۰ نفر

نکات مهم برای تزریق دوز چهارم واکسن کرونا

۴ مرداد ۱۴۰۱، ۹:۰۹
کد خبر: 656010
نکات مهم برای تزریق دوز چهارم واکسن کرونا

۱۴ روز بعد از تزریق دوز چهارم واکسن کرونا، سیستم ایمنی بدن در برابر این ویروس تقویت می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگارا جوان، زمانی که سویه امیکرون ویروس کرونا شدت گرفت که سرایت پذیری بالایی هم داشت، مقامات بهداشت و سلامت سازمان جهانی بهداشت مردم را تشویق به دریافت دز سوم واکسن کووید ۱۹ کردند.

 بررسی محققان نشان داد ایمنی دز یادآور اول بعد از چند ماه بسیار کم می‌شود؛ بنابراین تصمیم به تزریق دز چهارم واکسن کووید ۱۹ گرفته شد.

 در واقع محققان دریافته اند مقدار پادتن‌ها و واکنش‌های لنفوسیت‌های تی در برابر ویروس کرونا ۷ ماه بعد از تزریق دز سوم واکسن کاهش چشمگیری دارد.

۱۴ روز بعد از تزریق دز چهارم واکسن کرونا، سیستم ایمنی بدن در برابر این ویروس تقویت می‌شود. افرادی که به تازگی از کرونا بهبود یافته اند بدنشان در برابر این بیماری ایمن شده است؛ اما این ایمنی معمولا سه ماه دوام دارد و بعد از این مدت بهتر است دوز یادآور بعدی را حتما دریافت کنند.

زنان باردار پیش از تزریق دز چهارم واکسن کرونا باید با پزشک خود مشورت کنند تا مطمئن شوند برایشان مشکلی پیش نمی‌آید.در واقع در بیشتر کشور‌های دنیا هنوز تزریق دز چهارم را برای زنان باردار مناسب نمی‌دانند.

افرادی که مبتلا به نقص ایمنی هستند و از آخرین دوز واکسنشان شش ماه گذشته است، می توانند دز چهارم واکسن کووید ۱۹ را دریافت کنند. در واقع از آن جایی که این افراد دارای سیستم ایمنی بسیار ضعیفی هستند، در خطر بسیار بالای ابتلا به کووید ۱۹ و مرگ قرار دارند؛ بنابراین با تزریق دزهای یادآور می‌توانند از خود در برابر ویروس کرونا محافظت کند.