۰ نفر

وزیر بهداشت؛

از واکسن ایرانی جدید کرونا رونمایی می‌شود

۲۵ اسفند ۱۳۹۹، ۰:۱۱
کد خبر: 513645
از واکسن ایرانی جدید کرونا رونمایی می‌شود

وزیر بهداشت گفت: سه‌شنبه این هفته از یک واکسن جدید ایرانی در سازمان سپند وزارت دفاع رونمایی خواهیم کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صدا و سیما، سعید نمکی امروز در حاشیه مراسم رونمایی از بیمارستان سیار ۱۲۸ تختخوابی زمینی سپاه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از فرمانده نیروی زمینی سپاه، همکارانشان و همه نیرو‌های مسلح که در طول بیش از یک سال از مدیریت بیماری کووید ۱۹ در کنار ما بودند، تشکر می‌کنم.
وی افزود: به عنوان سرباز کوچک نظام سلامت، به حماسه بزرگی که امروز این عزیزان خلق کرده‌اند، افتخار کردم.
وزیر بهداشت ادامه داد: این سامانه مجموعه‌ای از بیمارستان و امکانات مجهز رسیدگی به بیماران اورژانسی در شرایط صحرایی و سیار است.
 نمکی گفت: این مجموعه یکی از نفیس‌ترین و ارزشمندترین مجموعه‌های سیار درمانی و اورژانسی دنیاست که کار عظیم و ارزشمندی را در دقایق بسیار محدود انجام می‌دهد.
وی اضافه کرد: برای سرپا کردن این مجموعه که کم از بیمارستان‌های فوق تخصصی پیشرفته ندارد، در عرض چند ساعت می‌شود این مجموعه را برپا کرد و به مردم خدمت داد.
وزیر بهداشت افزود: این مجموعه دارای اتاق‌های عمل، سیستم‌های تصویربرداری و آزمایشگاه‌های مجهز است و واقعا کاری بزرگ و در شأن این عزیزانی است که توانستند هشت سال دفاع مقدس را به خوبی اداره کنند.
نمکی خاطرنشان کرد: تجربه بسیار گرانسنگی از دفاع مقدس داریم و شیوه مدیریت مجروحان عزیزمان در طول دفاع مقدس شیوه‌ای منحصر به فرد در جهان بود.
وی گفت: بر خلاف همه جای دنیا که بیماران و مجروحانی را که وضعیت وخیم‌تری دارند به پشت جبهه می‌فرستند، یک مدلی در جمهوری اسلامی ایران طراحی شد که پیچیده‌ترین عمل‌ها را در بیمارستان‌های احداث شده در مناطق عملیاتی مثل بیمارستان علی بن ابیطالب (ع) انجام دادند.
وزیر بهداشت ادامه داد: این مدل امروز به شکل بسیار پیشرفته‌تر و با تجربه‌ای که عزیزان در طول این سال‌ها کسب کرده‌اند در خدمت مردم است و در روز‌های سختی که پیش می‌آید به‌عنوان ذخیره راهبردی برای خدمت‌رسانی به نظام سلامت مهیا است.
نمکی درباره شرایط کشور با توجه به نزدیک شدن به سال نو گفت: با وجود هجمه ویروس انگلیسی که توانست کشور‌های اروپایی را با همه امکانات اقتصادی و زیرساختی که داشتند به زانو دربیاورد، خوشبختانه بعد از یک ماه از ورود این ویروس به کشورمان و با وضعیت سختی که ما در استان خوزستان پیدا کردیم، توانستیم آن را کنترل کنیم.
وی بیان کرد: در استان خوزستان شهر‌های قرمزی که ما را تحت هجوم قرار داده بود به نارنجی و زرد تبدیل می‌شود و با همت همه دست‌اندرکاران و از جان‌گذشتگی ایثارگران ما در نظام سلامت، همکاران ما در کنار بسیج، هلال احمر و سایر سازمان‌های مردم‌نهاد سراسر کشور را پایش می‌کنند و در استمرار طرح بسیار موفق «سردار سلیمانی»، در نقاطی که ویروس جدید مشاهده شود، بلافاصله جهت مقابله با آن وارد عمل می‌شویم.
وزیر بهداشت تصریح کرد: در روز‌هایی که ویروس کرونا در کشوری مثل انگلیس، دو هزار مرگ را در روز رقم زد، ما با همکاری همه عزیزان و ایثار نظام سلامت توانستیم این مرگ‌ها را در کشورمان دو رقمی نگه داریم و امیدوارم که مردم به حرف‌ها گوش دهند؛ چرا که سفر‌ها عامل نقل و انتقال ویروس است. ما بسیار از این بابت نگران هستیم که ویروس از نقاط آلوده‌تر به نقاط کمتر آلوده منتقل شود و گرفتاری تازه‌ای ایجاد کند.
 نمکی با اشاره به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی و رییس جمهور به مردم در خصوص مقابله با کرونا گفت: امسال هم از مردم می‌خواهیم که علی‌رغم خستگی و اینکه یک سال در خانه مانده‌اند و واقعاً روحشان افسرده شده است، باز هم در خانه بمانند و مسافرت نروند.
وی گفت: اگر این توصیه‌ها رعایت شود، ما امیدواریم که روز‌های بهتری داشته باشیم؛ اما ما و همکاران ما همواره این دلهره و نگرانی را داریم که اگر تجمع‌ها برگزار شود و دید و بازدید‌های نوروزی بدون رعایت پرتکل‌ها ادامه پیدا کند، باعث جابجایی این ویروس بسیار چموش شود.
وزیر بهداشت همچنین درباره آخرین وضعیت تولید واکسن کرونا در کشور، گفت: ان‌شاءالله صبح روز سه‌شنبه (۲۶ اسفند) از چندمین واکسن ایرانی در سازمان سپند وزارت دفاع رونمایی خواهیم کرد و در آنجا خواهم گفت که در ماه‌های آینده در عرصه بین‌المللی چه افتخاری را در عرصه تولید واکسن کسب خواهیم کرد.