۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

زمان اعلام نتیجه ثبت‌نام مسکن حمایتی مشخص شد / تکلیف متقاضیان مسکن ملی چه می‌شود؟

۱۶ آذر ۱۴۰۰، ۱۸:۰۰
کد خبر: 587832
زمان اعلام نتیجه ثبت‌نام مسکن حمایتی مشخص شد / تکلیف متقاضیان مسکن ملی چه می‌شود؟

ثبت‌نام مسکن حمایتی دو هفته دیگر به پایان می‌رسد و متقاضیان از ابتدای دی ماه منتظر پیامک نتیجه ثبت‌نام خود باشند. وزارت راه و شهرسازی همچنین توضیحاتی درباره متقاضیان مسکن ملی و تعیین تکلیف این دسته از ثبت‌نامی‌ها ارائه کرد.

اقتصادآنلاین - پریسا شاکری؛ ثبت‌نام مسکن حمایتی برای بار دوم تمدید شد و دولت اعلام کرد که با توجه به استقبال متقاضیان از این طرح، افراد می‌توانند تا پایان آذر ماه همچنان برای دریافت مسکن حمایتی درخواست بدهند.

آخرین اخبار پیرامون این مسکن حمایتی حاکی از آن است که تاکنون حدود ۲ میلیون نفر در این طرح ثبت نام کرده‌اند و بنا به گفته محمود محمودزاده، معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی نتایج پالایش ثبت‌نام متقاضیان در طرح نهضت ملی مسکن از ابتدای دی ماه به مرور از طریق پیامک به متقاضیان اعلام می‌شود و افراد بعد از دریافت پیامک می‌توانند مراحل دیگر از جمله تکمیل پرونده و پرداخت آورده را انجام دهند.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: در حال حاضر همزمان با ثبت‌نام متقاضیان، پالایش از ثبت‌نام‌کنندگان توسط سیستم‌های مختلف انجام می‌شود و متقاضیانی که در این طرح ثبت‌نام کردند، در صورتی که هر ۴ شرط اعلام شده را داشته باشند، واجد شرایط شناخته شده و به آن‌ها پیامک تایید ارسال خواهد شد.

محمودزاده ادامه داد: با توجه به تلاطم‌های اقتصادی تصمیم بر این گرفته شد که سابقه مالکیت خصوصی از ۱۶ سال (سال ۸۴ تاکنون) به ۵ سال کاهش داشته باشد، به این ترتیب افرادی که در گذشته سابقه مالکیت داشته و به هر دلیلی ملک خود را فروخته‌اند با شرط عدم مالکیت خصوصی در حداکثر ۵ سال گذشته امکان ثبت‌نام نهضت ملی مسکن را دارند.

او گفت: تا پایان آذر ماه سابقه سکونت و مالکیت خصوصی متقاضیان در این بخش ملاک برای پالایش‌ها است.

مسکن ملی و مسکن حمایتی ادغام می‌شود

چندی پیش وزارت راه و شهرسازی خبر داد که مسکن ملی و مسکن حمایتی ادغام می‌شوند و تسهیلات و امتیازاتی که به مسکن حمایتی تعلق می‌گیرد مشمول حال متقاضیان مسکن ملی هم می‌شود. حالا تعداد زیادی از متقاضیان مسکن ملی خبر می‌دهند که با مراجعه به سامانه ثبت‌نام مسکن حمایتی متوجه شده‌اند که برای درخواست مسکن حمایتی باید ثبت‌نام مسکن ملی خود را لغو کنند اما آنها موفق به ورود به سامانه مسکن ملی نمی‌شوند.

پیگیری‌های اقتصادآنلاین از وزارت راه و شهرسازی حاکی از آن است که متقاضیان مسکن ملی نیاز به ثبت‌نام مجدد برای مسکن حمایتی ندارند و در صورتی که وزارت راه و شهرسازی آنها را مشمول دریافت مسکن حمایتی تشخیص دهد به آنها برای دریافت مسکن حمایتی پیامک ارسال می‌کند و در واقع ثبت‌نامی‌های مسکن ملی هم در صف دریافت مسکن حمایتی قرار می‌گیرند.

آخرین تغییرات قوانین ثبت‌نام مسکن حمایتی

 پیش‌تر زنان خودسرپرست بالای ۳۵ سال سن، معلولان جسمی و حرکتی، نخبگان علمی امکان ثبت‌نام را داشتند که با مصوبه دولت هم اکنون آقایان مجرد بالای ۴۵ سال سن و بیماران خاص نیز امکان ثبت‌نام را یافته‌اند.

همچنین دولت سیزدهم به وزارت راه و شهرسازی تکلیف کرده است تا شرایط ثبت‌نام برای سایر مجردان را نیز فراهم کند.

به جز این سابقه سکونت و مالکیت خصوصی در شروط نهضت ملی مسکن اصلاح شده است.  یکی از شروط فرم ج سبز بوده است که نشان می‌دهد متقاضیان از اول انقلاب از امکانات دولتی برای زمین و یا وام‌های یارانه‌ای استفاده نکرده‌اند. همچنین تاهل و سابقه ۵ سال سکونت در شهر مورد تقاضا و عدم مالکیت خصوصی متقاضیان از اول فرودین ۸۴ از شروط اولیه بوده است که وزارت راه و شهرسازی مکلف شده است تا دو شرط از پنج شرط اولیه را اصلاح کند.

وزارت راه سابقه مالکیت خصوصی را در شروط نهضت ملی به ۵ سال کاهش داده است. سابقه سکونت برای همه شهرهای کشور ۵ سال محاسبه نمی‌شود به ویژه افرادی که از شهرهای بزرگ به شهرهای کوچک می‌روند زمان به ۲ تا ۳ سال تقلیل  داشته است. همچنین در خصوص سابقه مالکیت خصوصی نیز بر اساس آیین‌نامه قبل باید حداقل بیش از ۱۶ سال مالکیت نداشته باشند که این رقم به ۵ سال کاهش پیدا کرده است. بر این اساس افرادی که در سنوات گذشته ملک مسکونی خود را از دست داده و بر اساس آیین‌نامه امکان ثبت‌نام نداشتند بر اساس شرایط جدید امکان بهره‌مندی از طرح‌های حمایتی را پیدا می‌کنند.

گفتنی است نرخ سود تسهیلات مسکن حمایتی ۱۸ درصد است و تسهیلات در تهران و شهرهای جدیدی که پوشش جمعیتی تهران در آنها ثبت‌نام می‌کنند ۴۵۰ میلیون تومان، در کلانشهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت ۴۰۰ میلیون تومان، برای مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون تومان، برای سایر شهرهای کشور ۳۰۰ میلیون تومان و در روستاها تا ۲۵۰  میلیون تومان است. این تسهیلات با کارمزد ۱۸ درصد است.