۰ نفر

توصیه‌هایی برای دوستداران غذاهای سرخ‌ شده‌

۲۵ مهر ۱۳۹۸، ۱۵:۱۹
کد خبر: 388387
توصیه‌هایی برای دوستداران غذاهای سرخ‌ شده‌

کارشناس مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد توصیه کرد: برای سرخ کردن غذا روغن‌های گیاهی را با هم مخلوط نکنید، نگذارید ذرات خارجی وارد روغن شوند، به روغن نمک نزنید و حرارت را ملایم نگه دارید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، علی اکبر کمالی اردکانی  با بیان این که هنگام خرید روغن سرخ‌کردنی مانند سایر محصولات غذایی باید به پروانه بهداشتی ساخت، تاریخ تولید، انقضا و شرایط نگهداری آن توجه شود گفت: با توجه به اینکه مردم نمی توانند کیفیت روغن مصرفی شان را بسنجند بنابراین تنها راه، خرید روغن‌هایی است که در کارخانه‌های دارای پروانه های بهداشتی معتبر تولید می‌شوند. 

وی افزود: همچنین اگر روغن سرخ‌کردنی هنگام استفاده دیرتر به نقطه دود رسید، کیفیت بهتری دارد و در صورتی که پس از استفاده رنگ و ظاهرش کمتر تغییر کرد، نشانه مرغوبیتش است؛ کیفیت روغن‌هایی که نقطه دود پایین‌تری دارند و پس از سرخ کردن رنگ و ظاهرشان تغییر چندانی نمی‌کند، بهتر است. 
کمالی خاطرنشان کرد: رنگ روغن نشان‌دهنده سالم یا ناسالم بودن آن نیست و نمی‌توان آن را شاخصی برای کیفیت روغن دانست. 

 این کارشناس مسئول با اشاره به نکات مهم جهت سرخ کردن مواد غذایی توصیه کرد: گام نخست انتخاب صحیح روغن است آن هم روغن مخصوص سرخ کردنی که نقطه دود بالایی دارد، این روغن‌ها قبل از این‌ که دود کنند و در هوا پخش شوند، می‌توان آن ها را تا درجه بالایی حرارت داد چون وقتی روغن به نقطه دود می‌رسد، ترکیب آن شروع به تغییر می‌کند و کف‌هایی روی آن تشکیل می‌شود که برای بدن مضر است. 
وی با اشاره به حذف اقداماتی که ناخواسته باعث دودکردن روغن می شود توصیه کرد: برای سرخ کردن غذا روغن‌های گیاهی را با هم مخلوط نکنید، نگذارید ذرات خارجی وارد روغن شوند، به روغن نمک نزنید، شعله اجاق گاز را زیاد نکنید و حرارت را ملایم نگه دارید، از طرفی از یک مقدار مشخص روغن چند بار استفاده نکنید، زمان حرارت دهی به روغن را کم کنید و بالاخره ظرف روغن را دور از نور و گرما نگه دارید.
 
کمالی با اشاره به راه‌های درست سرخ کردن غذا عنوان کرد:  قبل از این که مواد غذایی را داخل روغن بیندازید، ابتدا روغن را تا درجه حرارت مناسب گرم کنید. 
وی یادآور شد: نمک زدن به مواد غذایی هنگام سرخ شدن را هم فراموش کنید، چون این کار باعث زودتر دود کردن روغن و کاهش عمرش می‌شود. همچنین نمک باعث می‌شود آب مواد غذایی خارج شود و وقتی مواد در روغن افتاد، روغن به بالا پاشیده شود.
این کارشناس تصریح کرد: اگر نمک زدن به غذا در حال سرخ شدن عادت همیشگی شماست و این کار را در ظروف آلومینیومی انجام می‌دهید باید بدانید که نمک به کار رفته در غذا باعث تخریب ظروف آلومینیومی و نفوذ آلومینیوم به درون روغن و در نتیجه ایجاد مسمومیت در انسان می‌شود.
وی همچنین توصیه کرد: از انباشتن زیاد مواد غذایی در روغن هم پرهیز کنید، چون این کار باعث می‌شود حرارت روغن پایین بیاید و قبل از تشکیل لایه عایق به دور غذا، روغن به داخل غذا نفوذ کرده و حاصل کار، غذایی چرب شود.
 
کمالی ایجاد کف در سطح روغن، تیره شدن روغن، بوی نامطبوع، ظاهر نشدن حباب روی روغن هنگامی که ماده غذایی را به داخل آن می‌اندازید و روان نبودن روغن هنگام ریختن آن در ظرف را از مهمترین نشانه های روغن های فاسد و غیرقابل استفاده برشمرد.
 
روغن سرخ کردنی فقط برای سرخ کردن
این دکترای صنایع غذایی خاطرنشان کرد: روغن‌هایی که برای سرخ کردن استفاده می‌شوند، باید حتما روغن مخصوص سرخ کردن باشند و به هیچ عنوان نباید از روغن های دیگر استفاده کرد، زیرا حرارت بالا باعث می‌شود ماده‌ای سرطان زا در روغن های مایع معمولی به وجود آید که بسیار خطرناک است.
وی توصیه کرد: به هیچ عنوان نباید از روغن هایی که مورد استفاده قرار گرفته‌اند (حتی اگر حالت زلال داشته باشند) مجددا استفاده کرد؛ چنانچه بعد از سرخ کردن روغن، باقیمانده آن به ظرف اصلی برگردانده شود باعث فساد سریع‌تر روغن‌ سالم قوطی می‌شود.

وی اضافه کرد: روغن هایی که در سرخ کن‌ها استفاده می‌شود، چنانچه بیش از یک بار حرارت ببینند سلامتشان زیر سئوال می رود و در کل بهتر است افراد به جای سرخ کردن مواد غذایی از روش هایی همچون آب‌پز، بخارپز، کباب کردن و یا فر که ضرر کمتری برای بدن دارند، استفاده کنند.