۰ نفر

این بیماری ها در تابستان شایع ترند!

۴ مرداد ۱۴۰۱، ۲۲:۲۸
کد خبر: 656057
این بیماری ها در تابستان شایع ترند!

تابستان زمان خوبی برای وقت گذرانی و رفتن به تعطیلات است. از طرفی رفت و آمد به محل کار و دیگر مکان‌های ضروری، اجتناب ناپذیر است.

شایع ترین بیماری های تابستانی و فصل گرما

به گزارش اقتصاد آنلاین، در این بین با افزایش دما، نه تنها درجه حرارت غیر قابل تحمل است، بلکه حتی می‌تواند به بدن فرد سالم هم آسیب برساند. بیماری های شایع تابستان باعث می‌شوند تا چندین هفته از کار و زندگی روزمره خود عقب بیفتید.

در این مطلب برخی از شایع ترین بیماری های تابستان و نکاتی برای جلوگیری از آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم. در ادامه همراه ما باشید.

لیست بیماری های شایع در تابستان

اواخر خرداد و ماه‌های تیر و مرداد، معمولاً گرم‌ترین ماه‌های ایران هستند. در حالی که در برخی مناطق، دما تا ۵۰ درجه سانتیگراد افزایش می‌یابد، مناطق زیادی وجود دارند که تابستان‌های معتدل‌تری را تجربه می‌کنند. ولی به هر حال هوا گرم است و هر جایی که ساکن باشید، برخی از بیماری های تابستانی اجتناب ناپذیر هستند.

گرمازدگی-1

 شاید این لیست کمی بیشتر باشد، ولی شایع‌ترین‌ها در این بخش آورده شده‌اند:

۱. مسمومیت غذایی

مهم‌ترین علت مسمومیت غذایی، مصرف مواد غذایی یا آب آلوده است. این مورد توسط باکتری‌ها، ویروس‌ها، سموم و مواد شیمیایی گسترش می‌یابد. این‌ عوامل بیماری زا پس از ورود به بدن انسان، باعث شروع درد معده، حالت تهوع، اسهال یا استفراغ می‌شوند. گوشت نیمه پخته، غذاهایی که در کنار جاده‌ها به فروش می‌رسند و آب آلوده، ناقلان اصلی این بیماری میکروبی هستند. در تابستان هوا گرم‌تر است و گسترش این بیماری‌ها راحت‌تر صورت می‌گیرد.

۲. گرمازدگی

سر درد، خشک شدن پوست، گرفتگی عضلات، ضعف، استفراغ، افزایش ضربان قلب یا تنفس سخت، از علائم اصلی گرمازدگی در تابستان هستند. البته اولین علامت آن سرگیجه است که معمولاً مجموعه‌ای از دیگرعوارض مانند حالت تهوع، تشنج و … را به دنبال دارد. اما هنگامی که علائم شدید شوند، خطر کما را در پی دارند. برای جلوگیری از گرمازدگی، پزشکان توصیه می‌کنند که خیلی لباس نپوشید.

چرا که به‌طور معمول، لباس زیاد گرما را در داخل بدن به دام می‌اندازد و مشکلاتی را ایجاد می‌کند. علاوه بر این، اقامت در مناطق خنک‌تر به جلوگیری از شرایط گرمازدگی کمک می‌کند. برای کاهش این مشکل، استفاده از برخی نوشیدنی‌ها با طبع خنک توصیه می‌شود.

۳. آفتاب سوختگی

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آفتاب، برای انسان مضر است. زیرا باعث نفوذ اشعه ماورا بنفش به بدن می‌شود. افرادی که ملانین کمتری در بدن آن‌ها تشکیل می‌شود، مستعد ابتلا به سرطان پوست هستند. گرمازدگی یکی از بیماری های شایع تابستان است که خود را با پوست قرمز، خشک، خارش و ترک نشان می‌دهد.

