۰ نفر

ویتامین D می تواند از شما در برابر یکی از کشنده ترین انواع سرطان محافظت کند

۳۰ تیر ۱۴۰۱، ۱۶:۵۲
کد خبر: 654934
ویتامین D می تواند از شما در برابر یکی از کشنده ترین انواع سرطان محافظت کند

ویتامین D دسته‌ای از سکوستروییدهای محلول در چربی است که جذب روده‌ای کلسیم، منیزیم و فسفات و سایر موارد را افزایش می‌دهد.

اقتصادآنلاین- نازنین خزعلی؛ ویتامین D می تواند به طور موثر مسیر کلیدی مورد استفاده در سرطان تخمدان را مسدود کند. در بین همه سرطان ها، سرطان تخمدان یکی از بالاترین میزان مرگ و میر را دارد. این به دلیل توانایی سرطان در تبدیل سیستم دفاعی بر علیه بدن است. با این حال، تحقیقات اخیر از دانشگاه ناگویا، که در مجله Matrix Biology منتشر شده است، نشان می دهد که ویتامین D ممکن است بتواند با موفقیت یکی از مسیرهای اصلی مورد استفاده توسط این سرطان را مسدود کند.

سرطان تخمدان اغلب تحت فرآیندی به نام متاستاز صفاقی قرار می گیرد. سلول های آن در طول این فرآیند پس از جدا شدن از محل اولیه خود در تخمدان، به محل کاشت ثانویه مانند دیواره صفاق یا دیافراگم می روند. صفاق با تشکیل سدی از سلول های مزوتلیال که مانع از چسبیدن و گسترش سلول های سرطانی می شود، از خود در برابر این فرآیند محافظت می کند. سرطان تخمدان با تبدیل سلول های مزوتلیال محافظ به سلول های مزوتلیال مرتبط با سرطان، این مانع را دور می زند و با ایجاد محیطی که باعث ایجاد متاستاز می شود، توانایی سرطان برای متاستاز و انتشار در سراسر بدن افزایش می یابد.

یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی دکتر ماساتو یوشیهارا از دپارتمان زنان و زایمان در دانشکده پزشکی دانشگاه ناگویا، با همکاری همکاران در مرکز تحقیقات بل و دپارتمان آسیب شناسی، دریافتند که ویتامین D نه تنها مانع این روند می شود، بلکه همچنین سلول های مزوتلیال مرتبط با سرطان را به حالت اولیه خود بازگرداند. این فرآیند ظرفیت سلول های مزوتلیال را برای عمل به عنوان مانع بهبود می بخشد و گسترش سرطان را محدود می کند. تحقیقات آنها نشان می دهد که مصرف ویتامین D برای درمان سرطان تخمدان می تواند مفید باشد.

دکتر Kazuhisa Kitami، نویسنده اول این مطالعه گفت: ما پتانسیل ویتامین D را برای عادی سازی سلول های مزوتلیال مرتبط با سرطان نشان دادیم که اولین مطالعه از این نوع است. جالب‌ترین نکته این مطالعه این است که در شرایطی که تشخیص زودهنگام سرطان تخمدان هنوز بسیار دشوار است، نشان دادیم که محیط صفاقی می‌تواند به حالت طبیعی خود بازگردد، حالتی که از چسبندگی و رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند.

مطالعات قبلی نشان داده بود که سلول های سرطانی پروتئینی به نام TGF-β1 ترشح می کنند که با رشد سلولی مرتبط است. این پروتیین همچنین مقدار پروتئین دیگری به نام ترومبوسپوندین-1 را از طریق مسیر TGF-β/Smad افزایش می دهد. مدتهاست که محققان سرطان تخمدان به ترومبوسپوندین-1  علاقه مند بوده اند، زیرا در مراحل بعدی و مرگبارتر سرطان به مقدار بیشتری یافت می شود. در سرطان تخمدان، ترومبوسپوندین-1 یک پروتئین کلیدی است که چسبندگی و تکثیر سلول های سرطانی تخمدان را به صفاق افزایش می دهد. از آنجایی که ویتامین D مسیر TGF-β/Smad را مختل می کند، به این شکل ممکن است از ایجاد سرطان جلوگیری کند.

دکتر کیتمی توضیح می دهد: تجویز ویتامین D به نرمال شدن محیط صفاقی کمک می کند. این نشان می دهد که ترکیب ویتامین D و داروهای معمولی می تواند اثربخشی درمانی آنها را برای سرطان تخمدان افزایش دهد. ما فکر می کنیم که ویتامینD به جلوگیری از چسبندگی سلول های سرطانی به صفاق کمک می کند، که ممکن است از عود سرطان تخمدان جلوگیری کند.

پتانسیل یک ویتامین برای مبارزه با سرطانی که از هر ۷۵ زن یک زن را تحت تاثیر قرار می دهد، یک چشم انداز هیجان انگیز است، به خصوص که این کار را با بازگرداندن دفاع طبیعی بدن انجام می دهد. ایجاد روش‌های درمانی با استفاده از این تحقیق می‌تواند راه‌های جدیدی را برای مبارزه با نرخ بالای مرگ و میر سرطان تخمدان ارائه دهد.