۰ نفر

وزیر راه و شهرسازی:

جزئیات اعطای تسهیلات نوسازی بافت فرسوده مشخص شد/ سرعت اعطای وام ودیعه مسکن افزایش یافت

۵ مهر ۱۳۹۹، ۹:۱۵
کد خبر: 469677
جزئیات اعطای تسهیلات نوسازی بافت فرسوده مشخص شد/ سرعت اعطای وام ودیعه مسکن افزایش یافت

اسلامی نحوه دریافت تسهیلات احیای بافت فرسوده برای تمام مناطق و محلات هدف وزارت راه و شهرسازی را تشریح کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی با همکاری دیگر وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها و نهاد‌ها، مسکن ملی را اجرایی خواهد کرد به طوری که تا کنون توانسته ایم متقاضیان و واجدان شرایط را شناسایی و ثبت نام کرده و به این پروژه متصل کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تولید مسکن باید به یک جریان پایدار تبدیل شود و این امر در حال انجام است، تأکید کرد: دلیلی ندارد که با انتشار بخشی از آمار و اطلاعات به بازار مسکن التهاب وارد کنیم.

او ادامه داد: التهابات موجود در بازار‌های موازی و اقتصاد کلان در تمامی بخش‌ها تاثیر گذاشته و مسکن هم به عنوان یک بخش مهم از این بازار‌ها تاثیر گرفته است، بنابراین با انتشار اطلاعات و آمار مختص یک کلانشهر باعث ایجاد التهاب در بخش مسکن در کل کشور خواهیم شد و معتقدم با انتشار این گونه اطلاعات نباید امید مردم را نا امید کنیم.

او با اشاره به اینکه التهابات سایر بازار‌ها روی قیمت مسکن تأثیر گذاشته است، افزود: افزایش قیمت در بازار‌های ارز، طلا و زمین باعث شده که بخش مسکن تأثیر بگیرد در صورتی که رشد قیمت‌های کنونی ارتباط مستقیمی به حوزه مسکن ندارد.

او توضیح داد: باید تلاش کنیم که برای حفظ ارزش پول، سرمایه‌های مردم را به سمت بورس روانه کنیم و خوشبختانه تاکنون دولت هم در این بازار وقت گذاشته و در حال توسعه این بازار است.

اسلامی بیان کرد: مردم از طریق این بازار به توسعه ظرفیت دارایی‌های خود دست خواهند یافت بنابراین نباید با ایجاد التهاب در بخش مسکن که جزو  جدانشدنی زندگی مردم است به افزایش قیمت در این بازار دامن بزنیم.

اسلامی اظهار کرد: دولت خانه‌دار شدن مردم را مدیریت می‌کند این در حالی است که نباید با ارائه آمار و اطلاعات بخشی که شامل اکثریت مناطق کشور نمی‌شود، بازار را به سمت نابسامانی هدایت کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه پرداخت تسهیلات وام ودیعه مسکن به تازگی شروع شده است، گفت: هم اکنون دریافت تسهیلات وام ودیعه با اتصال سامانه‌ای بانک‌ها به وزارت راه وشهرسازی به صورت تصاعدی در حال رشد است و به یک جریان پایدار تبدیل شده و مردم به سرعت مدارک و اطلاعات خود را تکمیل می‌کنند و بانک‌ها هم در حال واریز تسهیلات به حساب مردم هستند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین برنامه‌های حوزه مسکن در بافت فرسوده است؛ افزود: بیش از ۴۵۰ پروژه بافت فرسوده در حال اجرا داریم و در پی تامین مالی آن‌ها هستیم.

او با اشاره به اینکه هدف بهسازی محلات تأمین و تکمیل سرانه‌های خدماتی آن است، گفت: مردم با مراجعه به دفاتر تسهیل گری اقدام به دریافت تسهیلات برای نوسازی واحد‌های خود می‌کنند.

اسلامی با بیان اینکه ایجاد دفاتر تسهیل گری در مناطق و محلات، مردم را تشویق به تشکیل پرونده و اخذ پروانه ساخت می‌کند، اظهار کرد: این پروژه‌ها به بانک‌ها معرفی می‌شوند و مردم می‌توانند با گرفتن تسهیلات از این فرصت برای نوسازی واحد‌های خود استفاده کنند.

اسلامی با بیان اینکه مردم باید خود بیایند و تشکیل پرونده دهند و واحد‌هایشان را نوسازی کنند، افزود: امسال ۱۳ هزار نفر برای نوسازی واحد‌های خود مراجعه کرده و پرونده تشکیل داده اند این در حالی است که وزارت راه و شهرسازی هیچ محدودیتی برای نوسازی واحد‌های مسکونی ندارد و مردم باید هرچه سریعتر برای تشکیل پرونده‌های خود به مناطق هدف مراجعه کنند.

او با اشاره به اینکه بازسازی بافت فرسوده در ملک شخصی مردم است و توسط خود آن ها باید انجام شود، گفت: این واحد‌های فرسوده دولتی نیستند که از طریق وزارت راه و شهرسازی در خصوص آن‌ها تصمیم گیری شود.

اسلامی با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی از تمامی اراضی خود که در بافت‌های فرسوده برای ساخت و ساز استفاده کرده است، گفت: در شهر اهواز پروژه بزرگ ۱۷۰۰واحدی را آغاز کرده ایم و در شهر‌هایی از جمله زاهدان، چابهار و اراک نوسازی واحد‌ها آغاز شده است. نحوه کار به این صورت بوده که وزارت راه وشهرسازی واحد‌های را احداث کرده است و متقاضیان و ساکنان بافت‌های فرسوده به آن واحد‌ها انتقال داده شده و سپس بافت‌های فرسوده تخریب و مجدداً نوسازی شده است.

اسلامی اضافه کرد: این اقدامات تبدیل به یک موتور محرکه شده است، در نتیجه این مردم هستند که باید با ایجاد فرهنگ سازی تشویق به نوسازی واحد‌های خود شوند.

وزیر راه وشهرسازی همچنین درباره پرداخت آورده اولیه متقاضیان در طرح اقدام ملی مسکن گفت: در برخی از شهر‌ها مردم هنوز به صورت جامع و کامل آورده‌های خود را تکمیل نکرده و یا هنوز افتتاح حساب نکرده اند بنابراین باید مبالغ به حساب واریز شود تا سرعت ساخت و اجرای پروژه‌ها افزایش یابد.

اسلامی عنوان کرد: علاوه بر موضوع کرونا که باعث کند شدن روند کار شد، متاسفانه برخی تحلیل‌های اشتباه در خصوص طرح اقدام ملی مسکن باعث شد که به امید مردم لطمه زده شود و مردم تصور کنند که این اقدام یک کار نابسامانی است و همانند برخی طرح‌های دیگر موجب ایجاد مشکلاتی شود  اما خوشبختانه در یک هفته گذشته واریز آورده مردم  در طرح مسکن ملی سرعت گرفته است.