۰ نفر

از زندگی مشترک خود چطور لذت ببریم؟ + همه راه ها

۲۵ آبان ۱۴۰۱، ۲:۵۹
کد خبر: 681399
از زندگی مشترک خود چطور لذت ببریم؟ + همه راه ها

تعداد راه های لذت بردن از زندگی مشترک به اندازه تعداد تمام انسان ها است. هر شخصی به فراخور شرایط و موقعیت خود به گونه ای متفاوت از زندگی لذت می برد.

چطور از زندگی متاهلی لذت ببریم ؟

به گزارش اقتصاد آنلاین، زندگی مشترک علی رغم فراز و نشیب هایی که دارد، اما شیرینی آن قدمت دیرینه ای داشته و همواره انسان ها را برای به عهده گرفتن مسئولیت ها و البته تجربه ی لذت شیرین آن ترغیب می کند. اما متاسفانه آمارهای طلاق نشان دهنده این است که ظاهرا جوان ها، اصول و سواد رابطه را نمی دانند. در این مقاله قصد داریم شما را با سواد رابطه زناشویی که منجر به لذت بردن از زندگی مشترک می شود و احساس خوشبختی می شود، آشنا کنیم. 

تفاوت های دنیای تجرد و تاهل

وقتی پای ازدواج در میان باشد، متاهلین گاها در حال اعتراض به زندگی مشترک و در حسرت دوران مجردی خویش هستند اما نکته ی جالب این جا است که همین افراد به زندگی مشترک خود ادامه می دهند! اگر زندگی متاهلی به میزانی که اظهار به نارضایتی از آن می کنند، بد باشد، احتمالا منجر به جدایی می شود. اما آنها زندگی می کنند و این خود گواه بر این نکته است که ازدواج برای آن ها منافعی داشته که برای آن منافع هم که شده آن را بهتر از تجرد دریافته اند. اما اگر بخواهیم عمیق به موضوع نگاه کنیم ریشه این عدم رضایت در کجاست؟  

راه های لذت بردن از زندگی مشترک | عوامل نارضایتی

یکی از این علل عدم رضایت از زندگی مشترک در این است که انسان همواره از مسئولیت فراری است و حتی اگر شخص مسئولیت پذیری باشد، باز هم بدش نمی آید که گاهی استراحتی کند، اما زندگی مشترک وقتی برای  استراحت ندارد، شما وقتی ازدواج می کنید دارای حقوق و ملزم به انجام تکالیفی می شوید.

عشق

1-وظایف و مسئولیت های سنگین

همان طور که حقوقی که شامل حالتان می شود توقف و استراحتی ندارد، تکالیف نیز به همین شکل است، شما نمی توانید مانند زمان تجرد بدون اهمیت به امور منزل تمام وقت استراحت کنید، اگر خانم باشید و خانه دار، وظایف خانه داری سنگین است، اگر فرزند هم داشته باشید، علاوه بر همسر بودن حالا شما یک مادر هم شده اید، اما مادر شدن یکی از شیرین ترین لذت های دنیاست،علاوه بر وظایف زندگی مشترک، مزایایی هم دارید مانند استقلالی که شما در زندگی متاهلی خود تجربه می کنید، از حقوق قابل توجه در زندگی مشترک است. 

اگر شما که این مقاله را می خوانید مرد باشید، خب سکان زندگی کاملا به دست شماست، شرایط اقتصادی خانواده، تهیه منزل خوراک پوشاک و .. از تکالیف شماست، اما داشتن یک خانه ی گرم، یک همسر مهربان و یک فرزند در خانه ی شماست که تلاش شما را برای کار و کوشش و انجام وظایف دو چندان می کند. 

2-معیارهای غلط برای ازدواج

عده ای قبل از ازدواج معیارهای غلطی برای زندگی مشترک طرح می کنند، و به چیزی جز عشق در یک نگاه، متوسل نمی شوند، چراغ های خطر در رابطه را نادیده می گیرند. خیلی از ازدواج هایی که امروزه با حداقل یک فرزند محکوم به شکست شده اند، در همان ابتدای رابطه، در زمان آشنایی یا حداقل در دوران عقد، چراغ های خطر خود را نشان داده اند اما زوجین به آن توجهی نکرده و منتظر بودند که زمان، چاره ساز باشد و طرفین به مرور زمان تغییر کنند.

برای لذت بردن از زندگی مشترک، باید گامی به عقب برداشت، یعنی به قبل از ازدواج، به زمانی که هرجوانی باید معیارهای مناسبی برای انتخاب همسر، در نظر داشته باشد، چیزی به جز ویژگی های ظاهری، یا ثروت که متاسفانه از معیارهای غلط انتخاب ازدواج در جوانان امروز است. 

