۰ نفر

وزنتو بگو تا بگم روزی چند لیوان آب باید بخوری

۶ مرداد ۱۴۰۱، ۱۹:۵۰
کد خبر: 656517
وزنتو بگو تا بگم روزی چند لیوان آب باید بخوری

نوشیدن میزان بیشتری آب در روز کالری بیشتری می‌سوزاند و به کاهش وزن کمک می‌کند اما چگونه میتوان میزان آب مورد نیاز بدن را محاسبه کنیم ؟

فرمول محاسبه آب مورد نیاز بدن شما در روز

به گزارش اقتصاد آنلاین، فرمول محاسبه آب مورد نیاز بدن : آکادمی ملی علوم آمریکا ۱۱ فنجان آب برای بانوان و ۱۶ فنجان آب برای آقایان پیشنهاد کرده است. اما این رقم براساس سبک زندگی، سایز بدنی و دیگر فاکتورها متغییر است.

اگر فردی فعال هستید باید میزان آب دریافتی را در طول روز افزایش دهید. همچنین عواملی مانند محیط زندگی یا کار و نوع پوشش نیز می‌توان این میزان را افزایش دهد.

بخاطر داشته باشید، دیگر مایعات از نوشیدنی‌هایی مانند شیک پروتئین، BCAA’s پودری، کافئین و اسموتی‌ها نیز جز میزان آب دریافتی روزانه هستند. همچنین مواد غذایی مخصوصا انواع میوه، سبزیجات و سوپ حاوی مقادیر قابل توجهی آب هستند

آب به عنوان مایع حیات شناخته می‌شود. آب بخش قابل توجهی از بدن انسان را نیز تشکیل می‌دهد و از این رو، ماده‌ای کلیدی برای ما محسوب می‌شود.

 نوشیدن آب بدن انسان را هیدراته نگه می‌دارد، از پرخوری جلوگیری می‌کند و می‌تواند حتی به سوزاندن کالری‌ های‌ اضافی کمک کند.

شاید با صرف نکردن غذا طی چند روز بتوانید زنده بمانید و مقاومت کنید اما با کمبود آب و مصرف نکردن آن زمان محدودی برای زندگی پیدا خواهید کرد به همین دلیل آب را مایه حیات می نمامند و مصرف آن را برای بدن بسیار مفید قلمداد می کنند.

میزان مصرف آب در روز

از همان روزی که به دنیا آمده‌اید تا امروز، بدن شما به شیوه‌های مختلفی آب خود را از دست داده؛ عرق کردن، ادرار کردن و دیگر اتفاقات طبیعی بدن، باعث از دست رفتن بخشی از آبی می‌شود که شما باید با رژیم غذایی مناسب‌تان آن‌ها را جبران کنید.

فرمول محاسبه مصرف آب مورد نیاز بدن

خودتان را وزن و عدد مورد نظر را یادداشت کنید.

وزن‌تان را به پوند (هر پوند تقریبا ۴۵۰گرم است) محاسبه کنید و آن را در ۳/۲ ضرب کنید.

این رقم، میزان آبی (به اونس )است که شما در هر روز باید بنوشید(هر اونس تقریبا ۲۸ گرم است). برای مثال اگر شما ۱۵۰ پوند وزن دارید، دو سوم آن ۱۰۰ می‌شود و شما هر روز باید ۱۰۰ اونس آب بنوشید.

به ازای هر ۳۰ دقیقه‌ای که بیرون از منزل مشغول فعالیت هستید، ۱۲ اونس به این رقم اضافه کنید.

با این فرمول با توجه به سنتان آب بنوشید

آب مورد نیاز بدن

یک مرکز پژوهش‌های پزشکی آمریکا اعلام کرد نوشیدن متوسط روزانه ۱۳ لیوان آب برای آقایان و ۹ لیوان برای خانم‌ها ضروری است.

وزن (به کیلوگرم) ضربدر سنتان، تقسیم بر ۲۸٫۳

عددی که بدست می‌آید میزان آب مورد نیاز به میلی‌گرم است که اگر تقسیم بر هشت کنید، تعداد لیوان آبی که در طول روز بدنتان نیاز دارد، بدست می‌آید.

وزن کودکان بیشتر از سایرین از آب تشکیل شده است و بدن زنان در مقایسه با مردان مقدار کمتری آب دارد. علاوه بر این، افرادی که بافت‌های چربی بیشتری دارند در مقایسه با افراد دیگر وزن بدنشان کمتر از آب تشکیل شده است.

نوشیدن زیاد آب کشنده است ؟

دستورالعمل و هشدارهایی را راجع به آب نوشیدن اشاره شد و هدف آن بالا بردن سطح دانش افراد از نحوه صحیح آب نوشیدن و توجه به خطرات مصرف غلط آن است.

علاوه بر افراد عادی ورزشکاران نیز در خطر ابتلا به بیماری یا مرگ به علت مصرف غلط آب هستند. این افراد به علت تمرینات و فعالیتهای ورزشی بیش از حد آب می‌نوشند. در این شرایط کلیه‌های آن‌ها سرشار از آب می‌شود و موجب تورم سلول‌ها و گاهی مرگ می‌شود.

بهتر است هنگامی آب بنوشید که تشنه هستید: بر اثر زیاد آب نوشیدن علائمی در بدن بوجود میآید که توجه به آن بسیار مهم است. از جمله این علائم میتوان به سرگیجه، حالت تهوع، پف کردن و افزایش وزن اشاره کرد که بیشتر هنگام فعالیت ورزشی در ورزشکاران بروز پیدا می‌کند.

چه موادی در خود آب دارند ؟

بسیاری از مواد غذایی که ما به صورت تازه استفاده میکنیم مانند میوه و سبزی‌ها حاوی میزان قابل توجهی آب هستند. به عنوان مثال حجم مایعات هندوانه، توت فرنگی، هلو، گوجه فرنگی، خیار، پرتقال و … بخشی از میزان آبی که باید نوشیده شود را برای بدن تامین خواهد کرد.

این میوه‌ها مزیت دیگری هم دارند و علاوه بر تأمین آب بدن، سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن هستند.

پس با این نکاتی که گفته شد تفکر نوشیدن روزانه حداقل ۸ لیوان آب، با وجود نوشیدنی‌های سلامتی و آبمیوه‌های سالم، کاربرد نداشته باشد.

یعنی افراد در شرایط عادی اگر میل نداشته باشند نیازی هم ندارند که به زور آب بخورند. متخصصان معتقدند همه باید آب بدن خود را به اندازه تأمین کنند و برای این کار تمام مایعات و نوشیدنی‌ها دخیل هستند نه صرفاً آب.

یکی از دلایلی که تاکید میشود حتما آب بنوشید این است که آب، توکسین‌ها یا سموم بدن را دفع می‌کند، البته به این معنی نیست که آب شخصاً به جنگ سموم بدن می‌رود؛ در واقع این کلیه‌ها هستند که به بهترین نحو از این مایه‌ حیات استفاده می‌کنند تا بدن از شر ضایعات و سموم موجود خلاص شود. اگر به اندازه‌ کافی نوشیدنی مصرف نکنید، کلیه‌ها مایعات لازم را در اختیار ندارند تا به درستی وظیفه‌ خود را انجام دهند.

محققان توصیه کرده‌اند تنها از آب استفاده نشود و بهتر آن است که مایعات مورد نیاز بدن هم از طریق نوشیدن آب و هم مصرف نوشیدنی‌های سلامتی و میوه تامین بشود.