۰ نفر

ردپای یک دود در ۵ بیماری

۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱:۳۳
کد خبر: 287165
ردپای یک دود در ۵ بیماری

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: بیماری‌های غیر واگیر شامل سرطان‌ها، چاقی، دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، دکتر سید علی جواد موسوی در نشست خبری ششمین سمپوزیوم و سومین جشنواره ملی خودمراقبتی بیمار با اشاره به اینکه یکی از پنل‌های این سمینار درباره دخانیات است، اظهار داشت: ما در دوران گذار از بیماری‌های واگیر به غیرواگیر هستیم  که بیشتر نسل جوان و میانسال ما را درگیر می‌کند.

وی ادامه داد: بیماری‌های غیر واگیر شامل سرطان‌ها، چاقی، دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و تصادفات است که خوشبختانه قابل پیشگیری نیز هستند و متاسفانه همیشه رد پای سیگار و قلیان و حتی تریاک در شیوع این بیماری‌ها وجود دارد.

این متخصص ریه با اشاره به اینکه بیماری ریه نیز مزمن و غیرقابل برگشت و درمان‌ناپذیر است به نقش منفی مصرف سیگار و دخانیات نسبت به افزایش سکته مغزی پرداخت و گفت: مردم باید خودشان نیز در روند خودمراقبتی از خود دقت‌ لازم را انجام دهند زیرا فقط بخشی از سلامت مردم با دولت‌ها است و دولت‌ها فقط بستر را آماده می‌کنند تا شیوع بیماری کاهش یابد ولی بیشتر موارد سلامت با مردم است.

موسوی تصریح کرد: در این راستا پژوهشگران نیز وظیفه دارند تحقیقات خود را برای افزایش سلامت مردم متمرکز کنند و در این مسیر مردم می‌توانند با مشارکت در امور خیریه حوزه سلامت و همچنین انجمن‌ها و موسسات علمی در کنار کانون‌های سلامت محله‌ها برای ارتقاء سلامت جامعه همکاری کنند زیرا سلامت امروزه فقط سلامت جسمی نیست بلکه سلامت روحی و معنوی نیز بسیار اهمیت دارد.