۰ نفر

مسکن حمایتی در کدام شهر ساخته نمی شود؟

۲۱ آذر ۱۴۰۰، ۱۲:۲۵
کد خبر: 589149
مسکن حمایتی در کدام شهر ساخته نمی شود؟

شهرستان شوش یکی از شهرهایی است که نامش در طرح «نهضت ملی مسکن» نیست و این امر آرزوی خانه دار شدن جوانان و افراد فاقد مسکن را بر باد داده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر؛  خانه دار شدن یکی از نیازهای اساسی هر فردی است و این روزها خانه دار شدن به یک آرزو تبدیل شده است؛ افزایش لحظه‌ای قیمت مسکن و بالا رفتن سرسام‌آور قیمت اجاره‌بها هر فردی در جامعه به خصوص جوانان را با مشکلات فراوانی مواجه کرده است.

ساخت سالی یک میلیون واحد مسکونی مهم‌ترین شعار سید ابراهیم رییسی در انتخابات بود که باعث ایجاد امید در جامعه شد؛ دولت جدید برای اجرایی شدن هر چه سریع‌تر این وعده‌ها از روزهای اول آغاز کار دولت دست به کار شده و طرح جهش مسکن را در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار داد.

این روزها سامانه ثبت نام برای مسکن از سوی وزارت راه و شهرسازی فعال شده اما نام برخی شهرها به دلایل مختلفی در این سامانه نیست که باعث نارضایتی شهروندان شده است‌؛ شهرستان شوش یکی از شهرهایی که نامش در این سامانه نیست و با نارضایتی‌های شهروندان شده است.

شوش سهمی در طرح مسکن ندارد

ظهیری یکی از شهروندان شوشی اظهار می‌کند: چرا باید نام شوش در سامانه ثبت نامی طرح جهش مسکن نباشد و باید مسئولان شهرستان شوش نسبت به این مورد بسیار مهم پاسخگو باشند.

وی می‌گوید: اکنون مشکل نداشتن منزل مسکونی یکی از مهم‌ترین مشکلات جامعه در کنار اشتغال و گرانی‌هاست؛ ما جوانان امیدمان به دولت رییسی برای همین موارد بود چون یکی از وعده‌های رییس جمهور در زمان انتخابات ساخت منزل و صاحب خانه‌دار شدنی ایرانی‌ها بود اما امروز مشاهده می‌کنیم که شهر شوش هیچ سهمی در این طرح مهم ندارد.

این شهروند شوشی ادامه می‌دهد: تاکنون دلیل نبود نام شوش را در این سامانه مطلع نشدیم چون هیچ مسئولی پاسخگو نیست اما در فضای مجازی مواردی مطرح شده که شوش زمین دولتی ندارد؛ این موضوع برایم تعجب آور است چون این همه زمین خالی بدون استفاده دور تا دور شهرستان شوش وجود دارد.

برهانی یکی از فعالان سیاسی و اجتماعی شهرستان شوش  اظهار می‌کند: آرزوی خانه‌دار شدن با شرایط موجود برای دهک‌های پایین بیش از ۲۰۰ سال طول خواهد کشید.

وی ادامه می‌دهد: دولت کنونی با بهره‌مندی از تجارب مسکن مهر و دولت قبلی و بررسی نقاط مثبت و منفی و قانون جهش تولید خودش را موظف کرده که در چهار سال چهار میلیون مسکن بسازد و بر این اساس برنامه نهضت ملی مسکن را ابلاغ کرد.

وی تصریح کرد: اما این اقدام در شهرستان شوش موفق نبوده و مردم فاقد مسکن موفق به ثبت نام در سامانه طرح جهش مسکن مربوط نشدند.

این فعال اجتماعی و سیاسی یادآور شد: در فضای مجازی در دو نوبت مطالبه دلیل نبود نام شوش و همچنین پیشنهاد برای حل مشکل را مطرح شده و حتی زمینی را که می‌تواند کمکی به حل این مشکل کند، پیشنهاد دادیم ولی پاسخی از سوی مسئولان دریافت نکردیم.

این شهروند شوشی ادامه می‌دهد: انتظار داریم که به منظور دفاع از حقوق شهروندی، دادستان شهرستان شوش به این مسئله ورود کرده و در صورت وجود تخلف نیز برخورد قانونی کند.

زمینی برای طرح مسکن نیست

عدنان غزی، فرماندار شهرستان شوش  بیان می‌کند: همه زمین‌های دولتی این شهرستان در سال‌های گذشته برای ساخت مسکن مهر واگذار شده است.

وی با اشاره به واگذاری زمین‌های دولتی به تعاونی‌ها می‌گوید: برای طرح جهش مسکن، زمین مورد نیاز دولتی در شهرستان شوش وجود ندارد.

فرماندار شهرستان شوش ادامه می‌دهد: قرار است با پیگیری‌ها و رایزنی‌های صورت گرفته، ۱۳ هکتار زمین با کاربری کشاورزی در کوی ابوذر غفاری را برای طرح جهش مسکن آماده کنیم.

غزی عنوان می‌کند: برای تغییر کاربری این زمین‌ها نیاز به اخذ مجوز کمیسیون ماده پنج نیاز است و در تلاش هستیم که هرچه سریع‌تر این کار نهایی شود تا شهروندان شوش بتوانند از طرح جهش مسکن استفاده کنند.

لزوم تغییر کاربری اراضی

رضا رضایی، مدیرکل راه و شهرسازی استان خوزستان در گفت‌وگویی در پاسخ به سوال مجری در خصوص نبود نام شهرستان شوش در سامانه ثبت نامی طرح جهش مسکن اظهار کرد: شهرستان شوش یکی از شهرستان‌های دچار مشکل برای اجرای طرح جهش مسکن است.

وی گفت: اقداماتی در راستای تغییر کاربری در این شهرستان با هدف تعیین زمین و با رعایت ضوابط شهرسازی در دستور کار قرار دارد، همچنین اراضی با مالکان خصوصی هم در حریم شهری وجود دارند که با الحاق آنها به محدوده شهر در تلاش هستیم زمین مورد نیاز برای اجرای طرح را تأمین کنیم.

طرح نهضت جهش مسکن یا تولید مسکن یکی از مهمترین شعارهای دولت سیزدهم برای حل مشکل بسیاری از جوانان در کشور به شمار می‌رود ولی با این شرایط به نظر می‌رسد؛ رویش جوانه‌های امید در دل مردم شوش برای خانه دار شدن را شاهد نخواهیم بود.