۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

قیمت مسکن در شهرک اکباتان/ کاهش فایل‌های خرید و فروش در بنگاه‌ها

۳ شهریور ۱۳۹۹، ۱۲:۵۱
کد خبر: 462192
قیمت مسکن در شهرک اکباتان/ کاهش فایل‌های خرید و فروش در بنگاه‌ها

قیمت واحدها در شهرک اکباتان قواره‌ای است و برای خرید مسکن در شهرک اکباتان بین 2 تا 6میلیارد تومان سرمایه مورد نیاز است. در حوزه اجاره‌بها برای یک واحد دو خواب در این شهرک باید 50میلیون تومان رهن و 5میلیون تومان اجاره پرداخت کرد.

اقتصاد آنلاین - سیده زهرا محمودی؛ شهرک اکباتان در غرب تهران و ناحیه6 منطقه5 شهرداری پایتخت قرار دارد. این شهرک دارای 3فاز و مجموعا 33بلوک است و از لحاظ دسترسی و امکانات رفاهی وضعیت بسیار مطلوبی دارد. شروع ساخت این شهرک به قبل از انقلاب باز می‌گردد؛ بنابراین در شهرک اکباتان هیچ واحد نوسازی وجود ندارد. براساس نظرسنجی‌هایی که پیش از این صورت گرفته، ساکنین این شهرک دارای علاقه‌مندی بالایی نسبت به محل زندگی خود هستند و میزان رضایتشان از محل زندگی در سطح مطلوبی قرار دارد.

به گفته مشاوران املاک در شهرک اکباتان، اگر قصد خرید ملک در این شهرک را دارید، قیمت‌ مسکن در شهرک اکباتان به صورت متراژی نیست و متراژ واحد تاثیر چندانی در قیمت آن ندارد. حتی واحدهای با متراژ بالاتر ارزان‌تر هم است؛ اما به طور کل قیمت مسکن در شهرک اکباتان بین 2 تا 6میلیارد تومان متغیر است. عواملی چون بلوک، طبقه، پارکینگ، انباری، بازسازی یا عدم بازسازی واحد، موقعیت، دید، تیپ ساختمان و... در قیمت نهایی واحد تاثیرگذار است.

یک کارشناس مشاور املاک که در محدوده شهرک اکباتان فعالیت دارد، در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین در خصوص قیمت مسکن در شهرک اکباتان گفت: واحدها در این شهرک به صورت، سوئیت، یک خواب، دوخواب، سه خواب و چهار خواب است که عواملی مثل موقعیت، دید، تیپ و... ساختمان قیمت مسکن را تعیین می‌کند.

به گفته این کارشناس مشاور املاک، سوئیت‌ها در فاز یک و سه شهرک قرار دارد و متراژ آن‌ها نیز 43 و 48متری است. قیمت سوئیت‌ها نیز از 2میلیارد و 300میلیون تومان شروع شده و به 2میلیارد و 500میلیون تومان می‌رسد. همچنین برخی سوئیت‌ها قابلیت اضافه کردن یک اتاق خواب دارد و برخی نیز قبلا یک اتاق خواب به آن اضافه شده است.

وی ادامه داد: متراژ واحدهای یک خواب در این شهرک غالبا 61، 64 و 74متری است و قیمتشان از 2میلیارد و 300میلیون تومان شروع شده و تا 3میلیارد و 300میلیون تومان هم می‌رسد. داشتن یا نداشتن پارکینگ و انباری نیز در قیمت واحد نقش مهمی دارد و واحدهایی که پارکینگ و انباری دارد، با قیمت بالاتری ارائه می‌شود. واحدهای 74متری در فاز یک شهرک قرار دارد و به علت موقعیت بهتر و متراژ بالاتر قیمت بیشتری دارد و با بهترین شرایط حداکثر 3میلیارد و 300میلیون تومان معامله می‌شود.

این کارشناس مشاور املاک افزود: واحدهای دوخواب نیز در فاز 1 و 2 قرار دارد. متراژ در فاز یک پایین‌تر است؛ ولی قیمت آن به دلیل نقشه بهتر، طرفدار بیشتر و... بالاتر است. واحدهای فاز 2 دوبلکس و از 137 تا 142متر است. قیمت این واحدها از 3میلیارد و 500میلیون تومان شروع می‌شود. واحدهای دوخواب فاز یک نیز در بلوک A قرار دارد و متراژشان 78 و 86متر است. قیمت این واحدها بین 3میلیارد و 700میلیون تا 4میلیارد و 400میلیون متغیر است. البته برای خرید باید منتظر ماند زیرا درحال حاضر فایل زیادی برای فروش وجود ندارد.

