۰ نفر

طرح جدید وام مسکن بدون نیاز به سپرده؛

قسط وام مسکن ۵.۲میلیون تومان شد

۲۴ دی ۱۳۹۹، ۲۲:۰۰
کد خبر: 497936
قسط وام مسکن ۵.۲میلیون تومان شد

در حالی که بانک مسکن از طرح جدید وام مسکن بدون نیاز به سپرده و خرید اوراق خبر می دهد، اما رقم اقساط آن ممکن است سبب کاهش استقبال مردم از این طرح شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر؛ مدیرعامل بانک مسکن امروز از شیوه جدید دریافت تسهیلات خرید مسکن خبر داده که در آن نیاز به سپرده گذاری یا خرید اوراق تسهیلات مسکن حذف شده است.

در همین خصوص محمد حسن مرادی، معاون مدیرعامل بانک مسکن در امور طرح و برنامه در یک برنامه زنده تلویزیونی در شبکه خبر اظهار داشت: بانک مسکن یکی از تسهیلاتی که برای خرید مسکن ارائه می‌دهد، از محل خرید اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن است.

وی افزود: متقاضیان دریافت این تسهیلات، باید از بازار سرمایه اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه‌ای برای آنها در پی دارد.

مرادی ادامه داد: به مناسبت هشتاد و دومین سالگرد تأسیس بانک عامل حوزه مسکن، از ۲۵ دی ماه تا ۲۲ بهمن، کسانی که بخواهند از تسهیلات خرید مسکن استفاده کنند، نیازی نیست تا اندازه ۱۰۰ درصد تسهیلات، اقدام به خرید اوراق کنند.

وی تصریح کرد: بانک نیمی از این تسهیلات را به شکل بدون سپرده در اختیار متقاضی قرار می‌دهد؛ بنابراین هزینه تأمین مالی خرید اوراق تسهیلات مسکن، برای این دسته از متقاضیان نصف خواهد شد.

عضو هیئت عامل بانک مسکن گفت: به عنوان مثال در تهران که سقف تسهیلات انفرادی خرید مسکن، ۱۰۰ میلیون تومان است و متقاضیان می‌بایست معادل آن، اوراق خریداری می‌کردند، با طرح جدید بانک، از فردا ۲۵ دی تا ۲۲ بهمن، تنها باید برای نیمی از تسهیلات (۵۰ میلیون تومان) اوراق تسهیلات بخرند و ۵۰ میلیون تومان دیگر را بانک از محل اعتبارات بدون سپرده خودش پرداخت می‌کند.

مرادی درباره نحوه بازپرداخت این تسهیلات گفت: آن بخشی از وام مسکن که از محل خرید اوراق تسهیلات مسکن است، تابع شرایط قبلی بوده و بازپرداخت آن حداکثر ۱۲ ساله با نرخ سود ۱۷.۵ درصد است. اما آن بخش دوم تسهیلات مسکن که از محل اعتبارات بدون سپرده بانک است، بازپرداخت ۵ ساله و با نرخ سود ۱۸ درصد محاسبه می‌شود.

جزئیات اقساط وام جدید مسکن +جدول

در طرح جدید بانک عامل بخش مسکن، اگرچه هزینه خرید اوراق تسهیلات از سیکل دریافت این تسهیلات حذف شده است، اما به دلیل ۵ ساله بودن سقف زمانی بازپرداخت نیمی از این تسهیلات، رقم اقساط سنگین‌تر خواهد بود.

به عنوان مثال وام خرید مسکن در تهران برای متقاضی فردی ۱۰۰ میلیون تومان است که ۵۰ میلیون تومان آن با سود ۱۸ درصد و بازپرداخت ۵ ساله محاسبه می‌شود و اقساط آن حدوداً یک میلیون و ۲۷۰ هزار تومان است؛ ۵۰ میلیون تومان هم با سود ۱۷.۵ درصد و بازپرداخت ۱۲ ساله و اقساط آن، ۸۳۲ هزار تومان است؛ ۴۰ میلیون تومان هم وام جعاله با سود ۱۸ درصد و بازپرداخت ۵ ساله با اقساط یک میلیون تومانی است؛ مجموعاً متقاضی باید ۳ میلیون و ۱۰۲ هزار تومان در ماه اقساط وام ۱۴۰ میلیون تومانی بدهد!

این در حالی است که اگر قرار باشد برای کل ۱۴۰ میلیون تومان، اوراق خریداری کند، باید ماهانه ۲ میلیون و ۶۶۵ هزار تومان قسط بدهد.

همچنین متقاضیان دریافت وام خرید مسکن زوجین در تهران با طرح جدید وام مسکن باید برای دریافت ۱۰۰ میلیون تومان آن اوراق تسهیلات خریداری کنند که بازپرداخت آن ۱۲ ساله با نرخ سود ۱۷.۵ درصد است رقم اقساط آن نیز ماهانه یک میلیون و ۶۶۵ هزار تومان است؛ برای ۱۰۰ میلیون تومان بدون سپرده و اوراق هم با توجه به نرخ سود ۱۸ درصد و بازپرداخت ۵ ساله، باید ماهانه ۲ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان و برای ۴۰ میلیون تومان وام جعاله هم، ماهانه یک میلیون تومان پرداخت کنند که مجموع اقساط آنها، ۵ میلیون و ۱۹۵ هزار تومان می‌شود!

در حالی که اگر زوجین بخواهند کل ۲۴۰ میلیون تومان را از محل خرید اوراق تسهیلات مسکن دریافت کنند، اقساط آن مجموعاً ۴ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان خواهد شد.

12