۰ نفر

چرا بلیت ناوگان حمل و نقل برای نوروز کمیاب شد؟

۱۷ اسفند ۱۴۰۱، ۸:۲۵
کد خبر: 705402
چرا بلیت ناوگان حمل و نقل برای نوروز کمیاب شد؟

به گفته مسئولان حوزه حمل ونقل از ماه‌های گذشته برنامه‌ریزی برای فروش بلیت‌های نوروزی انجام شده اما برخی مسافران از نبود بلیت اتوبوس، قطار و هواپیما گله‌مند هستند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ این روزها با توجه به تعطیلات نیمه شعبان همچنین نزدیک شدن به ایام نوروز و افزایش تقاضای سفر، بسیاری از مسافران با مشکلاتی برای تهیه بلیت روبرو شده اند به طوری که برخی افراد می گویند در اسفندماه برای تهیه بلیت اتوبوس، قطار و هواپیما اقدام کرده اند، اما نتوانسته اند بلیت مورد نظر خود را پیدا کنند.

روغنی یکی از مسافران که قصد خرید بلیت اتوبوس برای نیمه شعبان به مقصد مشهد را داشته است به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: از هفته گذشته برای خرید بلیت اتوبوس هم از طریق اینترنتی و هم از طریق حضوری اقدام کرده ام اما نتوانستم بلیت اتوبوس پیدا کنم.

او می‌گوید: بسیاری از شرکت و رانندگان اعلام می کنند که ما درخواست افزایش قیمت بلیت اتوبوس را داشتیم و با توجه به آنکه در سال های گذشته به دلیل یک سر خالی بودن برای ایام نوروز، دولت با افزایش قیمت موافقت می کرد اما امسال افزایش نداده بنابراین ما هم  هیچ سرویسی نمی دهیم.

تهیه بلیت

 حسینی یکی از رانندگان اتوبوس هم با تایید این موضوع به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: متاسفانه افزایش هزینه ها در اتوبوس سرسام آور شده و از طرف دیگر نرخ لوازم یدکی و قطعات و روغن هم بسیار زیاد شده و در این حالت دولت هیچ همکاری نمی کند. با وجود آنکه از ماه های گذشته درخواست افزایش قیمت کرده بودیم اما موافقت نشده است.

بلیت اتوبوس تهران به مشهد

بحث کمبود بلیت تنها در بخش اتوبوس مطرح نبوده و این مشکل در  حوزه ریلی هم وجود دارد. از روز شنبه که پیش فروش بلیت ها به صورت حضوری و اینترنتی شروع شده اما بسیاری از مسافران از پیدا نکردن بلیت قطار معترض هستند.

این در حالی است که‌ هم مدیرعامل شرکت راه آهن و هم وزیر راه وشهرسازی تاکید کرده بودند که مشکل فروش بلیت برطرف شده و تمامی شرکت های حمل ونقل ریلی ظرفیت های خود را کامل عرضه کرده اند.

در خصوص این مشکل بخش حمل ونقل هوایی هم دست کمی از سایر شقوق حمل ونقلی ندارد و بسیاری از مسافران حتی در ایامی که‌ پیک جابه جایی مسافر هم نیست، نمی توانند  برای مقصد مورد نظر خود بلیت هواپیما پیدا کنند.

مسافران در صورت پیدا نکردن بلیت اتوبوس به لیست انتظار مراجعه کنند

در حوزه حمل ونقل جاده ای آقای داریوش باقر جوان گفت: اکنون برای تمامی مسیرها بلیت اتوبوس وجود دارد و مسافران هم به صورت اینترنتی و هم به صورت حضوری می توانند بلیت تهیه کنند.

به گفته مدیرکل دفتر حمل ونقل مسافری سازمان راهداری، در صورتی که مسافری نتوانست بلیت پیدا کنند، می تواند با مراجعه به بخش رزواسیون در لیست انتظار برای تهیه بلیت قرار بگیرد و در صورت تکمیل شدن ظرفیت اقدام به انجام سفر و یا سرویس فوق العاده کنند.

او می گوید: به هیچ عنوان عدم فروش بلیت توسط رانندگان یا شرکت های حمل ونقل مسافری را تایید نمی کنم و اکنون تمامی تشکل ها و بخش های صنفی برای خدمات دهی به مسافران نوروزی اعلام آمادگی کرده اند.

باقر جوان گفت: در صورتی که شرکت های حمل ونقلی یا رانندگان برای تهیه لوازم یدکی یا سوخت مشکل دارند با اعلام نیاز خود می توانند آنها را اعلام کنند.

مدیرکل دفتر حمل ونقل مسافری سازمان راهداری تاکید کرد: در حال حاضر ۸هزار دستگاه اتوبوس با متوسط ظرفیت ۳۲ نفر و ۲۴هزار دستگاه مینی بوس با ظرفیت ۱۷ نفر و ۳۳هزار دستگاه سواری کرایه پلاک عمومی با ظرفیت سه نفر برای ایام نوروز در نظر گرفته شده است.

او گفت: با توجه به تشدید تحریم ها، امسال نسبت به سال گذشته تعداد ناوگان حمل ونقل با کاهش روبرو شده است.

کمبود بلیت قطار به دلیل تقاضای بالا در این بخش است

 در خصوص پیگیری مشکلات در حوزه ریلی مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: ظرفیت حمل ونقل مسافری ریلی برای نوروز پیش رو ۱۰ درصد نسبت به نوروز ۱۴۰۱ افزایش داشته و از شرکت راه آهن خواسته ایم بلیت ها مستقیم به مردم فروخته شود.

او گفت: تقاضای سفر در بخش ریلی به دلیل پایین بودن قیمت تمام شده بلیت توسط مسافران بسیار بالاست، ولی ما با محدودیت ناوگان مواجه هستیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بیشترین میزان تقاضای سفر به مشهد مقدس است، گفت: به شرکت راه آهن ابلاغ کردیم که ظرفیت حمل و نقل ریلی مسافری مشهد ۱۵ درصد افزایش یابد.

بذرپاش با تاکید بر اینکه کسی بلیت ها را نگه نمی دارد، گفت: این بلیت ها برای عرضه و فروش به مسافران است و به مردم قول می‌دهیم در حد توان خود بلیت ها را آماده کنیم ولی علت اینکه برخی نتوانسته اند بلیت قطار تهیه کنند به دلیل تقاضای بسیار زیاد سفر با قطار است.

قیمت بلیت هواپیما کنترل‌شده است

در خصوص بلیت هواپیما هم جعفر  یازرلو سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور به باشگاه خبرنگاران  جوان گفته است: قیمت بلیت هواپیما کنترل شده و در چارچوب دامنه نرخ مصوب فروخته می شود. عامل گرانفروشی ایرلاین‌ها نیستند و بازیگران و نرم‌افزارهای موبایلی دلیل گرانفروشی بلیت هواپیما هستند.

او اعلام کرد: شرکت های هواپیمایی از تمامی ظرفیت های خود برای جابه‌جایی مسافران استفاده می کنند و هیچ افزایش قیمتی وجود ندارد و  این سخن که پروازهای داخلی کاهش یافته و شرکت ها به پروازهای خارجی روی آورده اند را به صورت کامل تکذیب می‌کنم چرا که مجوز در بخش  هوایی به ۶۵۰ مورد رسیده است.