3-انتظارات اشتباه از ازدواج

اما به طور کلی لذت بردن از زندگی مشترک نسبی است همان طور که لذت بردن از زندگی به طور فردی، نسبی است، ممکن است هرکسی برای زندگی خود برنامه هایی چیده باشد که این برنامه ها کمک به لذت بردن از زندگی فردی اش کند و همواره در رابطه این موضوع مطرح است که کسی می تواند در زندگی مشترک احساس خوشبختی کند که قبل  از ازدواج هم احساس خوب ِ خوشبختی را داشته باشد، نه این که تمام انتظارات خود را محدود به امر ازدواج کرده باشد که یک روز شوالیه ای می آید سوار بر اسب سیاه و مرا خوشبخت می کند.

4-مشکلات مالی و اقتصادی

گاهی هم افراد فکر می کنند علت عدم احساس رضایتشان از زندگی مشترک به مسائل مالی برمی گردد و برای لذذت بردن از زندگی مشترک لزوما بایستی ثروتمند باشند و پول زیادی را صرف کنند، دور دنیا را باهم بگردند یا کلبه ی اختصاصی در وسط جنگل های سبز شمال داشته باشند و .... خیر این هم نیست، لذت بردن از زندگی زناشویی به سادگیِ انجام دادن تنها چند راهکار ساده است که در ادامه آن ها را با شما به اشتراک می گذاریم اما اجازه دهید ابتدا این سندرم شوالیه سفید سوار بر اسب سیاه را در ذهن شما بشکنم. 

5-سندرم سیندرلا و باورهای نادرست از ازدواج

برخی از زنان بر این باورند که روزی مردی از راه می رسد و تام مشکلات زندگی را از سر راه بر میدارد. این باور اشتباه باعث می شود انتظارات بیجا از همسر به وجود آید. باید دانست هیچ شوالیه ای در کار نیست، و البته این به این معنا هم نیست که ازدواج خوب و شیرین نیست.

حقیقتا ازدواج به معنای تحمل تفاوت هاست! ازدواج یعنی تحمل تفاوت های همسر بدون آزاردیدن. زندگی مشترک، یعنی حضور شخص دیگری جدا و مستقل از خود، را در کنارمان بپذیریم، بدانیم که او فردی است مستقل، دارای عقاید و باورها و افکار و احساسات جدا از ما، که لزوما نباید شبیه ما باشد، تا ما خوشبخت باشیم یا احساس خوشبختی کنیم، بلکه همین که بتوانیم درکنارهم زندگی کنیم، نیازهای هم را تامین کنیم، برای خوشحالی هم تلاش کنیم و فردیت خود را در کنار این زوجیت حفظ کنیم، یعنی یک ازدواج موفق داشته ایم.  

راه های لذت بردن از زندگی مشترک، درک تفاوت ها

یکی از نکاتی که برای لذت بردن از زندگی مشترک لازم است، پذیرش تفاوت های موجودِ روانی و شخصیتی در بین مرد و زن است. در اینجا به تفاوت های روانی می پردازیم، پذیرش این نکته که زن و مرد به لحاظ بیولوژیکی باهم تفاوت هایی دارند و برای رسیدن به تفاهم، بهتر است که  ما این تفاوت ها را بشناسیم و آن ها را درک کنیم. 

1-رویکرد متفاوت به ازدواج

زن براساس طبیعت خود، وقتی عاشق می شود به راحتی می تواند خودش را فراموش کند. به همین دلیل است که در روابط با دیگران و در مناسبات زناشویی تحت تاثیر نیازهای دیگران و همسر قرار می گیرد و انقدر به نیازهای آنها اهمیت می دهد که کلافه می شود.

مردها برعکس زنان هستند، آن ها در روابط خود منقبض می شوند، به این صورت که تا زمانی که همسر خود را به عقد خود درنیاورده اند، به شدت در تلاش و تکاپو هستند چون ذهن مرد به این صورت است که مسائل را مثل پروژه می بیند و خود را موظف می داند که برای به ثمر رسیدن آن پروژه تلاش کند و به طور غریزی و خودکار وقتی هدف پروژه محقق شد، دیگر به آن هدف فکر نمی کند و گویی دیگر به آرامش می رسد، و به این دلیل وقتی زنی مردی را می پذیرد، مرد به سمت درون خود عقب نشینی می کند و به جای توجه به خواسته ها و نیازهای زن، به خواسته های خود بها می دهد و در ذهن خویش به سراغ پروژه های دیگر می رود چون مردها خطی فکر می کنند.

