۰ نفر

باج شیر خشک‌سازان به پزشکان

۱۴ مرداد ۱۳۹۵، ۲۲:۲۰
کد خبر: 138679

باج شیر خشک‌سازان به پزشکان

وزیر اسبق بهداشت: شیرخشک‌سازان پزشکان را در سفرها شست‌وشوی مغزی می‌دهند، از سوی دیگر برخی مادران نیز که البته شمار آنان زیاد نیست، ترجیح می‌دهند فرزندشان شیرخشک بخورد تا هم پدر را در شیردهی سهیم کنند و هم بتوانند زندگی اجتماعی و حضور در مشاغل و تحصیل بی‌دغدغه‌ای داشته باشند.

«تهدید نسل‌های آینده با شیرخشک»! این یک واقعیت است. پزشکان هر بار که جوان یا نوجوانی را معاینه می‌کنند و او را در برابر بیماری‌های واگیردار صاحب یک سیستم ایمنی ضعیف می‌بینند، از شیری که در دوران نوزادی خورده‌ است، پرسش می‌کنند و سپس کسانی را که به هر دلیل نتوانسته‌اند از شیر مادر تغذیه کنند، به این امر مهم توجه می‌دهند که مصرف شیر خشک، سیستم ایمنی بدن را نابود می‌کند و بسیاری از بیماری‌ها را میهمان بدن انسان تا پایان عمر خواهد کرد. اما گروه دیگری از همین پزشکان ـ و حتی پرستاران و کادر درمانی زایشگاه‌ها ـ به محض تولد نوزادان و با اندک نگرانی مادران در لحظات اولیه تولد به خاطر امتناع نوزاد از خوردن شیر مادر، پدران نگران را برای خرید مدل‌های متنوع شیر خشک هدایت می‌کنند. حالا وزیر اسبق بهداشت می‌گوید این کار دشمنی با نسل آینده است و برخی پزشکان با هزینه شیرخشک‌سازان به مسافرت‌های تبلیغاتی می‌روند و برای ترویج شیرخشک، شست و شوی مغزی می‌شوند!

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از صبحانه، موضوع تأثیر پزشکان و کادر زایشگاه‌ها در شیرخشک‌خور کردن بچه‌ها یک بحث تازه نیست، حقیقت این است که برخی از مادران به خاطر تأثیر زندگی شهری و مدرنیسم قادر به شیردهی فرزندان‌شان نیستند؛ مادرانی که با عمل زیبایی، غدد شیرساز را به تیغ جراحان می‌سپارند و یا مادرانی که به خاطر مشاغل اداری و یا مشاغل سخت شهری یا با تغذیه نامناسب، از طبیعت زنانه دور می‌شوند و دیگر قادر به شیردهی فرزندان خود نیستند.

از سوی دیگر برخی مادران نیز که البته شمار آنان زیاد نیست، ترجیح می‌دهند فرزندشان شیرخشک بخورد تا هم پدر را در شیردهی سهیم کنند! و هم بتوانند زندگی اجتماعی و حضور در مشاغل و تحصیل بی‌دغدغه‌ای داشته باشند.

این رفتار مادران زمینه را برای کارخانه‌های شیرخشک‌سازی فراهم می‌کند تا آخرین حلقه وصل کودک با شیر مادر یعنی پزشکان را هم از مدار خارج کنند و به سود مافیایی خود برسند.

البته اغلب مردم از زبان پزشکان توصیف‌های فراموش‌نشدنی درباره شیر مادر شنیده‌اند اما حالا یک پزشک و وزیر اسبق بهداشت معتقد است که برخی از این پزشکان برای تبلیغ شیرخشک از سوی کارخانجات شیرخشک‌سازی به سفرهای تفریحی ـ تبلیغی می‌روند و آماده می‌شوند!

شاید بتوان رابطه‌ای بین همین توصیف پزشکان از شیر مادر و توصیه آنان به شیر خشک ـ و ناگزیر دانستن آن در برخی مواقع ـ پیدا کرد.

دکتر علیرضا مرندی که در همایش روز جهانی تغذیه با شیر مادر سخن می‌گفت، از وزارت بهداشت خواهش کرد شیرخشک‌هایی را که برای دوره‌های مختلف سنی کودکان تولید می‌شود، جمع‌آوری کند.

وی گفت: هر‌چه مسئولان وزارت بهداشت به مردم بیشتر آموزش دهند احتمال سوءاستفاده بازاریاب‌های شرکت‌های تولید شیر خشک کمتر می‌شود.

مرندی با بیان اینکه اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مملو از مسائل غلط در خصوص تغذیه با شیر مادر است، گفت: تغذیه نوزاد در ساعت اول زندگی با شیر مادر بسیار مهم است در حالی که برخی پزشکان و کادر پزشکی به اشتباه به نوزادان شیر خشک می‌دهند! کارخانجات تولید شیرخشک نیز پزشکان را به مسافرت‌های مختلف می‌برند و برای تبلیغ محصولات مضر، آنها را شست‌وشوی مغزی می‌دهند!

وزیر اسبق بهداشت تأکید کرد: شیر مادر برای نوزادان نارس منحصر به فرد است، اما شیر خشک ورد زبان پزشکان و گروه‌های پزشکی شده است؛ این کار دشمنی با نسل آینده است.

مرندی همچنین به وزارت بهداشت پیشنهاد داد که برای مادران نوزادان نارس، فضایی اختصاصی در بیمارستان‌ها ساخته شود تا از ساعت اول زندگی نوزاد به آنها شیر مادر داده شود، چراکه قطره قطره این آغوز برای نجات نوزاد مؤثر است.

وی همچنین ارائه آموزش به گروه‌های پزشکی و مردم را در خصوص رفع مشکلات مادران در شیردهی به نوزادان بسیار ضروری دانست و گفت: شیر مادر بهترین غذا و دارو برای نجات جان نوزاد است. باید به مادران نوزادان نارس یاد دهیم که هر چند ساعت یک‌بار شیر خود را جمع‌آوری کنند و به نوزاد نارس خود بدهند.