۰ نفر

وزیر بهداشت؛

وزارت بهداشت به هیچ وجه موافق مسافرت نیست

۲۷ اسفند ۱۳۹۹، ۱۳:۳۱
کد خبر: 514368
وزارت بهداشت به هیچ وجه موافق مسافرت نیست

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: دو نوع رنگ بندی کرونایی را یکی بر اساس وضعیت کنونی و دیگر خطرپذیری ویروس جهش یافته معرفی کردیم و دوستان رنگ بندی شادتر را که قرمز و نارنجی کمتری داشت، پذیرفتند و ما هم برای تک صدایی قبول کردیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سعید نمکی روز چهارشنبه در گزارش پایان سال ۹۹ به مردم اعلام کرد: رنگ بندی بر اساس وضع موجود و رنگ بر مبنای عملکرد ویروس جهش یافته را در ستاد ملی کرونا معرفی کردیم تا یکی از آنها را بپذیرید عواقب آنها را هم مشخص کردیم. دوستان رنگ بندی شادتر که قرمز و نارنجی کمتری دارد و بدون مداخله ویروس جهش یافته را پذیرفتند.

وی گفت: چون قرار بر تبعیت از فرمایشات ستاد و اعلام تک صدایی است این رنگ بندی را اعلام کردند گر چه طبق فرمایش مقام معظم رهبری اعلام حد و حدود اعمال محدودیت با وزارت بهداشت است ولی اعلام آن با دیگران بود.

نمکی افزود: وزارت بهداشت مثل سازمان هواشناسی باید آینده را پیش بینی کند وقتی هوا آفتابی یا بارانی است هر کس نابینا هم باشد می فهمد که آفتابی است یا بارانی است ما نمی توانیم واقعیت ها را کتمان کنیم باید آینده را پیش بینی و به مردم اعلام کنیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: موضع وزارت بهداشت این بود که مطلقا موافق مسافرت نبودیم، نیستیم و نخواهیم بود. بارها گفته ام دلیل آن این است که اولا مولفه جدیدی به مولفه های سهمگین گذشته به نام ویروس جهش یافته انگلیسی اضافه شده که در انگلیس، آلمان و ایتالیا این ویروس قتل عام کرد. یک ماه از گردش این ویروس در کشور می گذرد اما هنوز مرگ ها دو رقمی است نظام بهداشت انگلیس که ۱۸۰۰ مرگ را تجربه کرد نظام ضعیفی نیست اما آهنگ گرفتاری این ویروس قوی تر از آن است که قوی ترین نظام های بهداشتی دنیا بتوانند تحمل کنند.

وی ادامه داد: هنوز در ایران این قتل عام را نداریم. خوزستان که اولین منطقه گرفتار این ویروس بود، امروز روزهای ملایم تری را طی می کند و اکنون در سراشیبی کنترل بیماری در خوزستان هستیم اما همچنان نگران استانهای دیگر همجوار خوزستان و حتی استانهای مرکزی هستیم که موارد متعدد ویروس جهش یافته را هر روز از آنها گزارش می گیریم.

نمکی گفت: مولفه دیگر در سفر نقل و انتقال ویروس از نقاط آلوده تر به مناطق کمتر آلوده است. سیاست اول وزارت بهداشت این بود که تا طرح تشدید بیماریابی را در استمرار طرح شهید سلیمانی اداره کنیم. سفر یعنی جمعیت سیار و نمی توانیم طرح محله محور و خانه به خانه را اجرا کنیم زیرا جمعیت سیار است و در اختیار ما نیست، بنابراین در تشدید بیماریابی لطمه می خوریم؛ مهلتی می خواستیم تا یک ماه بیماریابی را تشدید و ویروس جهش یافته را زمین گیر کنیم.

وی افزود: می دانیم مردم خسته شده اند اما نیروهای تاب آوری خط مقدم جبهه مبارزه با ویروس به مراتب تاب آوری کمتری دارد. نمی توانیم از منطقه آلوده نشده پرستار به منطقه آلوده اعزام کنیم. در کنار تاب آوری مردم تاب آوری خط مقدم برای وزارت بهداشت بسیار مهمتر است. دو دقیقه در یکی از بیمارستانهای خوزستان برق قطع تا برق دستی وصل شد ۷۰ مریض داشتند خفه می شدند. اگر تاب آوری کادر درمان را توجه نکنیم فاجعه ای رخ می دهد.

