۰ نفر

وضعیت سفرهای مردم در ممنوعیت کرونایی جدید

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱:۱۸
کد خبر: 527000
وضعیت سفرهای مردم در ممنوعیت کرونایی جدید

بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا از ساعت ۱۲ امروز تا شنبه آینده ممنوعیت تردد بین استانی اجرا شده و همه ورودی و خروجی شهرها و استان‌های مختلف کنترل می‌شود که اگر سخت‌گیری‌ها مانند ایام نوروز سال گذشته باشد و مردم همکاری کنند تا حد بسیار زیادی شاهد کاهش سفرهای جاده‌ای خواهیم بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، طی ۱۵ ماه گذشته از شیوع ویروس کرونا چندین بار ممنوعیت و محدودیت‌های کرونایی برای سفرهای جاده‌ای اعمال شده است و کنترل‌های شدید در ورودی و خروجی شهرها و استان‌ها سبب کاهش ملموس سفرهای جاده‌ای و تردد وسایل نقلیه مختلف در ایام مورد نظر شده است.

بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده از سوی مرکز مدیریت راه‌های کشور، در بازه زمانی ۱۲ تا ۱۸ اردیبهشت ماه (هفته گذشته) متوسط تردد وسایل نقلیه مختلف در محورهای بین استانی یک میلیون و ۴۵۵ هزار و ۷۶۳ وسیله نقلیه بوده است.

کرونا

از سوی دیگر  از روزی که این مصوبه ابلاغ شده است به نظر می‌رسد آمار تردد وسایل نقلیه در استان‌های مختلف روند افزایشی پیدا کرده است و عمده مقاصد وسایل نقلیه با پلاک تهران استان‌های از جمله قم، مازندران، قزوین، اصفهان، مرکزی و گیلان بوده است. از سوی دیگر نیز عمده پلاک‌های غیر بومی مشاهده شده در دو استان شمالی مازندران و گیلان نیز خودروهای متعلق به تهران و البرز بوده‌اند.

کرونا

کرونا

بنابراین می‌توان گفت که گرچه آمارهای تردد بین‌استانی در هفته گذشته نسبت به دو بازه زمانی مشابه در دو سال گذشته به ترتیب هشت و ۱۵ درصد کاهش یافته است اما در شرایطی که کشور با موج چهارم ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کند و هنوز بسیاری از شهرهای کشور در وضعیت بحرانی و قرمز کرونایی قرار دارند این آمار چندان قابل قبول نیست.

به همین سبب ستاد ملی مقابله با کرونا هفته گذشته مصوب کرد تا از ساعت ۱۲ امروز (سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت) تا ساعت ۱۲ شنبه ۲۵ اردیبهشت ورود و خروج بین همه ‌استان ها ممنوع شود و بر این اساس کسی نمی‌تواند در این روزها و ساعات به سفر برود.

البته محمد اسلامی – وزیر راه و شهرسازی- پیش از این درباره تصویب همین ممنوعیت‌ها و خطاب به مردم گفت: با توجه به وضعیت شیوع ویروس کرونا از همه مردم می‌خواهیم خویشتن‌داری و صبوری بیشتری کرده و از هر گونه سفرهای غیر ضرور خودداری کنند تا واکسیناسیون هر چه سریعتر انجام شود و شرایط کشور از این نظر متعادل‌تر شود.

حالا اگر کنترل‌ها و اعمال این ممنوعیت سفر با شدت و جدیت بالایی در سراسر کشور اجرایی شود می‌توان کاهشی محسوس و جدی را در سفرهای جاده‌ای دید و پیش‌بینی‌ها حاکی از رسیدن تردد متوسط روزانه به حدود ۶۰۰ هزار وسلیه نقلیه در روزهای ممنوعیت است و رسیدن به این عدد می‌تواند کمک بسیاری به کنترل هر چه بهتر شیوع ویروس کرونا در کشور کند.