۰ نفر

۲۹ خوراکی برای دندان ها معجزه می کند

۸ مرداد ۱۴۰۱، ۱۷:۲۵
کد خبر: 657039
۲۹ خوراکی برای دندان ها معجزه می کند

دندان‌ها خیلی مهم هستند! هیچ تعجبی ندارد که اکثر ما انسان‌ها به خوبی از آنها مراقبت می‌کنیم. مسواک زدن، نخ دندان کشیدن لینک به نخ دندان زدن، پاک کردن زبان، استفاده از دهانشویه تمام مواردی که مردم بسیار انجام می‌دهند.

29 مواد غذایی و پیشنهاد خوراکی برای سلامت دهان، دندان و لثه

به گزارش اقتصاد آنلاین، دهان شما یکی از بخش‌های بدن شماست که شاید بهترین مراقبت را از آن به عمل می‌آورید ولی با این حال، پوسیدگی دندان و بیماری لثه شایع‌ترین بیماری‌ها در سراسر دنیا هستند. چگونه ممکن است؟ پاسخ این سوال احتمالاً در یخچال خانه مخفی شده است! چه برایتان مایه تعجب باشد، چه نباشد، تفاوت میان یک لبخند سالم و مراجعات مکرر به دندانپزشک، رژیم غذایی شماست. حتی اگر بهترین و بی‌نقص‌ترین اقدامات بهداشت دهان و دندان را انجام دهید، باز هم سخت که دندان‌هایتان را سلام نگاه دارید، مگر آنکه مراقبت آنچه می‌خورید باشید.

توجه به انتخاب غذاها و نوشیدنی ها چگونه می تواند به بهداشت دهان و تمیزی دندانهای ما کمک کند؟

 29 مواد غذایی و پیشنهاد خوراکی برای سلامت دهان ، دندان و لثه

در موارد مختلفی دیده می‌شود که غذا اصلی‌ترین عامل برهم زدن بهداشتی دهانی است. هرچه باشد، شکر و اسید غذا و نوشیدنی‌ها هستند که بیشترین آسیب را به دندان‌های شما می‌زنند. هرچند انواع مختلفی از غذا وجود دارد که نه تنها در آن حد به دندان‌هایتان آسیب نمی‌رسانند بلکه کمک فوق‌العاده به بهداشت دهانی شما خواهند کرد. غذاهای موجود در این لیست می‌توانند از پیشگیری جرم‌ها و بیماری‌های لثه تا حتی خوشبو کردن دهان و سفید کردن دندان‌ها را انجام دهند و ادعاهای لوکس‌ترین خمیردندان‌ها و دهانشویه‌های موجود در بازار را در عمل نشان دهند. اکثر این غذاها واقعاً خوشمزه هستند، پس لیست خرید خود را بیاورید و آماده شوید تا چند غذای مناسب دندان‌هایتان را در آن بگنجانید.

ویتامین ها و مواد معدنی چگونه به سلامت دهان و دندان شما کمک می کنند

دندان‌ها و لثه‌های شما بخشی از بدن شما هستند و همچون سایر اعضاب بدن، به تغذیه مناسب برای نمایش بهترین  عملکرد خود نیاز دارند. مواد مغذی خاصی وجود دارند که سودمندترین غذای اعضای بدن شما هستند، بنابراین بیایید با هم نگاهی به حیاتی‌ترین عناصر برای دندان‌ها و لثه‌های سالم بیاندازیم.

 غذاهای غنی از کلسیم و فسفر

مینای دندان در واقع یک ماده معدنی است. غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی مختلف می‌تواند به فرسایش لثه منجر شود، به همین خاطر برای تقویت مجدد دندان‌ها شما به مصرف برخی از مواد معدنی و تلاش برای بازیابی آنچه از دست رفته، نیاز دارید. قهرمانان اصلی این قصه کلسیم و فسفر هستند. این عناصر بلوک‌های سازنده مینای دندان هستند و مصرف غذاهای غنی از آنها، اگر می‌خواهید دندان‌هایی قوی و سالم داشته باشید، ضروری است.

بهترین منابع (کلسیم) - ماست، پنیر (سفید و کهنه)، غذای دریای، شیر (کم چرب)، توفو و بادم است.

بهترین منابع (فسفر) - تخم کدو تنبل، ماهی، آجیل، گوشت قرمز، تخم مرغ، توفو و آبگوشت است.