2- خودمحوری مردان

مردها در جریان ازدواج، خودمحور می شوند و بدون این که متوجه باشند، و یا بدانند نسبت به نیازهای همسر خود بی توجه به نظر برسند. خب در این شرایط چه بر سر ازدواج نوپا می آید؟ زن ومرد از هم دور می شوند و پس از مدتی هم احساس می کنند که ازدواج عجب کار اشتباهی است و بدتر از آن فکر می کنند اگر با کس دیگری ازدواج می کردند احتمالا او این ویژگی ها را نداشت! در حالی که این ویژگی ها کاملا ذاتی و غریزی در درون هر مرد و زنی نهفته است.

از دشواری های زنان در روابط زناشویی در چنین شرایطی این است که احساس خود را هم در کنار رسیدگی به نیازهای دیگران محترم شمارده و برای خود نیز تلاش کنند و برای یک مرد در زندگی مشترک، دشواری این است که بر آن احساس خودمحوری خود غلبه کنند. 

3-رفتارهای متفاوت در شرایط یکسان

یکی دیگر از تفاوت های روانی میان زن و مرد این است که مردها وقتی می خواهند در مورد موضوعی صحبت کنند اول به میزان زیادی فکر می کنند و بعد حرف می زنند اما حرف زدن برای زنان اصلا نیازی به فکر کردن ِ طولانی ندارد، آن ها خیلی راحت می توانند موضوعشان را به زبان بیاورند و به همین دلیل این که زن ها سخنوران خوبی هستند، مردها اغلب در بحث ها و مشاجرات زناشویی یا شکست می خورند یا هنگام ناراحتی به غار خود فرو می روند، و سکوت می کنند، بازهم برخلاف زنان که دوست دارند هنگام ناراحتی صحبت کنند. اگر مرد و زن به این تفاوت ها آشنا نباشند، این لحظه دقیقا سرآغاز مشکلات است.

خبر خوب این که، همه ی ما انسان ها نیاز داریم به تعادل برسیم یعنی تا زمانی که به نیمه خصوصیات خود بچسبیم به خوشبختی و لذت بردن از زندگی مشترک نمی رسیم، اما زمانی که نیمه ی دیگر را بپذیریم و سعی کنیم تغییراتی را در نیمه خود نیز ایجاد کنیم، در این صورت ویژگی های زن و مرد ترکیب شده و مکمل هم می شود و به تعادل می رسیم.  

راه های لذت بردن از زندگی مشترک | چرا عشق می میرد؟

یکی ازمهمترین راه هایی برای لذت بردن از زندگی مشترک، پذیرش تفاوت های روانی میان زن و مرد، و پذیرش تفاوت های ساختاری شخصیت بین زن و شوهر لزوما به معنای فراموش کردن خودِ فردی شما نیست! شاید برایتان اتفاق افتاده باشد که پس از مدتی مثلا ده سال عشق و حرارت در زندگی زناشویی خاموش می شود، در این قسمت می خواهیم به علت و چرایی این موضوع بپردازیم، که چرا عشق می میرد؟

سرکوب احساسات و علایق

وقتی زوجین به تفاوت های مکمل یکدیگر توجه نمی کنند، نسبت به هم بی تفاوت می شوند و نمی توانند که عشق را در بین خود زنده نگه دارند. این از دست رفتن جذابیت، به این شکل ممکن است اتفاق بیوفتد که خویشتن واقعی خود را در تلاشی برای راضی کردن همسرتان از دست بدهید. مثلا فردی نوع پوشش همسر خود را نمی پسندد یا مثلا با خانواده تان قطع ارتباط می کند، یا اجازه ادامه تحصیل به شما نمی دهد، به مرور شما از این فرد اجتماعی و پرشور تبدیل می شوید به یک انسان سرد و ساکت که اعتماد به نفس خود را از دست داده است.

زمانی که سعی دارید همسرتان را به قالب و قواره ای که خودتان می پسندید درآورید، درواقع دارید این پیغام را تلویحا به همسرتان می دهید که خودواقعیِ او شایسته ی عشق ورزی یِ شما نیست. هرقدر زن و شوهر بیشتر مجبور شوند که برای جلب توجه و محبت همسر خویش، احساسات و افکار شخصی خود را سرکوب کنند در این صورت شور و اشتیاق و علاقه آن ها بیشتر فروکش می کند و این گونه است که عشق می میرد. لازم است زوجین به سلیقه و انتخاب یکدیگر احترام بگذارند و در جهت پایداری در زندگی زناشویی کوشش کنند.