در روزهای گرم تابستان که فرد برای مدت طولانی در معرض آفتاب قرار می‌گیرد، این حالات را تجربه می‌کند. پس از آن حس سرما ایجاد می‌شود و حالت لرز، حالت تهوع، استفراغ و تب به وجود می‌آید. فرد در بعضی مواقع علائمی شبیه به علائم آنفولانزا را تجربه می‌کند. اگر سلول‌های پوست بیش از حد بسوزند، ممکن است تاول‌هایی روی پوست ایجاد شوند و در مراحل بعدی، لایه‌ای از پوست خشک ایجاد شود. بهترین راه برای جلوگیری از آفتاب سوختگی، توصیه به استفاده از ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر است. همچنین شما باید به فکر راه‌هایی جهت مرطوب نگه داشتن پوست باشید.

گرمازدگی یکی از بیماری های شایع تابستان است که خود را با پوست قرمز، خشک، خارش و ترک نشان می‌دهد.

۴. بثورات پوستی

بثوارت پوستی یک بیماری شایع در تابستان است که هم در بین کودکان و هم در بزرگسالان دیده می‌شود. این اتفاق وقتی رخ می‌دهد که فرد بیش از حد عرق کند. عرق در لباس‌ها جمع می‌شود و پوشیدن این لباس‌ها برای مدت طولانی، باعث خارش شده و بثورات را ایجاد می‌کند. قرمز شدن پوست و خشکی آن، از نشانه‌های اصلی بثورات پوستی هستند.

۵. آبله مرغان

آبله مرغان یکی از شایع ترین بیماری های تابستان است. این بیماری به صورت بثوراتی به وجود می‌آید که دارای جوش‌های کوچک و پر از مایعات هستند. تب بالا از اصلی‌ترین نشانه‌های این بیماری است. نهایتا این جوش‌ها به شکل پوسته‌پوسته درمی‌آیند یا اثر آن‌ها روی پوست می‌ماند. افراد مبتلا به دیابت، سرطان، مشکل فشار خون، اچ آی وی، سل و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، مستعد آبله مرغان هستند. معمولا ویروس از طریق قطرات موجود در محیطی که فرد آلوده در آن‌جا سرفه یا عطسه کرده باشد، وجود دارد. در بسیاری از افراد، ویروس عامل آبله مرغان در بدن خاموش باقی می‌ماند تا زمانی که شرایط جوی بسیار مطلوبی پیدا کند و دوباره فعال شود. علائم رایج آن شامل تاول، خارش پوست، قرمزی، تب زیاد، از دست دادن اشتها و سردرد است که معمولا بیش از ۱ یا ۲ هفته ادامه دارد.

۶. سرخک

سرخک یکی از بیماری های شایع تابستانی است که راه انتقالی مانند آبله مرغان دارد و معمولا مخاط پشت حلق را آلوده می‌کند. ویروسی که باعث سرخک می‌شود، در تابستان‌ها سریع‌تر تولیدمثل می‌کند. علائم اولیه آن سرفه، تب شدید، گلودرد و قرمزی چشم هستند. سپس، لکه‌های سفید ریز و بثورات سرخک در سراسر بدن ظاهر می‌شوند. اکثرا این لکه‌ها از اطراف خط مو و صورت به وجود می‌آیند. جهت پیشگیری از این بیماری باید واکسن سرخک بزنید.

۷. زردی

زردی یک بیماری شایع در تابستان است که منبع ایجاد متفاوتی دارد. ولی عمدتا از طریق هپاتیت A و به دلیل مصرف مواد غذایی و آب آلوده ایجاد می‌شود. این بیماری از طریق مدفوع و دهان انتقال می‌یابد. اگر زردی به موقع درمان نشود، می‌تواند بر عملکرد کبد تاثیر بگذارد و منجر به تولید بیش از حد صفرا شود. تغییر رنگ پوست و زرد شدن آن، غشای مخاطی و سفیدی چشم، مدفوع روشن، ادرار تیره و خارش پوست، از علائم قابل مشاهده آن هستند.