غذاهای سفت و ترد سرشار از آب

غذاهای سفت و ترد حاوی مقادیر زیادی از آب، بسیار برای دندان‌ها سودمند هستند. اولاً جویدن آنها بزاق بیشتری ترشح می‌کند، که بهترین خنثی کننده طبیعی باکتری‌های عامل پوسیدگی دندان است. دوماً بافت این غذاها نیز آن‌ها را ذاتاً همچون سمباده می‌کند، به همین خاطر این غذاها به آرامی سطح دندان‌ها را ساییده و پلاک و باقیمانده غذا را از لابلای آنها پاک می‌کند. ولی توجه کنید این غذاها باید میوه‌ها و سبزیجات خام باشند، نه بهانه‌ای برای خریدن چیپس و پفک.

بهترین گزینه شامل: کرفس، سیب، خیار و هویج.

غذاهای سرشار از ویتامین D

ویتامین D برای سلامتی انسان حیاتی است، ولی واقعاً برای کسانی که دندان‌های سالمی می‌خواهند از اهمیت دوچندانی برخوردار است. دلیل اصلی آن نیز کمک به بدن برای جذب بهتر کلسیم است.

بهترین منابع: نور خورشید (البته نمی‌توانید نور خورشید را بخورید ولی با این حال بهترین منبع ویتامین D است)، ماهی، زرده تخم‌مرغ، روغن کبد ماهی کُد (cod)

غذاهای سرشار از ویتامینC 

ویتامین C بسیار قدرتمند است! این ویتامین باعث تقویت عروق خونی و کاهش التهاب می‌شود که در نتیجه کمک می‌کند تا لثه‌هایتان سالم بمانند. همچنین ویتامین C برای تولید کلاژن ضروری است، پروتئینی کلیدی که به بدن کمک می‌کند تا با بیماری لثه مبارزه کند. بدون ویتامین C، لثه‌های شما حساس شده و بیشتر مستعد بیماری ناشی باکتری‌های مسبب بیماری‌های لثه‌ای قرار می‌گیرد.

بهترین منابع: فلفل دلمه‌ای، پرتقال، کیوی، توت فرنگی، بروکلی و کلم پیچ

غذاهای سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها

هنگامی که بحث در مورد مزایای سلامتی آنهاست، آنتی‌اکسیدان سلبریتی این داستان هستند. آنها چگونه به سالم ماندن دهان شما کمک می‌کند؟ آنتی‌اکسیدان‌ها با باکتری‌هایی مبارزه می‌کنند که باعث بروز التهاب و بیماری لثه می‌شوند. آنها به محافظت از لثه‌ها و سایر بافت‌ها در برابر آسیب سلولی و عفونت باکتریال کمک می‌کنند.

بهترین متابع: سیب، انواع توت‌ها، انگور، کشمش، آجیل و لوبیا

غذاهای حاوی پروبیوتیک

هنگامی که بحث باکتری در بدن شما می‌شود، هزاران باکتری خوب و بد در بدن شما وجود دارد. پروبیوتیک‌ها یکی از بهترین انواع باکتری‌ها هستند. مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است، ولی پیش از این برخی از شواهد نشان می‌دهند که باکتری‌های پروبیوتیک به کاهش جرم دندان‌ها و بهبود لثه‌های سالم کمک می‌کنند.

بهترین منابع: ماست، چای کامبوچا، کلم ترش، سوپ میسو و سایر غذاهای تخمیری

غذاهای غنی از آنتوسیانین، آرژینین و پلی‌فنل

بسیاری از عناصر دیگر نیز وجود دارند که می‌توانند برای سلامت دهانی مناسب باشند. مطالعات بیشتری نیاز است ولی برخی از بهترین کاندیدها عبارتند از: آنتوسیانین‌ها (که می‌تواند مانع از چسبیدن پلاک روی دندان و مبارزه با سرطان دهان شود)، آرژینین (یکی از آمینواسیدهای مهم است که می‌تواند تشکیل پلاک را مختل کرده و احتمال پوسیدگی را کاهش دهد) و پلی‌فنل‌ها (که می‌تواند رشد باکتری‌های منجر به پلاک و پوسیدگی را کند کرده و از بوی بد دهان و بیماری لثه پیشگیری کند.

