۰ نفر

وزیر راه و شهرسازی؛

۵۰۰هزار مسکن ملی در حال ساخت است

۱۵ تیر ۱۴۰۰، ۱۲:۴۳
کد خبر: 542667
۵۰۰هزار مسکن ملی در حال ساخت است

وزیر راه و شهرسازی گفت: طبق پیگیری‌ها طبق ماده ۱۰ و ۱۲ قانون، حریم شهرها را تحویل ما‌ دادند و طی عملیاتی، ۲۴۰ هزار هکتار اراضی را یکساله در اختیار گرفتیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی پیش از ظهر امروز در مراسم  بهره برداری و کلنگ‌زنی پروژه‌های عمرانی پردیس اظهار کرد: اقدامات را برای انجام کار اصولی و جریان ساخت مسکن را پایدار کرده‌ این و سیاست ها و رویکردها قابل مشاهده است و ساز و کار را مهیا کردیم تا این ساخت و سازها پایدار شود.

وی گفت: فکر، اندیشه و برنامه ریزی‌ها انجام شد و این جریان را به صورت پیوسته دنبال کرده تا نتیجه مورد انتظار را دریافت کنیم و این نتیجه گیری حایز اهمیت است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: اهتمام برای تکمیل مسکن مهر را با تمام کاستی هایی که وجود داشت انجام دادیم زیرا هیچ منبع دولتی برای این کار نداشتیم و از منابع داخلی برای ساز و کارهای مختلف استفاده کردیم.

اسلامی ادامه داد: مسکن مهر را با کمبودها دریافت و با رفع مشکلات به صورت محله‌ای افتتاح کردیم که ساکنان محله های خوبی برای سکونت داشته باشند، در همین راستا لوازم پشتیبانی را مانند فضای آموزشی، فرهنگی، بهداشتی، امنیتی، فضای سبز و بازار را در مراکز محلات به وجود آورده تا شهروندان زندگی‌قوی داشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در پردیس ۷ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری با شیوه های مختلف انجام شده که این کم نظیر است و با وجود پارک فناوری که برزگترین محل برای مراکز دانش بنیان است این فرصت برای تاسیس شهری علمی محیا شده و در این حوزه نیز ۳۰۰ هکتاز زمین جدید به پارک اختصاص یافت تا سکونتگاهی فاخر برای محل جذب و رشد نخبگان کشور تاسیس شده تا شهری متمایز با دیگر شهرها را داشته باشیم‌.

اسلامی تصریح کرد: این نگاه و تفکر که شهرهای جدید محلی برای سکونت، فعالیت و هم افزایی به وجود بیاید خوب و اینکه شهرهای جدید تنزل به شهرهای خوابگاهی و مرده داشته باشند بد است و این سیاست لازم بود تا با اهتمام ویژه مصادیق عملی داشته باشیم تا این‌ سیاست اجرایی شود.

وی افزود: در بحث سازوکارهای مربوطه ۳ عامل ویژه داشت که ابتدا برنامه ریزی برای ثبت نام افراد واجدالشرایط، شناسایی آنها به صورتی که در کانون زندگی خود تامین مسکن شود که به همین دلیل ۷۰ درصد ریزش در فراخواخن ها را شاهد بودیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ۲ میلیون ۲۰۰ نفر ثبت نام کرده و واجدالشرایطین حدود ۵۳۰ هزار نفر بودند و اگر‌ کسی عدد کمی برای تولید مسکن دارد بنگرد که کدام شهر کدام متقاضی دارد و در فاز جدید ثبت نام نیز از ۳۳۰ هزار نفر ثبت نام اولیه حدود ۱۳۰ هزار واجد الشرایط شناسایی شدند و برنامه ریزی می شود.

اسلامی تاکید کرد: دومین مورد این بود که سالها وزارت راه موفق نمی شد اراضی خود را دریافت کند و فقر زمین داشتیم، زیرا زمین از فاکتورهای مهم است اما تناقض قانونی در بحث زمین داشتیم اما زمین را در اختیار وزارت نمی گذاشتند.

وی ضمن قدرانی از وزیر جهاد، سازمان جنگها و‌منابع طبیعی، گفت: با پیگیری های خوبی که انجام شده طبق ماده ۱۰ و ۱۲ قانون، حریم شهرها را تحویل ما‌ دادند و طی عملیاتی ۲۴۰ هزار هکتار اراضی را یکساله در اختیار گرفتیم.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: سومین مورد سازوکارهایی که در بحث قوانین و مقررات، تسهیلات و شیوه نامه ها شهرهای جدید در حوزه بافت های فرسوده ای بود که ضوابط و سیاست ها معنادار و نسنجیده اصلاح، اجرا و خط مشی مدیریتی مدون شد و در این راستا مدیریت جریان مسکن را پیگیری میکند‌.

وی تاکید کرد: شورای پول و اعتبار سقف وام را از ۲۰ به بالای ۵۰ درصد رساند تا مردم برای خانه دار شدن با مشکل‌کمتری مواجه شود‌.

اسلامی افزود: شاهد شروع ۱۰ هزار‌ نقطه مسکن اقدام ملی در کشور هستیم و در سطح کشور ۵۰۰ هزار واحد مسکونی اقدام ملی در حال ساخت است و امیداوریم مردمی که ثبت نام کردند آورده خود را تکمیل و حساب باز کنند تا با پشتیبانی‌مردم و وامی که به صورت اتوماتیک از سیستم بانکی به حسابشان واریز می شود پروژه ها در زمانبندی موجود تکمیل شود.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: امروز ۲۲۰۰ میلیارد تومان پروژه کلنگزنی و افتتاح شد و در سراسر ایران جای تمام دستگاه ها هزینه می کنیم زیرا باید این پروژه ها تکمیل و راه اندازی شود و اگر‌ منتظر سایر دستگاه ها می بودیم کاری به پیش نمی رفت.