۰ نفر

وزیر راه و شهرسازی:

۱۱هزار و ۶۰۰خانوار در طرح اقدام ملی صاحب‌خانه شدند/ ۲۰درصد از تولید ناخالص ملی به مسکن اختصاص دارد

۱ آبان ۱۳۹۹، ۱۴:۴۲
کد خبر: 476002
۱۱هزار و ۶۰۰خانوار در طرح اقدام ملی صاحب‌خانه شدند/ ۲۰درصد از تولید ناخالص ملی به مسکن اختصاص دارد

وزیر راه و شهرسازی گفت: سهم حوزه مسکن 40 درصد از تولید خالص ملی و 20 درصد از تولید ناخالص ملی را در بر می‌گیرد، همچنین اشتغال ناشی از ساخت مسکن نزدیک به 13 درصد است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس؛ مراسم آغاز بهره‌برداری و شروع عملیات اجرایی طرح‌های اقدام ملی مسکن و همچنین افتتاح واحدهای مسکن مهر صبح امروز مورخ اول آبان‌ماه سال جاری در شهر جدید پردیس برگزار شد.

در این مراسم، محمد اسلامی، وزیر راه وشهر سازی ضمن اشاره به این نکته که امروز از جریان تولید پیوسته و پایدار مسکن بهره‌برداری می‌شود، گفت: تمامی مراحل ساخت و عرضه مسکن از تهیه زمین و نقشه تا ساخت، تحویل و واگذاری، جزو جریان پایدار تولید مسکن است که وزارت راه و شهرسازی با همکاری بخش خصوصی آن را انجام می‌دهد.

* 20 درصد از تولید ناخالص ملی به مسکن اختصاص دارد

وزیر راه و شهرسازی، با اشاره به سهم مسکن از تولید خالص ملی، بیان کرد: سهم حوزه مسکن 40 درصد از تولید خالص ملی و 20 درصد از تولید ناخالص ملی را در بر می‌گیرد، همچنین اشتغال ناشی از ساخت مسکن نزدیک به 13 درصد است.

وی، افزود: بخش مسکن از معدود بخش‌هایی است که عوامل کافی برای تولید وجود دارد و همه نهاده‌های آن داخلی است و از هیچ عامل خارجی تأثیرپذیر نخواهد بود، بنابراین اگر اعتمادآفرینی انجام شود، بخش مسکن می‌تواند سهم خود در تولید را به دست بیاورد.

*11 هزار 600 واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی به مردم تحویل داده می‌شود

این مقام مسئول، ضمن تأکید بر اینکه مسکن به قوام و منزلت‌خانواده هم مرتبط است، اظهار داشت: فعالان این عرصه با اعتمادآفرینی، سرمایه خود را در این بخش به کار گرفته‌اند بنابراین از سال ۹۷ که با حضور رئیس‌جمهور از طرح اقدام ملی مسکن رونمایی شد تاکنون در این مدت وزارت راه و شهرسازی توانست ثبت‌نام‌ها را تکمیل کرده و پس از شناسایی واجدان شرایط واقعی و همچنین تهیه اراضی مورد نیاز، ساخت برخی از این واحدها را به انتها برسد. همچنین ۱۱ هزار و ۶۰۰ واحد از طرح ملی مسکن به مردم تحویل می‌شود.

اسلامی، با اشاره به موضوع نوسازی و بهسازی بافت فرسوده بیان کرد: متاسفانه ناکامی ویژه‌ای در بافت فرسوده داریم علت آن هم این است که در بافت فرسوده باید همراه و هم‌سطح با مردم حرکت کنیم بنابراین دفاتر تسهیلگری راه‌اندازی کرده‌ایم، شهرداری‌ها هم باید کمک کنند تا قوانین ساخت و ساز در بافت فرسوده را تسهیل کنند.

*نوسازی 14.5 درصد از واحدهای بافت فرسوده آغاز شده است

وزیر راه و شهرسازی، در تشریح آمار مرتبط با بافت فرسوده گفت: تاکنون ۱۴ هزار و ۵۰۰ واحد از سهم ۱۰۰ هزار واحد بافت فرسوده که به بانک عامل بخش مسکن، معرفی شده و ساخت آنها آغاز شده بود، وجود دارد و امروز ۶۰۰۰ واحد آن به بهره‌برداری می‌رسد.

وی در ارتباط با نحوه واگذاری اراضی به منظور ساخت واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی مسکن، گفت: اراضی بخش زیادی از پروژه‌های افتتاح شده به صورت ۹۹ ساله به متقاضیان واگذار خواهد شد. همچنین بخش دیگر که قیمت بالاتری دارد، به صورت مشارکت با بخش خصوصی یا ساخت توسط خود مردم است ضمن اینکه فروش اقساطی این زمین‌ها نیز از ۵ به ۱۰ سال افزایش یافته است که در قالب ۲۵۳ هزار واحد به مردم واگذار خواهند شد.

*همه واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی در زمان مقرر تحویل می‌شود

اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تعهد وزارت راه و شهرسازی در طرح اقدام ملی اشاره کرده و گفت: امروز همه ۴۰۰ هزار تعهد وزارت راه و شهرسازی در خصوص ساخت و واگذاری مسکن به این صورت اجرا می‌شود که هر فرد بداند کدام واحد را دریافت خواهد کرد و پروژه را در زمانبندی مشخص تحویل می‌گیرد.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه از همه ظرفیت‌ها و اقشار مختلف استفاده کرده‌ایم، گفت: ۴۰ هزار واحد نیز امروز برای فرهنگیان کلنگ‌زنی می‌شود. همچنین ۶۹ هزار واحد نیز برای نیروهای مسلح کلنگ‌زنی خواهد شد و تعدادی واحد را برای مسکن کارگران شروع به کار خواهیم کرد؛ همه این واحدها غیر از آن ۴۰۰ هزار واحدی است که تعهد داده‌ایم.