۰ نفر

دست خشک‌کن‌های برقی، بهداشتی هستند؟

۱۷ شهریور ۱۳۹۸، ۱۰:۲۷
کد خبر: 379317
دست خشک‌کن‌های برقی، بهداشتی هستند؟

شاید فکر کنید وقتی دست‌هایتان را با دست خشک‌کن‌‌ برقی خشک می‌کنید همه چیز بهداشتی است؛ این تصور شما می‌تواند درست نباشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، خطرات پنهانی نیز در این دست خشک‌کن‌ها وجود دارد که محققان می‌گویند تعداد زیادی باکتری را روی دست‌های تازه شسته شده ما تخلیه می‌کنند. به گفته آن ها خشک‌کن‌های برقی آن قدرها هم که ما فکر می‌کنیم از نظر بهداشتی سالم نیستند.

 دست خشک‌کن‌ها انواع مختلف میکروب‌ها را گسترش می‌دهند

دست خشک‌کن‌ها به دلیل کاربرد آسان‌ محبوبیت دارند. دوستدار محیط زیست بودن این دستگاه‌ها نیز بر ویژگی‌های مثبت آن ها می‌افزاید. اما در این که این خشک‌کن‌ها می‌توانند کانون میکروب‌ها باشند اختلاف نظرهایی در  استفاده از آن ها ایجاد کرده است. برای فهمیدن صحت این موضوع، محققان دانشگاه کانکتیکات چندین ظرف را در شرایط مختلف در معرض هوای دست شویی قرار دادند و سپس آن ها را در آزمایشگاه بررسی کردند. نتایج این آزمایش نشان داد، ظروفی که به مدت 2 دقیقه در شرایط خاموش بودن دست خشک‌کن‌ها در دست شویی قرار گرفتند حاوی یک کلنی باکتریایی هستند اما روشن بودن یک دست خشک‌کن به مدت 30 ثانیه باعث شد ظرف نمونه، حاوی 18 تا 60 کلنی باکتریایی باشد.

 مشکل تا چه اندازه جدی است؟

هرچند شواهد نشان می‌دهند دست خشک‌کن‌ها دست‌های تازه شسته شده ما را به میکروب‌ها آلوده می‌کنند اما خبر خوب این است که بسیاری از میکروب‌هایی که در مطالعه درباره دست خشک‌کن‌ها یافت شدند تقریبا بی‌ضرر هستند. احتمال این که این میکروب‌ها بیماری جدی‌ در افراد ایجاد کنند بسیار کم است و در برخی موارد این میکروب‌ها حتی می‌توانند تاثیرات مثبتی نیز داشته باشند و به عنوان مثال سیستم ایمنی ما را تقویت کنند. با وجود این برخی از افراد باید در این باره احتیاط بیشتری داشته باشند. کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند یا به تازگی از بیماری‌های شدید بهبودی یافته‌اند همچنین باید در استفاده از دست خشک‌کن‌ در بیمارستان‌ها یا دیگر مراکز بهداشتی، بیشتر مراقب باشیم.

 گزینه جایگزین، استفاده از دستمال کاغذی است

ممکن است  این تصور در ذهن شما ایجاد شود که در استفاده از دست خشک‌کن‌ها به هرحال احتمال ابتلا به بیماری‌های جدی هرچند به میزان بسیار کم وجود دارد. مشکل دیگر این است که به نظر می‌رسد این دستگاه‌ها هرگز تمیز نمی‌شوند. اگر می‌خواهید احتمال  ابتلا به بیماری بر اثر استفاده از این دستگاه ها باز هم کمتر شود  از دستمال کاغذی استفاده کنید.