۸. حصبه

این بیماری جزو بیماری های تابستانی است که از طریق دهان و مدفوع انتقال پیدا می‌کند. منابع غذایی و آب آلوده، به محل تولید باکتری‌ها تبدیل شده و منجر به شیوع بیماری می‌شود. از علائم این بیماری می‌توان به حس ضعف، کاهش اشتها، خستگی، درد در شکم و تب بالا اشاره کرد. واکسن ایمنی خیلی خوبی را در برابر این بیماری به وجود می‌آورد و به همه افراد توصیه می‌شود.

۹. اوریون

اوریون به عنوان یک بیماری ویروسی و مسری شناخته می‌شود. این بیماری اکثرا در اوج گرما رخ می‌دهد و کودکان را بیشتر درگیر می‌کند. اوریون بیماری شایع در فصل تابستان است و از طریق سرفه یا عطسه فرد آلوده منتقل می‌شود. نشانه‌های آن شامل مواردی چون تورم غدد بزاقی، درد عضلانی، تب، سردرد، کاهش اشتها و ضعف است. بهترین راه جلوگیری از این بیماری، واکسیناسیون است.

۱۰. تورم چشم

در التهاب چشم، پوشش خارجی اطراف کره چشم و پوشش داخلی پلک ملتهب می‌شود، که ممکن است به دلیل عفونت ویروسی یا باکتریایی باشد که در طول فصل رشد می‌کند و خود را به صورت واکنش آلرژیک نشان می‌دهد. مشکلات چشم به شکل قرمزی، همراه با خارش و ترشح در اطراف چشم به وجود می‌آید. بهترین و آسان‌ترین راه برای جلوگیری از درد و تورم چشم، شستن مکرر و کامل دست است. زیرا در این صورت باکتری‌ها یا هر ماده خارجی دیگری از طریق مالش چشم و صورت وارد چشم نمی‌شود.

راه های جلوگیری از بیماری های شایع در تابستان

فرا رسیدن تابستان، تغییرات فصلی را به همراه دارد که می‌تواند برخی از افراد را در برابر بیماری‌های خاص آسیب‌پذیر کند. در اینجا چند نکته مفید برای کمک به سلامتی شما در تابستان آورده شده است:

  • نوشیدن آب کافی: نوشیدن روزانه حدود دو تا سه لیتر آب باعث می‌شود که بدن مایعات از دست رفته ناشی از تعریق زیاد را دوباره ذخیره کند. کاهش مصرف الکل و کافئین می‌تواند بدن فرد را نیز هیدراته کند، زیرا این نوشیدنی‌ها باعث می‌شوند تا فرد بیشتر ادرار کند و بدن مایعات بیشتری را از دست می‌دهد.
  • محافظت در برابر آفتاب: از پوشش‌های محافظ مانند کلاه و عینک آفتابی استفاده کنید. ضد آفتاب باید حدود ۳۰ دقیقه قبل از بیرون رفتن روی پوست قرار بگیرد. کرم‌های ضد آفتاب با طیف گسترده از پوست در برابر اشعه UVA و UVB محافظت می‌کنند. این اشعه‌ها باعث پیری و آفتاب سوختگی پوست هستند.
  • بهداشت مناسب: بسیاری از بیماری های شایع تابستان توسط ویروس‌هایی ایجاد می‌شوند که از طریق استحمام و شستشوی مرتب دست‌ها از بین می‌روند. در هنگام مسافرت باید الکل و مواد ضدعفونی کننده دست نیز همراه داشته باشید.
  • خوردن غذای سالم: ماه‌های گرم تابستان شما را به خوردن و نوشیدن مواد غذاهای ناسالمی مثل نوشابه، تنقلات مضر و غذاهای خیابانی وسوسه می‌کند. یک رژیم غذایی سالم برای تابستان، شامل غذاهای غنی از فیبر مانند غلات، میوه‌ها و سبزیجات است. زیرا این‌ها حس گرسنگی را کنترل می‌کنند و مانع پرخوری می‌شوند.
  • سبک زندگی مناسب: خواب کافی و انجام تمرینات ورزشی با شدت کم، به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. در صورت امکان، در خانه بمانید و فعالیت‌های مفیدی را دنبال کنید تا بدن آرام شود و از گرمای متلاطم خارج از منزل خودداری کنید.