۰ نفر

۱۲ خواص عناب برای سلامتی + دستور تهیه خوردنی های جذاب با عناب

۲۹ فروردین ۱۴۰۰، ۱:۵۰
کد خبر: 521297
۱۲ خواص عناب برای سلامتی + دستور تهیه خوردنی های جذاب با عناب

خواص عناب برای سلامتی شامل کاهش وزن، سلامت روان، کنترل فشار خون، سلامت گوارش، ضد حساسیت و بسیاری خواص دیگر می باشد. عناب خواص فراوانی برای سلامتی دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین، از خواص عناب برای بدن می توان به خواص ضد پیری، پیشگیری از سرطان، جلوگیری از پوکی استخوان و غیره اشاره کرد. به دلیل بیشمار فواید عناب برای سلامتی، این میوه هم به عنوان غذا و هم به عنوان داروی گیاهی در سرتا سر جهان مورد استفاده قرار می گیرد. میوه عناب بیشتر در چین، اروپا، جنوب و شرق آسیا می روید. عناب به عنوان خرمای قرمز چینی، خرمای کره ای یا خرمای هندی نامگذاری شده است. درخت عناب درختی است کوچک تا متوسط و پهن برگ با ارتفاع حدود 5-7 متر و از خانواده Rhamnaceae است.
 در این مطلب به بررسی خواص عناب خشک و تازه، نحوه دست کردن جوشانده عناب می پردازیم.
این مطلب در تاریخ ۱۵ آذر سال ۱۴۰۱ به صورت کامل بروز رسانی شده است.
 

انواع مختلف عناب در باغ

انواع میوه عناب

این میوه به وفور در دسترس است و انواع مختلفی دارد که در اینجا برخی از انواع میوه عناب را معرفی کرده ایم:
  • لی - یکی از بزرگترین انواع میوه های عناب است. در مقایسه با انواع دیگر اسیدیته کمتری دارد.
  • لنگ - شکل گلابی مانندی  دارد و وقتی به مرحله قرمز برسد بهترین طعم را دارد.
  • چیکو- طعمی شبیه به سیب دارد و خوشمزه است.
  • تا جان- این نوع از میوه عناب میوه ای بیضی شکل اما کمی کوچکتر از لنگ است.
  • کوزه عسل- حالت تازگی و آبدار بودن آن باعث شده تا تردترین و شیرین ترین نوع این میوه باشد. 

 

عناب خشک شده در ظرف

خواص عناب برای سلامتی

برخی از مزایای عناب برای سلامتی را در اینجا ذکر کرده ایم:

1. خواص عناب برای کاهش وزن 

عناب برای کاهش وزن مفید است. این میوه منبعی غنی از پروتئین و فیبر هستند و کالری بسیار کمی دارند و در نتیجه مصرف عناب باعث کاهش وزن می شود. هنگامی که عناب مصرف می شود برای رفع نیازهای تغذیه ای عمل می کند و احساس سیری به انسان می دهد. همچنین در کاهش سطح گلوکز که از افزایش وزن اضافی، به ویژه چربی شکم جلوگیری می کند، مفید است. به همین علت میتوان از خواص عناب، به تأثیر آن در کاهش وزن اشاره کرد.
 

2.فواید عناب برای سلامت روان و عملکرد مغز

مصرف عناب باعث بهبود سلامت روان و عملکرد مغز میشود. میوه عناب دارای اثرات محافظتی عصبی است و همچنین حافظه و یادگیری را تقویت می کند. اثرات ضد اضطراب و تسکین دهنده بر بدن دارد و در نتیجه اضطراب و بی خوابی را از بین می برد. بیماری‌های دژنراتیو عصبی مختلف را درمان می‌کند و کیفیت زندگی را بهبود می‌بخشد. همچنین مطالعات نشان می دهد که عناب خاصیت ضد افسردگی دارد و تاثیر  مثبتی بر انتقال دهنده های عصبی و هورمون های استرس دارد. این میوه حاوی فلاونوئید کامفرول 3 -O-روتینوزید است که یک گزینه بالقوه برای محافظت از سلول های عصبی در برابر استرس اکسیداتیو است.
 

3. خواص عناب در رابطه با کنترل فشار خون 

خوردن میوه عناب باعث کنترل فشار خون میشود. عناب با کنترل و کاهش فشار خون به وسیله افزایش سطح اکسید نیتریک به جریان خون در مغز کمک می کند. همچنین حاوی مقادیر زیادی پتاسیم و مقدار کمی سدیم است. به همین علت علاوه بر فواید بیشماری که عناب درد به اتساع عروق و حفظ و کنترل فشار خون مطلوب کمک می کند.
 

4.عناب، یک عامل ضد التهاب و ضد میکروبی

عناب یک عامل ضد التهاب و ضد میکروبی برای بدن میباشد. این میوه حاوی اسید بتولینیک است که فعالیت ضد التهابی و خواص ضد باکتریایی دارد. این دارو رشد استافیلوکوکوس اورئوس و اشریشیا کلی را که مسئول بسیاری از عفونت های باکتریایی هستند، مهار می کند.
 

5. خاصیت آنتی اکسیدانی قوی عناب

میوه عناب یک منبع آنتی اکسیدان قوی میباشد. این میوه غنی از ویتامین C است  و حاوی یک ماده شیمیایی به نام اسید بتولینیک که به افزایش سطح گلوتاتیون کمک می کند و در نتیجه از استرس اکسیداتیو محافظت می کند.
 