بهترین منابع (آنتوسیانین‌ها) - انواع توت‌ها، انگورها، گیلاس‌ها، آلوها و بادمجان

بهترین منابع (آرژینین) - گوشت، سویا، آجیل

بهترین منابع (پلی‌فنل) - چای (سیاه و سبز)، توت‍‌ها، بذر کتان و کاکائو

29 تا از بهترین غذاها برای دندان‌ها و لثه‌های سالم

تا به اینجا ما دلایل اهمیت رژیم غذایی را برای دندان‌های شما توضیح دادیم و همینطور چند دانستنی ابتدایی را در ارتباط میان سلامتی دهانی و آنچه باید بخورید نیز توضیح داده شد. آنچه مغفول ماند، لیستی کامل از بهترین غذاهایی است که برای دهان شما مناسب هستند. این غذاها عبارتند از:

پنیر: آیا پنیر چدار دوست دارید؟ این پنیر غنی از کلسیم است. علاوه بر آن، پنیر سطح اسید را در دهان کاهش می‌دهد، که پلاک‌ها از این کار متنفرند. از این گذشته، جویدن پنیرهای سفت تولید بزاق را افزایش می‌دهد که باعث از بین رفتن برخی از باکتری‌ها در دهان شما می‌شوند. اگر می‌خواهید از خوراکی‌های نامناسب برای دندان -مثل پفک- استفاده کنید، کمی چدار به آن اضافه کنید و از این طریق آسیب آنها به دندان را کاهش خواهید داد. فقط به یاد داشته باشید، پنیرهای کهنه و سفت بهترین گزینه هستند.

شیر: همراه با آب، شیر یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای دندان است. این ماده غنی از کلسیم و سایر غناصر مهم است. شیر همچنین میزان اسید در دهان را کاهش می‌دهد که به مبارزه با پوسیدگی دندان کمک می‌کند.

آب: ابرقهرمان دندان‌های شماست! آب کمک می‌کند تا باقیمانده‌های غذا از دندان شسته شود و میزان بزاق را دهان افزایش می‌دهد. بزاق در واقع بهترین سپر محافظتی دهان شما در برابر پوسیدگی دندان است، زیرا بزاق حاوی پروتئین و مواد معدنی است که بطور طبیعی با پلاک مبارزه می‌کند و اگر همیشه مایعات بنوشید، همیشه منبعی نامحدود از آن را در اختیار خواهید داشت.

سبزیجات برگدار (اسفناج، بروکلی، کلم پیچ): سبزیجات برگدار و سالم غنی از کلسیم، فولیک اسید و بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم اند که دندان‌ها و لثه‌های شما عاشقش هستند.

ماهی (ماهی‌های چرب، سالمون وحشی، ماهی تن): این ماده غذایی سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌های مهمی همچون ویتامین D هستند، ماهی‌ها بخشی حیاتی از هر رژیم غذایی مناسب دندان هستند.

گوشت: اکثر گوشت‌ها برای سلامت دهانی بسیار مناسبند. این ماده غذایی مجموعه‌ای از مهمترین مواد مغذی هستند که در بالا به آنها اشاره شد. گوشت قرمز و حتی گوشت‌های اندام‌ها بسیار مفید هستند.

چای سیاه و سبز: به پلی‌فنل فکر کنید! پلی‌فنل‌ها ماده شناخته شده برای کاهش باکتری و محصولات سمی باکتری‌ها در دهان هستند. چای همچنین غنی از فلوراید است که ماده‌ای شناخته شده برای سلامت دندان‌هاست. بهترین کار این است که بدون شیرین کننده آن را مصرف کنید، زیرا شکر، قند و حتی عسل می‌تواند خاصیت آن را از بین ببرد.

آجیل: آجیل‌ها غنی از مزایای سلامتی برای دندان‌هایتان هستند. این ماده خوراکی مملو از هزاران عنصر مهم همچون کلسیم و فسفرند. مخصوصاً در آجیل‌ها، بادم، آجیل برزیلی و بادام هندی می‌توانند به بدن برای مبارزه علیه باکتری‌هایی که باعث پوسیدگی دندان می‌شوند کمک می‌کنند.

آدامس: این مورد دیگر زیاد دور از انتظار نیست. جویدن آدامس باعث افزایش تولید بزاق می‌شود و باکتری و بقایای غذا را از بین می‌برد.

