۰ نفر

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

در بحرانی‌ترین وضعیت بازار مسکن قرار داریم

۲ تیر ۱۳۹۹، ۱۶:۲۱
کد خبر: 447780
در بحرانی‌ترین وضعیت بازار مسکن قرار داریم

وزیر راه و شهرسازی گفت: سال گذشته بانکها ۶۸ هزار میلیارد تومان به بخش ساختمان و مسکن تسهیلات داده‌اند که کمتر از ۱۰درصد تسهیلات بانکی در بخش کسب و کارها بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، محمد اسلامی امروز در مراسم امضای تفاهم نامه ساخت ۲۰ هزار واحد مسکونی در استان تهران با بیان اینکه دولت باید زمینه خانه دار شدن مردم را با سیاستگذاری مناسب و تصمیم سازی ساده و روان تسهیل کند، افزود: سازنده نیز باید با استفاده از این فرصت مناسب در یک دوره مشخص اقدام به ساخت و ساز کند و مردم با هر استطاعتی که دارند بتوانند از مسکن مناسب بهره مند شوند.

وی افزود: ما بدنبال پایدار شدن جریان تولید مسکن در جامعه هستیم. در حال حاضر علت التهاب زایی در بخش مسکن وجود التهاب در بازارهای موازی و کنترل قریب به اتفاق آنها خارج از اختیار وزارت راه و شهرسازی است؛ بازار مسکن تابعی از این متغیرها است و ما از آن اثر می‌پذیریم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با هجوم منابعی که به بخش ساختمان، زمین و مسکن می‌آید مواجه هستیم و مردم در یکی از بحرانی‌ترین شرایط بخش مسکن هستند اما نباید هیجان زده شویم و از سیاست‌های تولید مسکن جا بمانیم.

وی افزود: روند تولید و عرضه مسکن در کشور دو آدرس بیشتر ندارد. یکی پروانه‌های صادره از سوی شهرداری هاست و دیگری سرمایه‌هایی که بخش‌های مختلف در بخش انبوه سازی وارد بخش مسکن می‌کند.

به گفته اسلامی در چند سال گذشته کمترین تعداد ساخت و ساز در کشور حدود ۳۰۰ هزار پروانه ساختمانی در سال بود اما نیاز جامعه آماری ما ۹۰۰ هزار واحد است که ۲۰۰ هزار واحد آن روستایی و ۷۰۰ هزار واحد، شهری است. تفاضل این ۷۰۰ هزار واحد با ۳۰۰ هزار واحدی که سالانه ساخته می‌شود همان ۴۰۰ هزار واحدی خواهد بود که در طرح اقدام ملی مسکن، هدفگذاری شده است.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: مسکن مهر در ماههای آینده به ترتیب در استان‌های مختلف به اتمام می‌رسد و تا آبان ماه کل طرح مسکن مهر نهایی خواهد شد. با کمک وزارت تعاون و دادگستری به دنبال رفع مشکل تعاونی‌های مسکن مهری هستیم که پروژه ساخت و ساز آنها به دلیل مشکلات قضائی متوقف شده است.

اسلامی افزود: همچین از ماه جاری روند افتتاح پروژه‌های ۴۰۰ هزار واحدی طرح ملی مسکن نیز در استان‌های مختلف آغاز خواهد شد و در استان‌هایی که پیشتاز بوده‌اند واحدهای احداث شده به مردم تحویل می‌شود.

وی تصریح کرد: ما متعهدیم تا ۴۰۰ هزار واحد تعهد شده با نام و نشان مشخص و اراضی مرغوب شهری تعیین تکلیف شود.

وزیر راه و شهرسازی درباره رفع مشکلات انبوه سازان گفت: یکی از موانع اصلی که برداشته شد حذف حقوق صاحبان سهام در تسهیلات بانکی بود که سازنده باید ۲۵ درصد آن را واریز می‌کرد و این مشکل برطرف شده است. همچنین مانع دیگر که واریز مبلغ مقطوع بیمه و مالیات از سوی سازندگان بود نیز برطرف شده است.

اسلامی درباره نوسازی بافت فرسوده گفت: عملکرد متوقف کشوری در نوسازی بافت فرسوده، پیشرفت ۵۰ درصدی بازسازی بافت‌های فرسوده از دهه ۷۰ تا امروز بوده است. در تهران مشکل اصلی ریزدانه بودن واحدها و خود مردم باید وارد ساخت شوند.

وی ادامه داد: در سطح کشور ۲۷ هزار نفر برای دریافت وام نوسازی بافت فرسوده به بانک معرفی شده و ۱۲ هزار نفر این وام را دریافت کرده‌اند. همچنین ۴۵ هزار واحد نیز در سراسر کشور تخصیص داده‌ایم تا افرادی که می‌خواهند واحد خود را نوسازی کنند در این منازل ساکن شوند.

اسلامی درباره تسهیلات بانکی به بخش ساختمان و مسکن گفت: سال گذشته بانک‌ها هزار هزار میلیارد تومان به کسب و کارها تسهیلات دادند که درصدی از آن پول تازه و درصدی هم استمهال و تجدید قرارداد وام‌های قبولی بودند. اما فقط ۶۸ هزار میلیارد تومان و کمتر از ۱۰ درصد آن به بخش مسکن آمده است.

وی افزود: رئیس جمهور به بانک مرکزی ابلاغ کرد و در حال حاضر به کلیه بانک‌ها نیز ابلاغ شده است که بانک‌ها ۲۰ درصد تسهیلات خود را به بخش ساختمان و مسکن بدهند که این ۲۰ درصد بر اساس برآوردهای ما تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود. پیش بینی کرده‌ایم اگر ۵۰ درصد آن فقط به بخش مسکن بیاید که معادل ۵۰ هزار میلیارد تومان است همراه با آورده مردمی به یک چرخه مالی گسترده برای ساخت و ساز تبدیل می‌شود.