۰ نفر

وزیر بهداشت تشریح کرد؛

آخرین وضعیت واکسن‌های خریداری شده

۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۲:۵۴
کد خبر: 522280
آخرین وضعیت واکسن‌های خریداری شده

وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اقدامات صورت گرفته توسط محققان ایرانی در زمینه ساخت واکسن اعلام کرد که کشورمان تا پایان بهار امسال به یکی از تولید کنندگان خوب واکسن کرونا در جهان تبدیل می شود.

به  گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سعید نمکی روز چهارشنبه در نشست ستاد مقابله با کرونا استان البرز گفت: با تولید انبوه واکسن های ایرانی ، استان البرز به صادرکننده واکسن کرونا در کشور تبدیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه تحریم های ظالمانه برای کشورمان به فرصت تبدیل شده است، افزود: عزت ملی در تولید ملی است و این امر بارها مورد تاکید قرار گرفته که باید بر تولید و ظرفیت داخلی تکیه کرد.

نمکی گفت : در هفته دوم اردیبشهت ماه جاری تزریق واکسن های داخل  در حد انبوه تر تزریق  خواهد شد ضمن آنکه واکسن برکت به فاز سه تزریق  خواهد رسید.

وی تاکید کرد که در بخش کیفیت واکسن ملی  یقین داریم  که مشکلی ندارد ضمن آنکه خط تولید واکسن مشترک اسپوتنیک وی روسیه در البرز  درحال راه اندازی  است و برای اعلام جهانی این دستاورد به البرز خواهم آمد.

وزیر بهداشت و درمان افزود : تولید واکسن های داخلی واکسن برکت ، پاستور ، رازی و فخرا در حال ریل گذاری است.

نمکی گفت : در بخش  تحویل واکسن برخی کشورها  بدعهدی کردند و سووال این است که چرا ۸۵ درصد واکسن جهان را باید هفت کشور دریافت کنند درحالیکه برخی از کشورها حتی یک دوز واکسن دریافت نکرده اند.

وی بیان بیان داشت : ایران از طریق کواکس ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دوز واکسن کرونا خریداری کرده است که البته قرار بود اسفند ۹۹ بیاید اما فروردین  امسال دریافت شد.

وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه موج چهارم کرونا به مراتب سنگین تر از موج های قبلی است ، افزود : باید با  همراهی و همکاری بیشتر مردم این موج را کنترل کنیم که البته در هفته آینده شدت این موج  به ویژه دراستان البرز بیشتر خواهد شد.

وی  افزود:  تردیدی ندارم که این پیک را با همین وفاق و همدلی و عزم بلند ملی و جانفشانی همکاران در عرصه نظام سلامت طی خواهیم کرد.

نمکی با اشاره به دستاوردهای موفق طرح شهید سلیمانی بیان داشت : این طرح نیز با همدلی و همراهی بیشتر استمرار می یابد.

وزیر بهداشت و درمان با اشاره به مخاطرات ویروس انگلیسی کرونا گفت : اسفند ماه  سال گذشته اولین مورد مرگ بیمار براثر کووید۱۹ جهش یافته در البرز ثبت شد که شناسایی این ویروس شدت انتقال آن قابل پیش بینی بود که دراین زمینه اقدامات لازم  توسط استانداران البرز و قزوین به عمل آمد.

نمکی با تبریک هفته سلامت اظهار داشت : این روزها به علت شدت یافتن کرونا ، ایام سختی برای همکاران من در وزارت بهداشت و درمان است.

وی اظهار داشت : ویروس کرونا در طول ۱۴ ماه گذشته مشکلات زیادی برای مردم و مدافعان سلامت به وجود آورده اما تلاش ها همچنان ادامه دارد.

وزیر بهداشت و درمان افزود: استرس و فشار روحی کارکنان عرصه درمان کشور بالا بوده چرا که فعالیت دراین شرایط خاص طاقت فرسا است.

وی با اشاره به شایعاتی درخصوص استیضاح وزیر بهداشت ، گفت : از مجلس شورای اسلامی به خاطر همکاری با عرصه بهداشت و سلامت و کم کردن استرس ها تشکر و قدردانی می کنم.

نمکی گفت : پاسخ مجلس به این شایعات به ما انرژی داد چرا که  هجمه ای  علیه نظام سلامت شکل گرفت و سربازان خط مقدم سلامت تیتر رسانه ها شدند.

وی بیان داشت : شیوع ویروس انگلیسی در کشور پرجمعیت ایران با منابع محدود به لحاظ زیر ساخت های سلامت موضوع آسانی نبوده اما ما در استان خوزستان تعداد مرگ ومیرهای ناشی از آن را تک رقمی کردیم.

وزیر بهداشت و درمان افزود: من سرباز جمهوری اسلامی ایران  هستم و اگر حمایت ها ،هدایت ها و محبت های مقام معظم رهبری نبود ما در نقطه موفق قرار نمی گرفتیم.

وی ادامه داد: ما اکنون در یک موج بسیار سهمگین و پیچیده کرونایی قرار داریم  و نباید این وضعیت را آسان بگیریم.

نمکی با بیان اینکه استان البرز با داشتن جمعیت حاشیه نشین فراوان و قرار گرفتن در مسیر ارتباطی استان های مختلف کشور به لحاظ کرونایی در شرایط حساسی قرار دارد ، گفت : 

مسئولان این استان باید وضعیت کرونایی را جدی تر بگیرند زیرا با وجود ویروس جهش یافته کار دشوار تر است و هفته آینده البرز وارد یک پیک سنگین تر خواهد شد.

وی از مسئولان استان البرز خواست نظارت های کرونایی  برای رعایت پروتکل های بهداشتی را جدی تر بگیرند تا این مقطع نیز با کمترین مشکل به اتمام برسد.

نمکی بیان داشت: نظارت و رعایت مستمر پروتکل ها ضروری است که تاکید می کنم هر چه قدر در این بخش کم بیاوریم بیماری بر ما غلبه می کند.

وی گفت : اثرات نامطلوب عدم رعایت پروتکل های تهران را در کرج می بینم  زیرا عدم رعایت پروتکل ها به ما زیان وارد می کند.

وی بیان داشت : فعالیت  کلینیک های ۱۶ ساعته و ۲۴ ساعته برای عبور از موج چهارم کرونا در استان البرز و سایر مناطق کشور ضروری است که در حال انجام است .

وزیر بهداشت ادامه داد: باید تخت های بیشتری در هفته های آینده فعال شود تا بتوان پاسخگوی نیازهای بیماران کووید ۱۹ بود.

وی با اشاره به وجود پروژه های نیمه کاره درمانی در کشور و البرز گفت : در نشستی که با حضور معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه وبودجه برگزار شد ، قرار شد اعتبار لازم به پروژه های نیمه تمام بهداشتی درمانی کشور و البرز تزریق شود.

نمکی اظهار داشت : شهرستان های شهریار، ملارد و قدس در غرب استان تهران فاقد یک تختی بیمارستانی دولتی هستند که به زودی ۲ هزار تخت دراین مناطق افتتاح می شود که دراین زمینه کمکی به کاهش مشکلات البرز خواهد بود.

وی بیان داشت : اکنون ۱۳ هزار تخت بیمارستانی در کشور در حال آماده سازی است ضمن آنکه یک هزارو۱۴۰۰ بهداشتی نیز اضافه می کنیم.

نمکی گفت : پروژه های نیمه تمام بهداشتی درمانی  استان البرز با پیشرفت فیزیکی بالای ۸۵ درصد تا یک ماه آینده تکمیل می شوند.