۰ نفر

ادویه های موثر برای تقویت ذهن در روزهای پسا کرونا

۱۰ مرداد ۱۴۰۱، ۱۷:۱۷
کد خبر: 657750
ادویه های موثر برای تقویت ذهن در روزهای پسا کرونا

آیا می‌دانید غذایی که می‌خوریم چه ارتباطی با عملکرد مغز و حافظه‌ی ما دارد؟ در بحث رژیم غذایی، همیشه حواس ما متمرکز بر تأثیر غذا روی اندام و ظاهرمان است؛ در حالی‌که دانشمندان هر روز بیشتر به اهمیت رژیم غذایی در عملکرد مغز و حافظه پی‌می‌برند.

تقویت مغز و حافظه با ادویه های خوشمزه

به گزارش اقتصاد آنلاین، تغذیه برای مغز و حافظه‌ی ما و به‌ویژه برای سلول‌های خاکستری، خیلی بیشتر از آنچه که فکر می‌کنید مهم است. برای تقویت این دوستان خاکستری، در درجه‌ی اول باید بدانیم که بدن ما از نگرانی و استرس فراری است. وقتی به ما استرس و فشار وارد می‌شود، خواه این فشار فیزیکی باشد، خواه روحی و روانی، بدن ما شروع به ترشح سیتوکین می‌کند؛ این مولکول‌های پروتئینی کوچک، از سلول‌های مختلف سیستم ایمنی تولید می‌شوند و از بدن در برابر استرس محافظت می‌کنند. در حقیقت، رفتار مولکول‌های سیتوکین با استرس، مانند مقابله‌ی آنها با عفونت است. این مولکول‌ها در هنگام مبارزه با بیماری‌هایی نظیر ام.اس (Multiple sclerosis)، اضطراب، تشویش و فشار خون بالا، شروع به فعالیت می‌کنند. در همین راستا در این نوشته می‌خواهیم ببینیم که برای تقویت حافظه چه بخوریم.

شاید بپرسید ارتباط اینها با غذا و مغز و حافظه چیست؟ مواد غذایی و آنتی‌اکسیدان‌ها، چربی‌های مفید، ویتامین‌ها و مواد معدنی، در بدن انرژی تولید می‌کنند و ما را از ابتلا به بیماری‌های مغزی مصون می‌دارند. پس با توجه به نوع تغذیه، با یک تیر دو نشان می‌زنیم و ضمن رسیدن به اندامی دلخواه و زیبا، در جهت حفاظت از مغزمان نیز اقدام می‌کنیم. بدیهی است که بعضی از مواد برای رسیدن به دو هدفی که گفتیم، بسیار مؤثرترند. 

 رُزماری

رزماری

روغن رُزماری خواص متعددی دارد. این مسئله کمابیش برای همه مشخص است. کارنوسیک اسید یکی از مواد معدنی سازنده‌ی رزماری است که از نابودی سلول‌های مغزی جلوگیری می‌کند و از مغز در برابر رادیکال‌های آزاد شیمیایی محافظت می‌نماید. از خواص دیگر رزماری، مراقبت از مغز در برابر آلزایمر، سکته و جلوگیری از پیری سلول‌های مغز است و همچنین به تقویت حافظه کمک می‌کند. ویژگی‌های ضدالتهابی رزماری در تقویت بینایی نیز بسیار مؤثر است.

 زردچوبه

خیلی جالب است که یک ادویه ساده، سرشار از خواص و فواید است. زردچوبه در زمان قدیم به‌خاطر ویژگی‌های شفابخش خود مورد توجه بوده و بسیار استفاده شده است. به‌خاطر وجود کورکومین که ترکیبی شیمیایی در زردچوبه است، این ادویه یکی از قوی‌ترین مواد ضد‌التهابی نام گرفته است. زردچوبه سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و سطح هوشیاری و پردازش اطلاعات در مغز را بالا می‌برد. از مصرف این ادویه‌ی خوش‌رنگ در وعده‌های غذایی‌تان غافل نشوید.

زعفران

زعفران

با افسردگی مقابله می کند، قدرت حافظه و یادگیری را افزایش می دهد. نتایج تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۵ انجام شد، نشان داد مصرف روزانه زعفران برای درمان افسردگی خفیف موثر است.

ریحان

خاصیت آنتی اکسیدان و ضدالتهابی دارد. ریشه ریحان حاوی ترکیبی مشابه داروهای آلزایمر است.

دارچین

استشمام عطر دارچین، مغز را تقویت می کند. حتی استفاده از آدامس با طعم دارچین، حافظه، قدرت تمرکز، توجه، شناخت را تقویت می کند. این ادویه میزان قند خون را تنظیم می کند، از عفونت قارچی پیشگیری می کند، حاوی ماده معدنی منگنز است و منبع عالی فیبر غذایی، آهن و کلسیم است.