قره قروت (تازه): این ماده خوراکی که غنی از پلی‌فنل است (همچون چای)، که مانع از پلاک دندانی و جرم دندانی می‌شود، بنابراین خطر پوسیدگی دندان را کاهش می‌دهد. قره قورت تازه بطور ویژه در مختل کردن روند تشکیل پلاک موثر است.

پرتقال: اکثر مرکبات به شدت اسیدی هستند، که برای دندان‌های شما خوب نیس، ولی پرتقال کمترین میزان اسید را میان مرکبات دارد و تمام مزایایی که شما از یک میوه انتظار دارید در آن یافت می‌شود.

توت فرنگی: اگر دندان‌هایی بدون نقص می‌خواهید، پس باید عاشق توت فرنگی شوید! این میوه مملو از ویتامین C، آنتی اکسیدان و همچنین مالیک اسید است که حتی می‌توان بطور طبیعی دندان‌هایتان را سفید کند.

ماست: ماست قطعاً یکی از مواد خوراکی عالی برای بهداشت دهانی است. این ماده سرشار از کلسیم و پروبیوتیک است که دندان را در برابر پوسیدگی، بیماری لثه و حتی بوی بدن دندان محافظت می‌کند.

هویج: هویج بسیار خوشمزه است و مملو از صدها ماده معدنی و ویتامین مهم برای دندان که باید بطور ویژه به آن اشاره کرد. پس جای تعجب نیست که چرا خرگوش‌ها چنین دندان‌های بی‌نقصی دارند.

سیب: آیا خوردن روزانه یک سیب شما را از دندانپزشک هم بی‌نیاز می‌کند؟ احتمالاً نه ولی خیلی مفید است. سیب مملو از مواد مغذی و ویتامین‌های کلیدی است.

سیر: آلیسین که در سیر یافت می‌شود خاصیت آنتی میکروبیال بسیار قدرتمندی دارد. به همین خاطر، سیر می‌تواند با پوسیدگی دندان و به خصوص بیماری لثه مبارزه می‌کند.

زنجبیل زنجبیل مزایای بیشماری دارد. وقتی صحبت از سلامت دهانی است، این ماده دهان را خوشبو کرده و رشد باکتری‌ها را متوقف می‌کند.

غلات کامل: مصرف غلات کامل (جو دو سر، برنج قهوه‌ای) خطر بیماری لثه را کاهش می‌دهد.

گلابی: برخلاف بسیاری از میوه‌های اسیدی، گلابی خام خیلی در خنثی کردن اسیدها موثر است، که این میوه را به یکی از میان وعده‌های عالی تبدیل می‌کند.

کیوی: کیوی یکی از میوه‌هایی است که بیشترین غلظت ویتامین C را دارد.

پیاز: اگر بصورت خام خورده شود، پیاز خصوصیات آنتی باکتریال قدرتمندی دارد مخصوصاً در مبارزه علیه برخی از باکتری‌هایی که موجب پوسیدگی و بیماری لثه می‌شوند.

کرفس: کرفس بقدری برای دندان‌ها خوب است که باید بصورت ویژه به آن اشاره کرد. به طرق مختلفی این ماده خوراکی، میان‌وعده بی‌نقصی برای بهداشت مناسب دهانی است و نزدیک‌ترین چیز در طبیعت به نخ دندان است.

سویا: رژیم غذایی حاوی سویا می‌تواند به بهبود سلامت لثه کمک کند.

دانه کنجد: این ماده غنی از کلسیم و بسیار موثر در ساییدن پلاک از روی دندان‌های شما در هنگام جویدن آنهاست.

سیب زمینی شیرین: دوز سالم ویتامین A مزایای بسیاری برای مینای دندان‌ها و لثه‌های شما دارد.

کشمش: این ماده یکی از خوراکی‌های شگفت انگیز است، زیرا کشمش‌ها وقتی صحبت از تأثیر آنها بر دندان می‌شود، ظاهراً آدم بدهای این قصه هستند. هرچند، کشمش یکی از منابع مواد شیمیایی گیاهی همچون اسید اولئانولیک است که می‌توان باکتری‌های عامل پوسیدگی را بکشد. همچنین این ماده خوراکی غنی از آنتی‌اکسیدان‌هاست.