۰ نفر

ویتامینی که می تواند احساس افسردگی و اضطراب را کاهش دهد

۲۹ تیر ۱۴۰۱، ۱۶:۲۰
کد خبر: 654758
ویتامینی که می تواند احساس افسردگی و اضطراب را کاهش دهد

به گفته نویسندگان این مطالعه، مصرف مکمل های ویتامین B۶ در کنار روش های سنتی مانند درمان شناخت رفتاری می تواند مفید باشد.

اقتصادآنلاین- نازنین خزعلی؛ بر اساس تحقیقات جدید، قرص ویتامین B۶ با دوز بالا باعث کاهش احساس افسردگی و اضطراب می شود.

جوانانی که توسط دانشگاه ریدینگ مورد مطالعه قرار گرفتند، پس از یک ماه مصرف این مکمل‌ها، کمتر این احساسات را گزارش کردند.مطالعات گذشته نشان داده‌اند که مولتی ویتامین‌ها می‌توانند سطح استرس را کاهش دهند، اما تعداد کمی از مطالعات دقیقاً به این موضوع پرداخته‌اند که چه ویتامین‌هایی ممکن است مسئول آن باشند.

ویتامین B۶ برای تقویت تولید GABA (اسید گاما آمینو بوتیریک) در بدن شناخته شده است، یک ماده شیمیایی که پالس‌های عصبی بین سلول‌های عصبی مغز را مسدود می‌کند.

دکتر دیوید فیلد، نویسنده اصلی این مطالعه گفت: این ویتامین "به بدن کمک می کند تا یک پیام رسان شیمیایی خاص تولید کند که پالس‌های عصبی را در مغز مهار می کند، و مطالعه ما این اثر آرام بخش را با کاهش اضطراب در میان شرکت کنندگان مرتبط می داند."در این مطالعه حدود ۴۷۸ نفر شرکت کردند و به طور تصادفی به آن‌ها یک داروی بی‌اثر به عنوان گروه کنترل یا ویتامین B۶ یا B۱۲ در دوزهای بالاتر از حد معمول تجویز شد. مطالعه نشان داد که افرادی که ویتامین B۱۲ دریافت کردند تفاوت کمی با گروه کنترل داشته‌اند، اما افرادی که ویتامین B۶ دریافت کردند تغییر قابل توجهی نشان دادند و سطح GABA در مغز آنها افزایش یافت.

ماهی تن، نخود و بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات حاوی این ویتامین هستند، اما دکتر فیلد می‌گوید مصرف ویتامین به طور مجزا احتمالاً برای دستیابی به تأثیر مثبت بر خلق و خوی فرد ضروری است.

او گفت که این تحقیق در مراحل اولیه است - و اثرات آن در مقیاس درمانی "بسیار ناچیز" است  اما B۶ را می توان با درمان های سنتی تر ترکیب کرد.

وی عنوان کرد: «یک گزینه بالقوه ترکیب مکمل‌های ویتامین B۶ با درمان‌های گفتاری مانند درمان شناخت رفتاری برای تقویت اثر آنها است.

وی افزود: مزیت دیگر این است که "درمان های غذایی عوارض جانبی ناخوشایند بسیار کمتری نسبت به داروها ایجاد می کند".