۰ نفر

همه چیز درباره افسردگی نوجوانان دختر و پسر

۱۷ مهر ۱۴۰۱، ۱۹:۴۲
کد خبر: 672940
همه چیز درباره افسردگی نوجوانان دختر و پسر

هر نوع افسردگی می‌تواند شما را غمگین و منزوی کند، همچنین افسردگی شما را از لذت بردن از زندگی و فعالیت‌های موردعلاقه‌تان دور می‌کند. افسردگی با ویژگی‌های غیرمعمول بروز می‌کند و در هر بیمار با نشانه‌های خاص مشاهده می‌شود.

ریشه یابی علل افسردگی در نوجوانان و روش های برخورد و درمان

به گزارش اقتصاد آنلاین، این اختلال سلامت روان در نوجوانان نیز بروز می‌کند و محدود به گروه سنی خاصی نیست. افسردگی در نوجوانان در صورت عدم‌تشخیص و کنترل می‌تواند تبعات سنگینی به دنبال داشته باشد.

در این راستا ضروری است که شما نسبت به علائم و رفتارهای فرزند نوجوان خود هوشیار باشید. درصورتی‌که علائم افسردگی را بیش از چند هفته در فرزند خود مشاهده کردید، به متخصص سلامت روان مراجعه نمایید. پیشنهاد می‌کنیم مطالعه این مقاله را از دست ندهید، چراکه شما را نسبت به نشانه‌های هشداردهنده افسردگی در نوجوانان آگاه می‌کند.

افسردگی در نوجوانان

افسردگی

افسردگی در نوجوانان یک مشکل جدی سلامت روان است. این اختلال سبب می‌شود نوجوان احساس غم و اندوه پیوسته داشته باشد. او علاقه خود به انجام فعالیت‌های روزمره و لذت‌بخش را از دست می‌دهد. این اختلال سلامت روان می‌تواند بر نحوه تفکر و تعقل فرزند نوجوان شما تأثیر بگذارد و احساسات و رفتارهای او را تغییر دهد. این بیماری حتی می‌تواند سبب بروز مشکلات عاطفی، عملکردی و فیزیکی در او شود.

باوجوداینکه افسردگی می‌تواند در هر بخشی از زندگی ما رخ دهد، اما در همه افراد به یک صورت بروز نمی‌کند. نظر به اینکه نوجوانان در دوره حساسی از زندگی به سر می‌برند و تغییرات فیزیکی و روانی وسیعی را تجربه می‌کنند، بروز افسردگی می‌تواند سلامت روان و عملکرد او در آینده را به چالش بکشد. علائم افسردگی در نوجوانان و بزرگ‌سالان با اینکه تشابهاتی دارند اما در پاره‌ای از موارد نیز دارای تفاوت هستند.

مسائلی همچون فشار همسالان، انتظارات تحصیلی و تغییرات فیزیکی در نوجوانان رخ می‌دهد، می‌توانند نوسانات گسترده‌ای را در زندگی نوجوانان به وجود بیاورند. در حالت نرمال این تغییرات و فراز و نشیب‌ها سبب بروز احساساتی زودگذر می‌شوند، اما در برخی از نوجوانان کاهش سطح روحیه و تغییرات خلقی بیش از احساسات موقتی است و نشانه‌های افسردگی در آن‌ها دیده می‌شود.

باید بدانید که نمی‌توانید از فرزند خود خیلی راحت بخواهید بر افسردگی غلبه کند. افسردگی در نوجوان یک ضعف یا مسئله سطحی نیست که بتواند تنها با میل و اراده خود بر آن غلبه کند. این اختلال روان درصورتی‌که کنترل و درمان نشود، می‌تواند عواقب جدی به همراه داشته باشد و نیاز به درمان طولانی‌مدت دارد. در بیشتر نوجوانان، علائم افسردگی با درمان‌هایی مانند دارو و مشاوره روان‌شناختی کاهش پیدا می‌کند. در ادامه می‌توانید علائم خاص افسردگی در نوجوانان را ملاحظه نمایید.

