۰ نفر

معاون وزیر راه تشریح کرد؛

آخرین وضعیت آماری زیرساخت‌های حمل و نقلی

۲۱ بهمن ۱۳۹۹، ۱۶:۲۱
کد خبر: 504796
آخرین وضعیت آماری زیرساخت‌های حمل و نقلی

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور آخرین وضعیت آماری زیرساخت‌های حمل و نقلی کشور را در حوزه ریلی، آزادراهی، بزرگراهی و جاده‌ای تشریح کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، خیرالله خادمی روز گذشته در یک برنامه رادیویی درباره آخرین دستاوردهای کشور در حوزه ساخت پروژه‌های بزرگراهی، آزادراهی و ریلی اظهار داشت: وضعیت زیرساخت‌های حمل و نقل کشور امروز نسبت به پیش از انقلاب اسلامی به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست و ظرفیت حمل و نقلی ما به میزان زیادی افزایش یافته است.

راه روستایی

وی ادامه داد: تا سال ۵۷ در کشور ما ۴۷ هزار کیلومتر راه اصلی، شریانی، فرعی و درجه ۲ وجود داشت و کل راه‌های روستایی آسفالته ۳ هزار کیلومتر بود، اما امروز بیش از ۱۰۰ هزار کیلومتر راه روستایی آسفالته در کشور داریم که بسیاری از این جاده‌ها مربوط به نقاط محروم هست.

شبکه ریلی

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: در بخش زیرساخت‌های ریلی تا قبل از انقلاب ۴ هزار و ۵۶۰ کیلومتر مسیر ریلی داشتیم که امروز با احتساب مسیرهای آنتنی و فرعی، مجموع خطوط ریلی کشور به ۱۴ هزار کیلومتر می‌رسد.

خادمی با بیان اینکه در حوزه توسعه شبکه ریلی امروز اقدامات خوبی در حال انجام است، اضافه کرد: در حال حاضر ۳۴۰۰ کیلومتر مسیر ریلی در حال ساخت داریم که از این ۳۴۰۰ کیلومتر اولویت‌بندی از سال گذشته انجام شد تا مسیرهایی که تأثیر بیشتری در شبکه ریلی دارند و پیشرفت فیزیکی آنها هم بالاتر است در اولویت احداث قرار گیرند؛ در این راستا ۸ مسیر ریلی به طول ۱۵۳۲ کیلومتر در اولویت قرار گرفت تا زودتر تکمیل شده و تحویل مردم شود.

وی تأکید کرد: امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۰ حداقل هزار کیلومتر از این خطوط ریلی تحویل مردم شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: مسیرهای ریلی در دست ساخت، در توسعه ترانزیت، اتصال مراکز بار به شبکه ریلی و همچنین اتصال شهرها به راه‌آهن مؤثرند؛ در حوزه ساخت خطوط ریلی نسبت به سال ۵۷ بیش از سه برابر افزایش خطوط ریلی را داریم ضمن این که ساخت خطوط ریلی دیگری نیز در دست مطالعه است.

شبکه آزادراهی

وی با بیان اینکه آزادراه‌ها، شاهراه‌های اصلی حمل و نقل جاده‌ای ما محسوب می‌شوند، اظهار داشت: تا سال ۵۷ طبق آمار ۲۰۰ کیلومتر آزادراه در کشور وجود داشت، اما امروز آنچه از شبکه آزادراهی زیر بار عبور ترافیک است، ۲۵۰۰ کیلومتر است که در حال سرویس‌دهی است و ۱۲۴۰ کیلومتر آزادراه دیگر نیز طبق قرارداد در دست احداث است که به صورت سرمایه‌گذاری مشترک دولت و بخش خصوصی ساخته خواهند شد.

خادمی ادامه داد: در پروژه‌های آزادراهی نیز از سال گذشته اولویت‌گذاری در دستورکار قرار گرفت و بر اساس اهمیت پروژه و پیشرفت فیزیکی، ۹ پروژه آزادراهی در اولویت قرار گرفت. طول این ۹ پروژه ۵۷۵ کیلومتر آزادراه است، که تلاش می‌کنیم تا پایان سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد و بدین ترتیب طول آزادراه‌های کشور، ۲۳ درصد افزایش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تصریح کرد: نیاز کشور در حوزه آزادراهی وجود ۱۰ هزار کیلومتر آزادراه است که با توجه به افزایش ظرفیت در محورها این نیاز طی طرح‌های آینده برآورد می‌شود.

وی بیان کرد: اگر ما به رقم ۵ هزار کیلومتر آزادراه در سطح کشور تا ۴ سال آینده برسیم، اغلب شبکه‌های اصلی اجرا شده و مابقی هم در طرح‌های توسعه‌های آینده قرار می‌گیرد. در حوزه آزادراه‌ها اقدامات بیشتری ضروری است.

شبکه بزرگراهی

خادمی افزود: در بخش بزرگراهی نیز تا پیش از انقلاب هزار کیلومتر بزرگراه داشتیم، اما امروز ۱۷ هزار کیلومتر بزرگراه در کشور وجود دارد؛ بزرگراه‌ها نیاز به پرداخت عوارض ندارد، ضمن آنکه دسترسی بیشتری دارد و نیاز مردم به بزرگراه‌ها بیشتر است؛ بنابراین تلاش شد در این حوزه عملکرد بهتری داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در حال حاضر ۷ هزار و ۸۰۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در حال ساخت در کشور داریم و معمولاً سالانه ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ کیلومتر از این مسیرها را تحویل می‌دهیم و برنامه این است تا پایان سال ۱۴۰۰ میزان ۱۲۷۰ کیلومتر از این مسیرهای بزرگراهی را تحویل مردم کشور بدهیم.