وزیر بهداشت تاکید کرد: اینکه عزیزی در قسمتی که هنوز آبی است را با سفر آلوده کنیم. این نه صله رحم است و نه مرحمت به اقوام و فامیل دید و بازدیدها را سعی کنیم  تصویری و از راه دور انجام دهیم و با استفاده از فضای مجازی دلها را شاد کنیم.

هر کس بهتر از وزارت بهداشت می تواند، واکسن بیاورد

وی گفت: در مورد واکسن هم از روز اول می دانستیم که مشکل عمده ای برای همه کشورهاست. سعی کردیم واکسن داخلی را راه بیندازیم. همه افراد موثر از جمله شهید فخری زاده و دوستان بنیاد برکت و دیگران را دعوت کردیم زیرا می دانستیم کسی به ما واکسن نمی دهد. دنیای سرمایه گذاری دنیای خودبینی است. اگر خودشان کاملا سیر شدند ممکن است به جاهای دیگر دنیا هم واکسن بدهند.

وزیر بهداشت افزود: آمریکایی ها تازه دو هفته است به ژاپن که متحد قدیمی آمریکاست واکسن داده اند. ۷۰ درصد واکسن دنیا در ۶ کشور تولید می شود، تولید واکسن در ایران خوب پیش می رود زیرساختهای خوبی تهیه شده است. در بهار آینده واکسن انستیتو پاستور، بنیاد برکت، موسسه رازی و وزارت دفاع به تدریج وارد چرخه مصرف می شود و تحول بزرگی رخ می دهد.

وی گفت: اما قبل از تولید واکسن در کشور مجبوریم واکسن کرونا وارد کنیم. هر کس که دلش برای مملکت می سوزد و می تواند توانمندتر از ما واکسن بیاورد، ارز آن را تامین می کنیم اما به کاسبان تحریم میدان نمی دهیم از این نمد کلاهی برای دلالان نیست. اما اگر کسی بهتر از وزارت بهداشت می تواند واکسن بیاورد به عنوان نماینده تام الاختیار بروند واکسن بیاورند. اما این طور نیست. بهترین کادر برای واردات واکسن از منابع معتبر در حال فعالیت هستند.

نمکی ادامه داد: امیدواریم تا قبل از تولید واکسن ایرانی، بتوانیم گروههای پر خطر مثل کادر درمانی، سالمندان بالای ۶۵ سال، بیماران مزمن و سایر گروههای آسیب پذیر را با واکسن وارداتی واکسن بزنیم و به واکسیناسیون سرعت بدهیم.

وزیر بهداشت گفت: اهل شکوه و گلایه نیستم اما از دوستان مسئول در حوزه اعتبار و منابع گلایه کردم. زیرا برخی منابع را دریافت نکردیم و روزهای سختی را می گذاریم سعی می کنیم با صبوری و رفاقت مسائل را حل کنیم. تقاضا می کنیم مسئولان بیشتر دست وزارت بهداشت را بگیرند تا شرمنده همکاران سختکوش نظام سلامت نباشیم. امیدواریم سال ۱۴۰۰ را با آرامش و سلامت بیشتر و توانمندی بیشتر طی کنیم و ایرانی سالم و آباد و سرافراز داشته باشیم.

نمکی ادامه داد: در سالی که گذشت همکاران من نه تنها به بیماران کرونا خدمت کردند بلکه اجازه ندادند هیچ بیمار غیر کرونایی برای رسیدگی سریع و پذیرش لحظه ای بدون خدمت بماند و به رغم گرفتاری در باتلاق کرونا برای اولین بار توانستیم در هر ماه هزار تخت به تختهای بیمارستانها اضافه کنیم. این آمار را قبل و بعد از انقلاب نداشتیم. ۱۴۰۰ پروژه بهداشتی و درمانی تا اردیبهشت افتتاح می شود که شامل ۱۳ هزار تخت بیمارستانی و ۲۵۰۰ تخت آی سی یو است.

وزیر بهداشت گفت: سال بسیار سختی بر همکاران و مردم در مواجهه با بیماری کووید۱۹ گذشت اما توانستیم این سال را با وجود همه سختی ها و مضایق و تحریم ها به خوبی به سرانجام رساندیم، از همه کسانی که در این مسیر به وزارت بهداشت کمک کردند در همه وزارتخانه ها، دستگاههای دولتی، نیروهای مسلح، بسیج، قوه قضاییه، نیروی انتظامی، هلال احمر، بازاریان، سازمانهای مردم نهاد، رسانه ها و همه مردم تشکر می کنیم و تشکر ویژه را از مقام معظم رهبری دارم که همواره همکاران من را مورد تفقد قرار دادند برای هدایت مردم، علما در رعایت پروتکل وقت گذاشتند.