وی در ادامه اظهار کرد: قیمت مسکن در آپارتمان‌های 3خواب این شهرک از 4میلیارد و 200میلیون تومان شروع می‌شود و تا 5میلیارد و 700میلیون تومان هم می‌رسد. واحدهای فاز 2 دوبلکس و ارزان‌تر از فاز یک و سه است. متراژ در فاز یک و سه از 135 تا 146متر متغیر است و از 4میلیارد و 400میلیون تومان تا 5میلیارد و 700میلیون تومان معامله می‌شود. واحدهای سه خوابه فاز 2نیز تا 170متر است و قیمت آن نیز بین 4میلیارد و 200میلیون تا 5میلیارد تومان متغیر است.

این کارشناس مشاور املاک در خصوص واحدهای 4خواب به اقتصادآنلاین گفت: همانطور که گفته شد کل واحدها در فاز 2 دوبلکس است و قیمت آن نیز پایین‌تر از فاز 1 و 3 است. متراژ واحدهای چهارخوابه در فاز 2، بین 190 تا 260متر است و قیمت آن‌ها نیز بین 5میلیارد تا 5میلیارد و 200میلیون تومان متغیر است. در فاز 1و3 هم متراژ واحدها 176 و 178متر است و از 5میلیارد و 200میلیون تومان تا 6میلیارد تومان معامله می‌شود. لازم به ذکر است در برخی واحدهای دوبلکس 4اتاق در طبقه بالا قرار دارد و برخی 2اتاق در طبقه پایین است و 2اتاق در طبقه بالا؛ همه این عوامل برای تعیین قیمت مهم است.

وی تاکید کرد: برای خرید آپارتمان برخی از واحدها سند دارد و برخی خیر. البته سند نداشتن مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ اما واحدهایی که سند دارد، گران‌تر از واحدهای قراردادی (آن‌هایی که سند ندارد) است.

این کارشناس مشاور املاک درباره رهن و اجاره آپارتمان در شهرک اکباتان به اقتصادآنلاین گفت: در این خصوص نمی‌توان قیمتی کلی داد و باید برای بررسی و راهنمایی بهتر به بنگاه مراجعه شود اما اگر بخواهیم چند مورد مثال بزنیم، یک واحد دو خواب با 50میلیون تومان رهن و 5میلیون تومان اجاره موجود است. همچنین یک واحد آپارتمان 3خواب با 500میلیون تومان برای رهن کامل واگذار می‌شود. برای اجاره یک واحد 3خواب دیگر نیز باید 100میلیون تومان رهن و ماهی 3ونیم میلیون تومان اجاره پرداخت.

وی ادامه داد: یک واحد آپارتمان سه خواب در فاز یک، به 410میلیون تومان سرمایه برای رهن کامل نیاز دارد. یک واحد آپارتمان 2خوابه در فاز 2 و بلوک 5، 350میلیون تومان جهت رهن کامل واگذار می‌شود. برای رهن کامل یک واحد یک خواب همراه با پارکینگ و انباری، باید 260میلیون تومان پرداخت کرد.

وی با تاکید بر این موضوع که برای رهن و اجاره نمی‌توان قیمت دقیق ارائه کرد، اظهار داشت: اگر می‌خواهید واحدی را در اکباتان اجاره کنید، عوامل زیادی در تعیین قیمت دخیل است و نمی‌توان یک رقم واحد را بیان کرد. برای خرید هم به همین صورت است. داشتن یا نداشتن پارکینگ، انباری، اینکه واحد بازسازی شده یا خیر، موقعیت واحد، تیپ آن و سایر عوامل برای تعیین دقیق قیمت باید بررسی شود.

این کارشناس مشاور املاک عنوان کرد: نکته‌ای که به صورت کلی می‌توان گفت، این است که فاز دو همه واحدهایش دوبلکس است و با وجود متراژ بالاتر قیمت پایین‌تری دارد و فاز یک هم به علت موقعیت و نقشه بهتر، عام پسندتر بوده و طرفداران بیشتری دارد و به تبع قیمت آن هم بالاتر است.  

وی در پایان اظهار کرد: البته در چندماه اخیر، فایل‌های زیادی جهت خرید و فروش موجود نیست و اکثر فایل‌های موجود به صورت معاوضه واحد است و معامله چندانی برای خرید و فروش نداشتیم.