۰ نفر

معاون وزیر راه و شهرسازی؛

نگه‌داشتن خانه‌ خالی دیگر صرفه اقتصادی ندارد / شناسایی یک میلیون و ۳۰۰هزار واحد خالی

۲۷ فروردین ۱۴۰۰، ۹:۲۵
کد خبر: 520904
نگه‌داشتن خانه‌ خالی دیگر صرفه اقتصادی ندارد / شناسایی یک میلیون و ۳۰۰هزار واحد خالی

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با اجرای قانون مالیات‌های مستقیم تعداد بیشتری از واحدهای مسکونی به بازار عرضه خواهد شد و دیگر نگه‌داشتن واحدهای خالی برای مالکان صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «محمود محمودزاده» روز جمعه اظهار داشت: به غیر از طرح‌ها و قراردادهایی که در سال گذشته برای تولید پایدار مسکن منعقد شد، راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان با هدف تعادل‌بخشی به بازار مسکن راه‌اندازی شد.

وی افزود: راه‌اندازی این سامانه و ثبت اطلاعات در آن، فوری‌ترین ابزاری بود که به بازار تعادل بخشید. در ابتدا حدود ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد شهری خالی وجود داشت و با راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان امیدوار به عرضه این واحدها بودیم.

به گفته محمودزاده، دولت در سال گذشته و در مدت کوتاهی موفق به بارگذاری اطلاعاتی از وضعیت خانه‌های خالی شد که تا قبل از آن وجود نداشت.

معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در ابتدا یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد خالی ثبت شد و سپس از مالکان خواستیم اگر اطلاعات ثبت شده خلاف واقع است و ملک معرفی شده فروش و اجاره رفته وارد سامانه شده و اطلاعات جدید را ثبت کنند.

وی گفت: در نهایت یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد خالی شناسایی و به سازمان امور مالیاتی معرفی شد تا قبض‌های مالیاتی برای آنها صادر شود.

به گفته محمودزاده اکنون و با تشدید اجرای ماده ۵۴ قانون مالیات مستقیم حتما نگه داشتن واحد خالی اقتصادی نیست و با عرضه آنها به تعادل بازار کمک زیادی خواهد کرد.

 هدف قانونگذار در ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، جلوگیری از ورود سرمایه به بازار سوداگری، سفته بازی و معاملات با استفاده از خانه‌های خالی و به منظور افزایش سرمایه و دارایی شخص است و دولت تصمیم دارد تا مسکن را در قالب یک کالای مصرفی مورد استفاده قرار گیرد. قرار است از خانه‌های خالی، مالیات‌های ویژه اخذ شود.

وزیر راه و شهرسازی نیز پیش از این گفته بود: تاکنون یک میلیون و ۳۰۰ هزار خانه خالی شناسایی شده و لیست آن در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است و با اقدام تکمیلی ثبت نام مالکان در سامانه املاک و اسکان بر اساس قانون جدید، تلاطم در بازار مسکن فروکش کرده و مردم آسایش پیدا خواهند کرد.