۰ نفر

مدیرکل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو عنوان کرد؛

تقلب در آبلیمو و لزوم تغییر استانداردها

۲۱ مهر ۱۳۹۵، ۱۰:۴۸
کد خبر: 151255
تقلب در آبلیمو و لزوم تغییر استانداردها

مدیرکل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو ضمن تاکید بر لزوم تطابق مواد تشکیل دهنده آبلیموها با آنچه روی برچسب‌شان آمده است، گفت: اینکه روی همه آبلیموها بنویسیم ۱۰۰ درصد طبیعی، یک نوع تقلب محسوب می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر حسین رستگار درباره برنامه بررسی آبلیموها، گفت: در زمینه آبلیموها باید استانداردهای نوشته شده تغییر کند. از طرفی اگر بخواهیم یک آبلیمو ۱۰۰ درصد طبیعی بگیریم، ممکن است قیمت آن چندین برابر شود و بر این اساس همه مردم نمی‌توانند این قیمت را بپردازند.

وی افزود: البته می‌توان از آبلیمو کنستانتره و غلیظ شده که یک آبلیمو فرموله شده است، استفاده کرد. در عین حال صحبت ما این است؛ کسی که برای خرید آبلیمو پول می‌دهد باید بداند که در آن چه موادی استفاده شده و باید مواد تشکیل دهنده آن روی برچسب نوشته شده باشد. به عنوان مثال روی محصول اعلام کنند که این آبلیمو ۱۰۰ درصد طبیعی است، اما در فلان آبلیمو ماده دیگری هم اضافه شده است.

رستگار با بیان اینکه بنابراین اینکه روی همه آبلیموها بنویسیم ۱۰۰ درصد طبیعی، یک نوع تقلب محسوب می‌شود و باید مردم بدانند که به عنوان مثال فلان آبلیمو ۴۰ درصدش طبیعی است و ۶۰ درصد افزودنی دارد. حال زمانی که برچسب آبلیمو با محتوایش تطابق ندارد، یک نوع تقلب محسوب می‌شود.

مدیرکل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه باید استانداردهای آبلیمو نیز تغییر کند که خوشبختانه دارند این کار را انجام می‌دهند و بسیاری از اقدامات مربوط به آن صورت گرفته است، گفت: بطوریکه ما آزمایش‌های خودمان را انجام دادیم تا ببینیم شاخص‌های کنستانتره‌ای که از آن آبلیمو تولید می‌شود، با آبلیموهای طبیعی چه تفاوت‌هایی دارد و بتوانیم کنترل‌ها را هم انجام دهیم. بنابراین تا زمانی که خودمان را درباره آزمایش‌ها و بررسی‌های این حوزه توانمند نکرده‌ایم، نمی‌توانیم چیزی را اعلام کنیم.

رستگار همچنین اظهار کرد: ما خودمان ضوابط فنی و بهداشتی را با هماهنگی سازمان استاندارد انجام می‌دهیم. بر این اساس امیدواریم که این کار زودتر از پایان سال به سرانجام برسد. در مجموع ما کارمان را شروع می‌کنیم. حالا در بخشی باید شفاف‌سازی کرده و مستندات را درست کنیم و از طرفی هم باید برچسب‌گذرای درستی را ایجاد کنیم. به عنوان مثال در برخی موارد از چاشنی آبلیمو به جای آبلیمو استفاده می‌شود، این درحالیست که همه این موارد باید در برچسب محصول ذکر شود. بنابراین بحثی که وجود دارد، این است که هم ما باید به صنعت کمک کنیم و هم صنعت به ما.

وی تاکید کرد: البته هدف این نیست که بگوییم تولیدکنندگان متقلب هستند، بلکه باید به صنعت کمک متقابل کنیم و این مسائل را اصلاح کنیم تا آنچه را که مردم می‌خرند با آنچه که در روی برچسبش نوشته شده، تطابق داشته باشد.