6. تاثیر عناب بر سلامت دستگاه گوارش

مصرف عناب برای سلامت دستگاه گوارش مفید میباشد. همچنین  دارای محتوای فیبر زیادی است که به جلوگیری از یبوست مزمن کمک می کند. فیبر غذایی به عنوان یک ملین خوب عمل کرده و حرکت روده را آسان می کند.
مصرف این میوه یک درمان اثبات شده برای بیماری التهابی روده (IBD) است که با افزایش عملکرد روده و فعال سازی آنزیم AMPK عمل می کند.
همچنین حاوی پکتین است که خاصیت ضد اسهال را نشان می دهد.
 

7. خواص عناب برای تسکین سرفه

خوردن میوه عناب باعث تسکن سرفه میشود. میوه عناب حاوی آنزیم خاصی به نام بروملین است که ترشح  مخاط را کاهش می دهد. بنابراین، به پاکسازی مسیرهای تنفسی و حفره های سینوسی کمک می کند.
 

8.خاصیت ضد حساسیت عناب

عناب یک خوراکی ضد حساسیت میباشد. میوه عناب سرشار از خواص آنتی هیستامینی است. به تثبیت سلول های مرده که خواص ایمنی را تعدیل می کنند کمک و از واکنش آلرژیک جلوگیری می کند. مطالعات همچنین نشان می دهد که نقش بالقوه ای در درمان آنافیلاکسی رینیت آلرژیک دارد.
 

9. فواید عناب برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان

مصرف عناب در پیشگیری و درمان پوکی استخوان مؤثر است. چرا که حاوی انواع زیادی از مواد معدنی مانند منگنز، مس، پتاسیم و منیزیم است که برای سلامت استخوان‌ها ضروری هستند. به خصوص در افراد مسن مبتلا به پوکی استخوان به استخوان ها استحکام می بخشد.
 

10. خواص عناب برای پیشگیری از سرطان

از خواص عناب میتوان به پیشگیری از سرطان اشاره کرد. مصرف این خوراکی یک استراتژی عالی برای درمان سرطان دارد. خمیر خشک Z. jujuba منبع اسیدهای چرب غیراشباع ضروری از جمله اسیدهای اولئیک، لینولئیک، پالمتیک و پالمیتولئیک است. مطالعات نشان می‌دهد که این میوه حاوی انواع اسیدهای تری ترپنیک به نام‌های سیانوتیک، آلفیتولیک، زیزیبرانال، زیزیبرانالیک، اپیسینوتیک، سیانوتنیک، اسید بتولینیک، اولئانولیک (OA)، اورسونیک و اسیدهای زیزی برنالیک است. این ترکیبات دارای اثرات سیتوتوکسیک هستند و همچنین فرآیند آپوپتوز مفید در درمان سرطان را تعدیل می کنند.
 

11.خاصیت سم زدایی خون عناب

خوردن عناب باعث سم زدایی از خون میشود. میوه عناب حاوی ساپونین ها و آلکالوئیدهایی است که به طور مستقیم با سم زدایی خون در ارتباط هستند. سموم مضر خون را از بین می برد، آن را تقویت می کند و بدن را از ابتلا به بیماری های مختلف خونی پیشگیری می کند.
 

12.عناب، عامل ضد پیری

میوه عناب یک عامل ضد پیری عالی است. از آنجایی که این میوه حاوی مقادیر زیادی ویتامین C است، به جلوگیری از چین و چروک، رسوب ملانین و رنگدانه کمک می کند.
 
 
عناب خشک شده

 

عوارض جانبی میوه عناب

عوارض جانبی احتمالی میوه عناب مشخص نشده است. با این حال، از آنجایی که حاوی فیبر بالایی و سلولز است، هضم آن را سخت می کند. بنابراین، در صورتی که فرد مبتلا به موارد زیر باشد، توصیه می شود قبل از مصرف این میوه با پزشک مشورت شود:
  • انگل های روده ای
  • بلغم زیاد
  • نفخ
  • بیماری دندان

 

آیا میوه عناب می تواند انتخاب خوبی برای دیابتی ها باشد؟

میوه عناب حاوی ترکیبات مختلفی هستند که برای متابولیسم بدن مفید است، با این حال، هنوز برای استفاده در دیابت توصیه نشده چرا که حاوی قند است و احتمالا  باعث افزایش سطح قند خون شود.
 

آیا میوه عناب برای بارداری مفید است؟

این میوه حاوی مقادیر زیادی اسید فولیک است که به تولید سلول های خونی و رشد جنین کمک می کند. همچنین حاوی روی است که در رشد مغز جنین مفید است و عملکرد شناختی را تقویت می کند.
با این حال، مصرف بیش از حد آن می تواند به زنان باردار آسیب برساند، بنابراین باید با احتیاط مصرف شود.
 
 
دمنوش عناب و زنجبیل

دستور تهیه چای زنجبیل و عناب

چند عدد میوه خشک عناب، یک چوب زنجبیل تازه و چند تکه پوست دارچین را مواد مورد نیاز شماست. آنها را در قابلمه ای پر از آب بریزید و بگذارید بجوشد. بعد از مدتی شعله را کم کنید تا حدود 1-2 ساعت آرام بپزد. سپس آن را صاف کرده و مقدار باقی مانده را در ظرف بریزید. آن را گرم یا حتی با یخ خرد شده مصرف کنید. این منبع عالی برای آنتی اکسیدان ها و سایر مواد معدنی و ویتامین ها است.