علائم افسردگی در نوجوانان

علائم و نشانه‌های افسردگی نوجوانان شامل ایجاد تغییراتی مشهود نسبت به نگرش و رفتارهای قبلی آن‌ها است. این تغییرات می‌توانند سبب بروز ناراحتی و مشکلات قابل‌توجهی در محل تحصیل یا خانه شوند. همچنین این تغییرات می‌توانند نوجوان افسرده را از فعالیت‌های اجتماعی دور کنند و در سایر زمینه‌های زندگی نیز او را ضعیف نمایند.

معمولاً نوجوانانی کاملاً درگیر افسردگی می‌شوند و یا در حال تجربه علائم افسردگی  هستند، دائماً احساس غم و اندوه دارند. این غم و اندوه شامل گریه بدون دلیل و آشکار نیز می‌شود. فرزند شما به‌صورت مداوم احساس ناامیدی دارد و نسبت به مسائل پیرامون افکار منفی ابراز می‌کند. او ممکن است احساس خشم داشته باشد و بر سر مسائل خیلی کوچک نیز پرخاش کند.

علائم افسردگی از نظر شدت می‌توانند متفاوت باشند، بنابراین هرگز فرزند خود را با نوجوان مبتلای دیگر و یا افرادی که در خانواده‌تان تجربه افسردگی داشتند مقایسه نکنید. ولی به‌طورکلی تغییرات در احساسات و رفتار نوجوان شما ممکن است شامل موارد زیر شود:

احساس غم

تحریک‌پذیرو ناامید

احساس ناامیدی و پوچی

خلق‌وخوی تحریک‌پذیر یا آزاردهنده

از دست دادن علاقه یا لذت در انجام فعالیت‌های معمولی و لذت‌بخش

از دست دادن علاقه یا درگیری با خانواده و دوستان

کاهش سطح عزت‌نفس

افکار مکرر درباره مرگ، اقدام به خودکشی

احساس پیوسته در این باره که زندگی و آینده تیره‌وتار است

بروز اختلال در تفکر کردن، تمرکز کردن، تصمیم‌گیری و به خاطر سپردن چیزها

حساسیت شدید نسبت به رد یا شکست و نیاز به اطمینان بیش‌ازحد

احساس بی‌ارزش بودن یا احساس گناه

تثبیت شکست‌های گذشته یا سرزنش اغراق‌آمیز خود یا انتقاد از خود

تغییرات رفتاری در افسردگی نوجوانان

معمولاً نوجوانانی در معرض افسردگی قرار دارند، تغییرات رفتاری زیر در آن‌ها مشاهده می‌شود:

سوق پیدا کردن به مصرف الکل یا مواد مخدر

احساس خستگی و از دست دادن انرژی

بی‌خوابی یا خواب زیاد

تغییر در اشتها، کاهش اشتها و کاهش وزن، یا افزایش میل به غذا و در پی آن افزایش وزن

کند شدن تفکر، صحبت کردن یا حرکات بدن

بی‌قراری و آشفتگی مانند قدم زدن، فشار دادن دست یا ناتوانی در نشستن

دوری کردن از اجتماع

شکایت مکرر از درد بدن، سردرد غیرقابل توضیح

برنامه‌ریزی برای خودکشی یا اقدام به خودکشی

آسیب رساندن به خود به‌عنوان‌مثال بریدن، سوزاندن یا سوراخ کردن بیش‌ازحد اندام یا خال‌کوبی

توجه کمتر به بهداشت شخصی یا ظاهر

طغیان خشم، رفتار مخاطره‌آمیز یا دیگر رفتارهای کنشگرانه

کاهش عملکرد در مدرسه یا غیب مکرر از مدرسه

تست افسردگی در نوجوانان

اینکه کدام رفتارهای نوجوان طبیعی است و کدام یک غیرطبیعی چندان راحت نیست، مگر اینکه تست افسردگی انجام بگیرد. تشخیص تفاوت بین فراز و نشیب‌هایی که تنها قسمتی از افسردگی نوجوانی هستند، ممکن است برای شما و حتی ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی دشوار باشد. لازم است با نوجوان خود صحبت کنید، سعی کنید مشخص کنید که آیا او می‌تواند احساسات ناگهانی و چالش‌برانگیز خود را مدیریت کند یا اینکه زندگی برای او سخت و طاقت‌فرسا به نظر می‌رسد.

