۰ نفر

وزیر راه و شهرسازی؛

خجالت‌زده مردم بابت ناوگان جاده‌ای فرسوده هستیم

۶ بهمن ۱۳۹۹، ۱۷:۳۷
کد خبر: 500857
خجالت‌زده مردم بابت ناوگان جاده‌ای فرسوده هستیم

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ناوگان مینی بوسی و ون فرسوده‌ترین ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای است، گفت: از این بابت خجالت‌زده مردم هستیم که از ناوگان مناسب استفاده نمی‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، محمد اسلامی امروز در مراسم تحویل ناوگان سواری کرایه اظهار داشت: خدا را شاکریم که امروز بخشی از طرح نوسازی ناوگان جاده‌ای کشور برگزار شد و تعدادی از نماینده رانندگان استانی در بخش ناوگان سواری کرایه به صورت نمادین کلید خودرو را تحویل گرفتند.

وی ادامه داد: الزامات کیفی و ایمنی در خودرو برای ما مهم است از سوی دیگر استاندارد راه ها و زیر ساخت جاده‌ها باید مناسب باشد و این برای ما مهم است به هر حال مردم باید سفرهای ایمن و باکیفیتی را تجربه کنند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در حوزه نوسازی و تولید ناوگان عقب‌ماندگی‌های سنگینی داشته و داریم که این اتفاقات متأثر از کمبود منابع و غیره بوده که رخ داده است اما ما در این سال‌ها با استفاده از توان حداکثری و استفاده بهینه از منابع نسبت به بهسازی و توسعه زیرساخت‌ها و ناوگان در همه مدل‌های حمل و نقلی اقدامات موثری داشته‌ایم.

اسلامی افزود: تا پایان دولت دوازدهم طول خطوط ریلی کشور ۵۰ درصد افزایش می یابد همچنین ۵۰ درصد به طول آزادراه های کشور افزوده می‌شود، همچنین بزرگراه ها از ۱۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر در ابتدای دولت یازدهم به ۲۲ هزار کیلومتر در پایان دولت دوازدهم افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه اتحادیه سواری کرایه پای کار ترین و منظم ترین اتحادیه در حوزه حمل و نقل جاده‌ای برون شهری است، گفت: متوسط سن ۲۸ هزار خودرو سواری کرایه، امروز ۱۱ سال است، سن فرسودگی ناوگان را ۱۰ سال در نظر گرفته اند و سواری کرایه کماکان جوانترین ناوگان است، اما نوسازی آن هم ضروری است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: تا پایان سال ۱۴۰۰ تعداد ۳۰۰۰ دستگاه ناوگان سواری کرایه نوسازی و تحویل متقاضیان خواهد شد.

اسلامی بیان کرد: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ۷۰ درصد مبلغ خودروها را تسهیلات از محل منابع خود می‌دهد.

وی اظهار کرد: استقبال مردم در سال‌های اخیر از ناوگان سواری کرایه به دلیل اعتماد سازی افزایش یافته است و این ناوگان سالانه ۴۸ میلیون مسافر در کشور جابه‌جا می‌کند.

وی گفت: امیدواریم خودرو با کیفیت و رفاه بیشتر برای رانندگان سواری کرایه فراهم شود

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: موضوع امروز ما در بحث ناوگان حمل و نقل مسافر، فرسودگی مینی‌بوس‌ها و ون ها است بالاترین فرسودگی را در مینی بوس و ون داریم، مردم از ناوگان نامناسب استفاده می‌کنند و ما خجالت‌زده مردم هستیم.

اسلامی با تأکید بر اینکه صنعت داخل باید به سمت تولید مینی بوس و ون با کیفیت برود، بیان کرد: تولید و نوسازی اتوبوس هم به تاخیر افتاده است و به سن فرسودگی هم نزدیک شده‌ایم.

 ۵۵ هزار دستگاه کامیون بالای ۴۰ سال در جاده ها داریم

وی با تأکید بر اینکه در بخش بار نوسازی ناوگان حمل و نقل اهمیت بالایی دارد، گفت: ۵۵ هزار دستگاه کامیون بالای ۴۰ سال در جاده ها داریم و در نوسازی کامیون ها کاهلی رخ داده است اما ما فشار حداکثری برای شرکت تولید کننده در راستای تحرک بیشتر خواهیم داشت و ارتقاء کیفیت ناوگان کامیونی و مصرف بهینه کامیون تولید داخل را دنبال می کنیم.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: شرکت های سازنده داخلی نباید فقط به فکر محاسبات اقتصادی برای هزینه و فایده باشند و این مناسب نیست.

اسلامی بیان کرد: هفته ای ۱۰ میلیون تن بار در کشور داده می‌شود و اگر رکود در اقتصاد داشتیم، چطور این میزان بار جابه‌جا می‌شوند؟ ما رشد ۷ درصدی جابه جایی کالا در روز را داریم.