی 4 طرفه، نئو سینرهین، نئو سینرهین خفیف، نئو سینرهین قوی)
  • پسودوافدرین

استفاده از دارو «Off-label » به معنای این است که این دارو توسط سازمان غذا و دارو برای یک استفاده مورد تایید است اما برای مقاصد دیگری هم استفاده می‌شود که تایید نشده است. البته پزشک باز هم می‌تواند از آن برای آن منظور استفاده کند. به این دلیل که سازمان غذا و دارو آزمایش و تایید دارو را انجام می‌دهد، نه اینکه دکتر چطور از داروها برای درمان بیمارانش استفاده می‌کند. بنابراین پزشک می‌تواند یک دارو را در صورتی که فکر کند درمان مناسب شماست، تجویز کند.

ادرار کف آلود اگر فقط گاهی اوقات و هر بار یکبار اتفاق بیفتد، مشکل نیست اما اگر این وضعیت ادامه پیدا کند می‌تواند نشانه صدمه به کلیه باشد. معمولا این علامت در اواخر بیماری کلیه ظاهر می‌شود بنابراین باید فورا درمان شود. اگر مرد هستید گاهی اوقات این مشکل می تواند نشانه انزال برگشتی یا تاثیر داروهایی که مصرف کردید باشد. با درمان مشکل یا قطع مصرف داروهایی که باعث این مشکل شدند، باید این کف ها محو شوند. اکثر اوقات، ادرار کف آلود جای نگرانی ندارد. شما می‌توانید ادرار کف آلود را خیلی ساده بوسیله نوشیدن آب بیشتر رفع کنید. اما اگر هریک از مشکلات زیر را داشتید به پزشک مراجعه کنید:

  • ادرار کف آلود ظرف چند روز رفع نشود
  • علائم دیگری همچون تورم، تهوع، استفراغ، کاهش اشتها و خستگی داشته باشید
  • ادرارتان  تار و خونی است
  • اگر مرد هستید ارگاسم تان مایع تولید نمی کند یا خیلی کم است یا قادر به باردار کردن همسرتان به مدت یک یا چند سال نیستید.