۰ نفر

تبعات رکود مسکن در 6سال گذشته

۹ خرداد ۱۳۹۹، ۱۵:۳۰
کد خبر: 442561
تبعات رکود مسکن در 6سال گذشته

وزیر راه و شهرسازی در حالی طرح اقدام ملی مسکن را ناجی اقشار ضعیف در تامین مسکن قلمداد می‌کند که تعداد واحدهای مسکونی موجود در این طرح هیچ تطبیقی با نیاز واقعی موجود در بازار مسکن ندارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، محمد اسلامی، وزیر راه و شهَرسازی، به فاصله چند روز پس از انتشار گزارش دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در خصوص عبور متوسط قیمت هر متر مربع مسکن تهران از 17 میلیون تومان، اظهار کرد: «هموطنانی که نیازمند خانه هستند و استطاعت خرید این خانه ها را ندارند، به هیچ عنوان نگران نباشند. در سامانه طرح اقدام ملی دست همه را باز گذاشتیم تا هرکسی خواست ثبت نام کند و هیچکس جا نماند. تقریبا نیمی از کسانی که ثبت نام کردند مالک بودند و از امتیاز قبلا استفاده کرده‌اند.»

این در حالی‌ است که ثبت‌نام واحدهای طرح اقدام ملی مسکن در شرایطی انجام شد که بسیاری از واجد شرایط‌های این طرح، از ثبت نام مسکن باز ماندند. پیگیری‌هادر این رابطه مشخص کرد، علت ناتوانی در ثبت نام طرح اقدام ملی، سرعت بالای تکمیل ظرفیت این طرح بوده است، به طوری که متقاضیان پس از گذشت زمان اندکی از باز شدن سامانه با پیام «متاسفانه ظرفیت این شهر تکمیل‌شده است.» مواجه شده‌اند. به استناد اظهارات متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن، سرعت بالای تکمیل ظرفیت واحدهای در برخی ازکلان‌شهرهایی نظیر تهران و قم، منجر به بسته شدن سایت ثبت نام در کمتر از یک ساعت شده است.

طرح اقدام ملی جوابگوی تقاضای انباشته شده در 6 سال اخیر نیست

بسیاری از کارشناسان حوزه اقتصاد و مسکن علت تکمیل ظرفیت سریع طرح اقدام ملی را، رکود حوزه ساخت و ساز در 6 سال اخیر تلقی کرده اند.

در این باره حمید احمدی، کارشناس حوزه عمران و مسکن، ضمن اشاره به این نکته که تغییر رویکرد دولت در قبال ساخت و عرضه مسکن قابل تمجید است، گفت:« مطابق اطلاعات مندرج در طرح جامع مسکن، که در سال 94 تنظیم شده است، تا پایان سال 1405 نیاز به ساخت 955هزار واحد مسکونی در هر سال وجود خواهد داشت. با علم به این که در سال 94 تا 98 مجموعا کمتر از 1میلیون و 200هزار واحد مسکونی در کشور ساخت شده است، مشخص می‌شود که بازار مسکن بدون در نظر گرفتن نیاز هر سال، با 2میلیون و600هزار واحد، نیاز انباشته مواجه است.»

این کارشناس مسکن، با بیان ارتباط موجود بین تقاضای مسکن و سرعت تکمیل واحدهای طرح اقدام ملی، افزود:« در شرایطی که بازار مسکن با تقاضای سالانه 1 میلیون و 200 هزار واحد مسکونی مواجه است، ساخت 400 هزار واحد مسکونی آن هم در طی 2سال در قالب طرح ملی مسکن، هیچ تطبیقی باز نیاز موجود در این بازار نداشته و طبیعی است سیل تقاضاهای موجود در لیوان آب طرح اقدام ملی نگنجد.»

مردم نسبت به جریان پایدار ساخت مسکن اطمینان ندارند

احمدی در بیان دلایل دیگر تکمیل ظرفیت طرح اقدام ملی مسکن، عنوان کرد:« تولید مسکن در سال‌های گذشته جریان پایداری را تجربه نکرده و همین امر منجر به سلب اطمینان مردم از دولت شده است، در حقیقت در شرایطی که مردم از تولید مسکن به صورت پایدار اطمینان داشتند و نگران قطع شدن آن نبودند، شاید ثبت نام را به آینده موکول می‌کردند.»

این کارشناس مسکن در پایان، ضمن اشاره به اینکه سرمایه‌ای شدن بازار مسکن یکی دیگر از دلایل سلب اطمینان مردم است، زیرا قیمت آینده بازار مسکن را غیر قابل پیش‌بینی می‌کند، تاکید کرد:« در شرایط فعلی و با توجه به نبود مالیات‌های تنظیمی، بازار مسکن همانند سایر بازارهای سرمایه‌ای نظیر بازر ارز و بازار سکه رفتار کرده و دچار جهش قیمت‌های ناگهانی خواهد شد. بنابراین مردم تصور می‌کنند در شرایطی که مالک واحدهای طرح اقدام ملی نشوند، در طرح‌های بعدی مجبور به پرداخت مبلغ بیشتری برای صاحب‌خانه شدند، خواهند بود. در حقیقت در شرایط موجود، اگر خانواری نیاز به مسکن هم نداشته باشد، برای کسب سود و سرمایه گذاری در این طرح ثبت نام خواهد کرد.»

لازم به ذکر مسئولین وزارت راه و شهرسازی در گذشته مدعی تناسب نداشتن تعداد واحدهای ساخته شده در طرح مسکن مهر با تقاضای موجود بوده اند و دلیل این امر را نبود متقاضی برای واحدهای مسکونی مسکن مهر قلمداد کردند، درحالی که به اذعان کارشناسان مسکن، در دولت یازدهم و دوازدهم، شرایط ثبت نام مردم برای واحدهای مسکن مهر را فراهم نشد.