۰ نفر

کمبود تستوسترون در زنان چه اثراتی دارد؟

۱۷ آذر ۱۳۹۷، ۱۰:۰۰
کد خبر: 320258
کمبود تستوسترون در زنان چه اثراتی دارد؟

هورمون تستوسترون مردانه است اما برای زنان نیز اهمیت دارد که میزان مناسبی از آن را داشته باشند. تستوسترون پایین می‌تواند ریسک بی‌اختیاری ادرار را افزایش بدهد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تبیان، هورمون تستوسترون هر چند که به گروه هورمون‌های مردانه به نام اندروژن‌ها تعلق دارد اما تخمدان زنان، هم استروژن تولید می‌کند و هم تستوسترون. این هورمون‌ها باید در سطح متعادلی باشند تا سالم و تندرست باشید.

تستوسترون در بدن زنان مسئول تولید سلول‌های جدید خون و حفظ میل جنسی بوده و در هورمون‌های محرک فولیکول (FSH) که بر باروری اثر می‌گذارند دخیل است.

تحقیقات اخیر نشان داده‌اند تستوسترون پایین در زنان با بی‌اختیاری ادرار ارتباط دارد. مطالعه‌ای که روی 2123 زن انجام شد نشان داد زنانی که پایین‌ترین سطح تستوسترون را داشتند، نسبت به آن‌هایی که تستوسترون‌شان بالاتر بوده 48 درصد بیشتر مستعد بی‌اختیاری ادرار بودند.

هر چند ارتباط کم بودن تستوسترون و بی‌اختیاری ادرار هنوز نیاز به مطالعات بیشتری دارد اما آن‌قدر قوی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت و باید گزینه‌های درمانی را بررسی کرد.

پایین بودن تستوسترون چه ارتباطی با بی‌اختیاری ادرار دارد؟

میزان تستوسترون می‌تواند فاکتوری در جلوگیری از تحلیل و ضعیف شدن عضلات کف لگن باشد که می‌تواند در نهایت منجر به بی‌اختیاری ادرار شود. اندروژن‌ها مانند تستوسترون، تأثیر آنابولیک بر عضلات اسکلتی دارند و می‌توانند ساختار عضلانی کف لگن را تقویت کنند.

از آنجایی که معمولاً تستوسترون را هورمونی مردانه می‌دانیم به راحتی ممکن است به پایین بودن آن در بدن زنان اهمیت ندهیم و آن را علت بیماری و مشکل ندانیم.

برخی از علائم تستوسترون پایین در زنان:

* خستگی و ناتوانی

* ضعف میل جنسی

* خشکی واژینال

* افزایش وزن

* مشکلات خواب

بیشتر بخوانید

بالا بودن هورمون مردانه در زنان

10 نشانه عدم تعادل هورمونی

وقتی هورمون مردانه در خانم ها بالا می رود

وقتی هورمون تستوسترون یا مردانه کم شود

اگر تردید دارید که ممکن است عدم تعادل هورمونی داشته باشید یا سطح تستوسترون‌تان پایین باشد، با پزشک مشورت کنید تا غده‌ی هیپوفیز یا تخمدان‌هایتان را بررسی کند یا تشخیص دهد که نزدیک به یائسگی هستید یا نه. یائسگی نیز می‌تواند موجب افت تستوسترون و استروژن شود.