راه های لذت بردن از زندگی مشترک | تفاوت های شخصیتی

اما زمانی که تفاوت ها در حوزه شخصیت باشد چه کار کنیم؟ درون گرایی در مقابل برون گرایی یکی از مصادیق تفاوت شخصیتی میان زوجین است، که یکی از مهم ترین تفاوت هاست. برای پذیرش این خصوصیت بهتر است اطلاعات خود را در مورد شخصیت های درون گرا و برون گرا بالا ببرید، آگاهی و علم اغلب اوقات سوتفاهم ها و پیش داوری های ما نسبت به رفتار طرف مقابل از بین می برد. 

بگذارید با شما صادق باشم، تفاوت در هر حوزه ای که باشد چه روانی چه شخصیتی، زمان توجه شما به آن، قبل از شروع زندگی مشترک است نه پس از آن! این تصور که او را با هر خصوصیاتی که باشد به مرور تربیت می کنم یا تغییر می دهم خیال خامی بیش نیست، پس از ازدواج، شما اگر همسرتان را دوست بدارید، بهتر است برای لذت بردن از زندگی مشترکتان، این تفاوت ها را بپذیرید در غیر این صورت عشق در میان شما می میرد، و پس از آن تبعات در راه است.  

راه های لذت بردن از زندگی مشترک

پس از پذیرش تفاوت های روانی و شخصیتی ِ زوجین، نوبت می رسد به راه هایی برای لذت بردن از زندگی مشترک که در اینجا بیان خواهد شد.

سلایق و علایق یکدیگر را بشناسید و به آن احترام بگذارید.

به دنبال راه های خوشحال کردن طرف مقابل باشید

نکات منفی خود را بشناسید و در صدد تغییر آن ها برآئید.

حفظ عشق و ابراز عشق با جشن سالگرد و ...

در هفته یک تایمی از روز را برای درکنار هم بودن خالی کنید.

ارتباط چشمی با یکدیگر برقرار کنید.

کادو بگیرید، جشن کوچک برگذار کنید.

زمانی را به تفریحات دو نفره اختصاص دهید.

ناراحتی های خود را بازگو کنید.

درگیر بازی ذهن خوانی نشوید، منتظر نباشید همسرتان از حرکات شما تشخیص دهد چه نیازهایی دارید.

به یکدیگر فرصت اشتباه کردن و سپس جبران کردن بدهید.

نسبت به تغییرات زندگی، وضعیت جامعه و تاثیرات آن در زندگی، وضعیت اقتصادی، یا دخالت اطرافیان صبور و انعطاف پذیر باشید.

اسرار زندگی مشترکتان را در هیج کجا بازگو نکنید، مگر نزد یک مشاور امین.

هرچیزی که باعث لذت و یا آزار شما در رابطه جنسی می شود با شریک جنسی خود به راحتی بازگو کنید.

بهداشت شخصی خود را برای رابطه جنسی و به طور کلی در زندگی رعایت کنید.

از رفت وآمد بیش از حد به منزل پدری خود پرهیز کنید.

بعد از دعواهای سنگین، اولین فکر شما جدایی و طلاق نباشد، بهترین راه در این مواقع مشاوره است.

صحبت درباره عشق سابق یا خواستگار سابق اصلا توصیه نمی شود

از مقایسه در زندگی خود دست بردارید، مقایسه وسایل زندگی خود، مقایسه محل زندگی خود، مقایسه همسر با دیگران  یا با همسر سابق بپرهیزید.

در صورت وجود مشکلات جنسی آن را درمان نمایید.

مشکلات و اختلافات هر چند کوچک را به طور کامل حل کنید. 

 کلام آخر درباره راه های لذت بردن از زندگی مشترک

در زندگی مشترک درگیر استفاده از برگه های جریمه به خاطر خطاهای یکدیگر نشوید، نگذارید برگه های عشق و نوازش و تشویق خاک خورده بماند. زندگی را سخت نگیرید. از تکنیک های آرام سازی بهره بگیرید. مشکلات را دست به دست یکدیگر از سر راه بردارید و برای لذت بردن از زندگی مشترک برنامه ریزی کنید، تفریحات سالم داشته باشید، سفر بروید. راه های برای لذت بردن از زندگی مشترک که به ذهنتان می رسد را اجرا کنید و در آخر می توانید از مشاوره نیز بهره مند شوید.