تست افسردگی برای نوجوانان یکی از روش‌های تشخیص به‌موقع، کنترل و درمان اختلالات سلامت روان است که در جوانان بروز می‌کند. متخصصین برای بررسی سلامت روان جوانان یا اطلاع از اینکه فرد تا چه حد در معرض ابتلا به بیماری است، از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند. تست افسردگی انواع متفاوتی دارد که اغلبشان شامل سؤالاتی در خصوص سلامت روان فرد می‌شوند.

به گفته وب‌سایت mayoclinic نوجوانی که شرایط زیر را داشته باشند، بیشتر در معرض افسردگی قرار دارند:

درگیر بودن با مسائلی که بر روی عزت نفس فرد موثر است؛ مانند چاقی، قلدری هم‌سالان، مشکلات تحصیلی و…

داشتن سابقه آزار و اذیت جنسی یا جسمی

داشتن سابقه سایر اختلالات سلامت روان مانند اختلال دو قطبی، اضطراب، پرخوری عصبی و…

ابتلا به بیماری فیزیکی مزمن مانند سرطان، دیابت یا آسم

داشتن ناتوانی یادگیری یا اختلال کم‌توجهی – بیش فعالی (ADHD)

علل بروز افسردگی نوجوانی

دقیقاً مشخص نیست که چه چیزی سبب بروز افسردگی می‌شود، اما ممکن است مسائل مختلفی در به وجود آمدن و تشدید آن دخیل باشند. برخی از مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر است.

فعل‌وانفعالات شیمیایی مغز

انتقال‌دهنده‌های عصبی مواد شیمیایی مغزی هستند که به‌طور طبیعی وجود دارند که سیگنال‌ها را به دیگر قسمت‌های مغز و بدن شما منتقل می‌کنند. زمانی که این مواد شیمیایی غیرطبیعی یا مختل شوند، عملکرد گیرنده‌های عصبی و سیستم‌های عصبی تغییر می‌کند و منجر به افسردگی می‌شود.

صفات ارثی

نوجوانانی که خویشاوندان خونی آن‌ها سابقه بیماری‌های سلامت روان دارند، بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند.

هورمون‌ها

ایجاد تغییر و نوسان در حد متعادل هورمون‌های بدن امکان دارد در بروز یا ایجاد زمینه بروز افسردگی نقش داشته باشد.

ترومای اوایل دوران کودکی

رویدادهای آسیب‌زا در دوران کودکی، مانند آزار جسمی یا عاطفی، از دست دادن والدین و … ممکن است سبب بروز تغییراتی در مغز شود که فرد را مستعد افسردگی می‌کند.

الگوهای یادگیری منفی تفکر

افسردگی در نوجوانان امکان دارد با یادگیری احساس درماندگی مرتبط باشد. در این حالت نوجوان سعی می‌کند بجای پیدا کردن راه‌حل مشکل در مقابل چالش‌های زندگی خود را ناتوان و درمانده نشان دهد.

علائم افسردگی در نوجوانان دختر

تشخیص علائم افسردگی در نوجوانان دختر چندان راحت نیست، چرا که زمانی که فرد بیمار و افسرده می‌شود همیشه علائمی ثابت ندارد. او ممکن است گاهی خشمگین و عصبانی و گاهی غمگین و انزواطلب باشد، بنابراین برای تشخیص صحیح شما نیاز به کمک متخصص سلامت روان دارید. اما به‌طورکلی شایع‌ترین علائم افسردگی در دختران نوجوان را می‌توان در موارد زیر خلاصه نمود:

ناراحتی و ناامیدی نسبت به زندگی

گریه‌های پی‌درپی و بدون دلیل

بی‌علاقه شدن نسبت به انجام امور روزانه و حتی فعالیت‌های موردعلاقه

دور شدن از دوستان و گرایش بیشتر به تنها ماندن

دوری کردن از جمع خانواده

بی‌قرار و کلافه شدن

کاهش سطح عملکرد تحصیلی

نداشتن شوق و انگیزه نسبت به آینده

کاهش سطح تمرکز و کاهش قدرت تصمیم‌گیری